Vragen, Opmerken, Reacties en Tips voor de Access cursus

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de bijlage de tabel [tDuiklocaties] op basis waarvan het formulier met de afhankelijke keuzelijsten uit de cursus van September en October kan worden gemaakt. Om niet vooruit te lopen op de cursus van de volgende maand heb ik alleen een voltooide versie van het formulier met de Keuzelijsten met Invoervak toegevoegd; het formulier met de Keuzelijsten komt er volgende maand bij.
 

Bijlagen

  • Duiklocaties.rar
    44 KB · Weergaven: 798
Michel

Komt Hoofdstuk 9 ook in pdf formaat in de sectie handleidingen.
Ik vind dat plezieriger om mee te werken dan de tekst in de nieuwsbrief.

Verder vindt ik het initiatief en de cursus super. :thumb:
De uitleg heeft voor mij al een hoop duidelijk gemaakt.

Mvg

René
 
Zodra de nieuwe nieuwsbrief uit is, wordt de oude aflevering omgezet naar PDF. Even geduld dus nog! En bedankt voor het compliment!
 
Vraag over Stopwatch maken.

Beste Michel ik ben met de cursus Stopwatch maken bezig, maar krijg iedere keer een fout melding. Ik krijg dat niet opgelost en weet ook niet wat ik fout doe. Ik zal de Foutmelding erbij doen. Misschien wil u er naar kijken. En u oordeel er over geven.
BVB Hartelijk dank. Klaas
 

Bijlagen

  • Fout.rar
    33,4 KB · Weergaven: 287
Ik zie zo gauw niet wat er aan de code mankeert; ik zal vanavond het betreffende stukje controleren, en hier posten.
 
Beste Michel ik heb het even afgewacht met de vraag of je er al naar gekeken hebt.
Mocht je geen tijd hebben of vergeten geen nood ik wacht het dan wel even af.
BVB Hartelijk Dank. Groet Klaas. :d
 
Dit is de complete code van de cursus; kijk eens of je dit wel aan de praat krijgt. Zo niet, dan post ik het bestand zelf wel mee.

Code:
Option Compare Database
Option Explicit
Private Declare Function GetTickCount Lib "kernel32" () As Long

Dim Hours As String, Minutes As String, Seconds As String, MilliSec As String
Dim ElapsedMilliSec As Long, TotalElapsedMilliSec As Long, StartTickCount As Long
Dim Msg As String

Code:
Private Sub Form_Current()
    TotalElapsedMilliSec = 0
    Me.ElapsedTime = "00:00:00:00"
    Me.TimerInterval = 0
    Call btnReset_Click
End Sub

Code:
Private Sub Form_Timer()
Dim Hours As String
Dim Minutes As String
Dim Seconds As String
Dim MilliSec As String
Dim Msg As String
Dim ElapsedMilliSec As Long

    ElapsedMilliSec = (GetTickCount() - StartTickCount) + TotalElapsedMilliSec
    
    Hours = Format((ElapsedMilliSec \ 3600000), "00")
    Minutes = Format((ElapsedMilliSec \ 60000) Mod 60, "00")
    Seconds = Format((ElapsedMilliSec \ 1000) Mod 60, "00")
    MilliSec = Format((ElapsedMilliSec Mod 1000) \ 10, "00")
    
    If Me.btnStartStop.Caption = "Stop" Then
        Me.ElapsedTime = Hours & ":" & Minutes & ":" & Seconds & ":" & MilliSec
    End If

End Sub

Code:
Private Sub btnReset_Click()
   TotalElapsedMilliSec = 0
   Me.ElapsedTime = "00:00:00:00"
End Sub

Code:
Private Sub btnStartStop_Click()
   
    If Me.TimerInterval = 0 Then
        StartTickCount = GetTickCount()
        Me.TimerInterval = 15
        Me!btnStartStop.Caption = "Stop"
        Me!btnReset.Enabled = False
    Else
        TotalElapsedMilliSec = TotalElapsedMilliSec + (GetTickCount() - StartTickCount)
        Me.TimerInterval = 0
        Me!btnStartStop.Caption = "Start"
        Me!btnReset.Enabled = True
    End If

End Sub
 
Laatst bewerkt:
Beste Michel dank voor je snelle reactie.
Ik ga aan de slag je hoort nog van me. Hartelijk Dank. Groet klaas
 
Beste Michel ik ben aan het nakijken gegaan en heb een aantal fouten gemaakt ten opzichte van je geposte vba codes want dat is anders dan in de nieuwsbrief.
Vandaar dat het ook niet werkte, het is voor mij best wel moeilijk te volgen omdat ik geen enkele ervaring heb met deze materie. Daarom doe ik ook mee met de cursus om er wat van te leren. De Stopwatch loopt en stopt alleen weet ik niet waaar die pauze tijd in moet. Moet dat in een label of in een tekstveld en hoe heet dat veld dan?
BVB Hartelijk dank. Groet Klaas
 
Hoi Klaas,

Een cursus schrijven, en de oefeningen maken, documenteren in kijken of ze kloppen is nog best lastig :) Eigenlijk hoor je je eigen werk niet te controleren, dat zou een editor moeten doen; dat was dan ook vroeger één van mijn baantjes. Maar hier is dat uiteraard wat anders. Vandaar dat er af en toe wat foutjes in kunnen sluipen. De code in de nieuwsbrief zou dus inderdaad foutjes kunnen bevatten, dat zal ik nog nakijken. De code die ik hier gepost heb komt uit een ander (werkend, dat wel) bestandje, en daar zaten nog wat extra dingen bij die niet nodig zijn. Die heb ik er hier uitgehaald. Ik zal de rest nog even nakijken, want het is uiteraard wel de bedoeling dat je er wijzer van wordt, en niet dat je in opperste verwarring over de straat gaat dolen :D
 
Beste Michel bedankt voor je snelle reactie ik begrijp zeker dat het een hele klus is om dit voor elkaar te krijgen. Maar ik ben er erg blij mee dat je het doet, je leerd er ook iets van. Ik kijk uit naar deel twee van de schaats cursus. Hartelijk dank voor de moeite en inzet. Groet klaas.
 
Hallo Michel,
wat kun jij helder uitleggen, complimenten!! (maar dat wist ik al aan de hand van eerder beantwoorde vragen op dit forum)

Is het ook de bedoeling dat je "ergens" in deze cursus een Tips en Trics overzicht kunt aanbieden?
Ik zelf denk dan aan hoe je de Access applicatie sneller kunt laten verlopen, in mijn geval met een "gesplitste" database (tabellen tbv back-end), de rest in de "front-end".
Ik kan me zo voorstellen dat als je via een formulier een grote tabel > 20.000 wilt benaderen dat je niet ALLE records nodig hebt maar dat begint met bijv. de eerste 10 en vervolgens via zoek-functies de tabel induikt.
Er vast ook wel raad te geven over indexen etc.

Kortom: Een hoofdstuk Tips & Trics, deze zou dan periodiek kunnen worden bijgewerkt en gepost.

Ron
 
Dank voor de complimenten! Ik zal eens nadenken over een Tips en Trucs hoofdstukje. De cursus loopt nu bijna een jaar, en ik ben voorlopig nog niet uitgeschreven vermoed ik, dus dat moet wel kunnen. Al heb jij wel heel specifieke tips nodig ;) Tip(je) van de sluier: je zou een onafhankelijke recordset kunnen gebruiken voor je formulier, die de eerste 10, 20, 100) records uitleest, en daarna de connectie met de db verbreekt. Dan heb je een snel formulier, en de belasting voor de db is inderdaad vrij laag. Dit onderwerp komt overigens inderdaad uitgebreid aan bod. Ik weet alleen nog niet precies waneeer :)
 
Octafish,
Bedankt voor je reactie, misschien een idee om de Tips & Trics buiten de cursus te houden.
Als aparte "post" in het forum.

De onderwerpen kunnen dan wellicht langzaam "groeien".
Ron
 
Bestand Duikleden_Betalingen

Beste Michel,

Ontzettend bedankt voor zo'n mooie topic. Geweldig omschreven hoe je snel en praktisch een data base kan bouwen. :thumb:
In hoofdstuk 3 wordt bij de opdracht verwezen naar een bestand Duikleden_Betalingen.xls. Ik kan deze niet vinden op de site of op de discussie lijst.

Staat deze ergens verborgen. Of zou je dit bestand kunnen mailen.

Alvast bedankt,
Jeroen
 
Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies wat ik voor ogen had met dat oefenbestand, want hij is vrees ik verloren gegaan. Maar ik heb een nieuwe gemaakt met wat ik vermoed dat ik voor ogen had :)
 

Bijlagen

  • Duikleden_Betalingen.zip
    3,7 KB · Weergaven: 724
Bedankt

Octafish,

Bedankt voor het bestand:thumb:

Ik ga weer aan de slag met deze leuke cursus.

Gr.
Jeroen
 
Ik zit alweer een aantal dagen op dit forum en ben weer lekker met Access bezig maar in de jaren dat ik ingeschreven ben op deze site is Octafisch echt een topper.
Nu ik zie dat je ook een cursus schrijft nog meer respect.... Ik ga starten met de cursus dit weekend en ben benieuwd wat ik tegen kom loop zelf altijd tegen relaties aan en hoop dit nu duidelijker gaat worden. Ga vooral zo door en nogmaals bedankt namens vele gretige (mogelijke mindere gretige) Access liefhebbers! btw klopt het dat de cursus tot hoofdstuk 9 beschikbaar is? Gr. Dirk
 
Klopt; de laatste aflevering staat altijd in de nieuwste nieuwsbrief, en wordt bij een volgende nieuwsbrief in de Handleidingen sectie gezet. Dank voor de complimenten trouwens :)
 
Klein foutje. Op het voorblad van deel 9 staat hoofdstuk 8.
Misschien even aanpassen om verwarring te voorkomen.
Ik ben alle onderdelen aan het opslaan.
Merci, prettige feestdagen en een gezondnieuwHELPjaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan