Ubuntu 10.10 & T-mobile 3G wegvallende connectie problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rhyker

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2010
het probleem wat dropl in de startpost heeft, heeft een klant van mij ook last van:
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/een-leven-zonder-network-manager/

Echter vraag ik me of zijn oplossing ook Ubuntu newbie vriendelijk is. Voor m.b.t. toevoegen van nieuwe WiFi netwerken.

En daarnaast hebben we weer een ander probleem. Na een random interval tussen de 10-20minuten 3G disconnect het GSM-netwerk en is dan geen nieuwe connectie op te bouwen. Opnieuw connectie maken vanuit network manager levert alleen dezelfde melding over disconnected netwerk op.

Tenzij de USB dongle eruit haal en er weer stopt .. tot het volgende interval. Ben op dit moment de debug software aan het installeren, maar wanneer iemand de magische oplossing al weet? Verneem ik het graag.

whoppa! tot dusver werkt goed!

Oplossing: Network-manager en modem-manager eruit geknikkerd. WICD voor WLAN en LAN management geinstalleerd en http://www.sakis3g.org voor 3G.

Maar laat ik niet te vroeg juichen ... ik ga even stress testen.

hmz .. te vroeg gejuigd. Dit het paar uurtjes goed. Nu klapt de verbinding er opeens nog vaker uit (iedere paar minuten) en Sakis pakt niet automatisch de T-mobile nameservers (maar deze van Google), tenzij WICD eerder verbinding heeft gehad dan worden de locale router als standaard gateway ingesteld ... en moeten de waarden van resolv.conf opnieuw worden ingesteld ... ook niet echt gebruiksvriendelijk dus. Oh update ... ik lees dat dit onderdeel is van hun fundamentale requirements: http://wiki.sakis3g.org/wiki/index.php?title=Sakis3G_limitations

Hmz ... lastig. Weer terug naar network-manager en modemmanager. Ohnee ... toch niet, want als ik daar mijn verbinding verloor kwam ik er niet meer op. *diepe zucht* ik weiger me erbij neer te leggen, maar JEETJE, wat een case. PFf

Laatst bewerkt:
het betreft trouwens een Huwaei E1823 met ID 12d1:14ac

usb switch staat geinstalleerd, config files, alles compleet. Ene keer haal ik met gemak 361 standard ping packets, maar wanneer ik dan ook ga browsen, dan lijkt de verbinding over te lopen en te terminaten. Debug laat niet veel bijzonders zien. Edoch lijkt er iets mis te gaan met de usb switch met dat cdfs ... ofzo. Ik weet het niet, geef het op. En ga met heel veel tegenzin maar weer Vista installeren.

Code:
Bus 001 Device 006: ID 12d1:1003 Huawei Technologies Co., Ltd. E220 HSDPA Modem / E270 HSDPA/HSUPA Modem

Dat zegt lsusb bij mij.

usb_modeswitch is er om er voor te zorgen dat je os het als een modem ziet en niet als een storage device. Het stickje doet zich in eerste instantie als een storage stickje voor en heeft dan een windows driver aan boord.
Na het installeren van de driver is het ineens een modem.
Volgens mij bevat usb_modeswitch geen software, maar alleen wat je udev regels.

Voor de rest zou ik het ook niet zo 1-2-3 weten. Je zou eens naar de output van pppd kunnen kijken. Of eens wat meer informatie over de kernel module zoeken.

Hmz ... uiteindelijk Windows 7 geinstalleerd (Vista is dubbelniks natuurlijk) en wat zag mijn oog? :o 1 streepje bereik .. dus zo gek niet eigenlijk dat de verbinding vaak uitviel. :o Dus de oplossing zit 'm absoluut in de network-manager en modemmanager te deinstalleren zoals je al aangaf dropl en vervangen door Sakis icm WICD.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan