Vragen, Opmerken, Reacties en Tips voor de Access cursus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het misschien een idee om per hoofdstuk een vraag/opmerking sectie op te nemen op het helpmij forum. Bijvoorbeeld door een nieuwe vraag te plaatsen Opmerkingen/vragen hoofdstuk 1. Wat ik wel mis maar dat kan aan mij liggen waar zijn de uitwerkingen van de opdrachten? Bijvoorbeeld hoe weet ik of ik de opdracht in hoofdstuk 3 op de juiste manier heb opgesplitst? (Importeer het Excel bestand Duikleden_Betalingen en splits die ook op in brontabellen. Hernoem de ge�mporteerde tabel naar tblBetalingen).....
 
Ik heb wat zaken gehad die nogal veel tijd gekost hebben, vandaar dat er ook wat weinig afleveringen zijn geweest de laatste tijd; ik zal binnenkort inderdaad wat bestanden gaan aanvullen, en de oplossingen er ook bij zetten. Want dat was inderdaad wel de opzet.
 
Ik zie dat je al weer nieuwe hoofdstukken hebt toegevoegd Super!!:thumb:
Ik zelf heb heeeeel veeeel geleerd van deze tuts ik hoop dat de reeks doorgaat. En ik advideer dan ook alle beginners deze reeks goed door te nemen het spaart een hoop tijd..

Zoals altijd niks dan goeds
Bedankt Michel:thumb::thumb:
 
Knop Wizard in Access 2010

Beste,
Eerst en vooral een dikke proficiat voor uw cursus. Het is bemoedigend dat er nog sommige personen hun tijd steken om andere prutsers zoals ik vooruit te helpen.
Nu mijn vraag:
In hoofdstuk 8 (keuzelijsten maken Deel 2)
Een onafhankelijk formulier met keuzelijsten maken, staat er onder punt 1:
Zorg ervoor dat de knop Wizard is geselecteerd, en klik op de knop Keuzelijst
De wizard Keuzelijsten verschijnt
wizard.jpg
Als ik die knop aanklik kan ik niet anders dan een tabel of query gebruiken.
Wat moet ik doen
Mvg,
Jeanmi
 
De knop die je aanwijst, is een knop waarmee je een nieuw formulier aanmaakt. De opdracht begint eigenlijk een beetje sneaky, want voordat je de wizard knop moet aanklikken, staat er nog:
Laten we eens een keuzelijst maken op het formulier <f_Leden> waarmee we een persoon kunnen opzoeken.
Eigenlijk maakt het voor het oefenen niet uit welk formulier je gebruikt, zolang het maar is geopend in de <Ontwerpweergave>. In Access 2007/2010 heb je dan in het midden van het lint een groot blok met knoppen, die desalniettemin niet alle knoppen laat zien. Als je die lijst verder opent, zie je de knop Wizard staan. En die moet dus actief zijn.
 
Decimalen in numeriek veld

Ik geraak er niet uit hoe je verhinderd dat access een getal met komma (bv 3,5) het automatisch opslaat als 4 Of je in de eigenschappen automatisch decimalen laat staan of een aantal decimalen zelf aanduid. Access doet toch zijn zin.
Mvg,
Jeanmi
 
Beste OctaFish,

In de downloads van de handleidingen is van hoofdstuk 9 niet alleen het voorblad van hoofdstuk 8, maar is de complete handleiding die als hoofstuk 9 gelabeld is eigenlijk hoofdstuk 8. Zou je hoofdstuk 9 er misschien opnieuw op kunnen zetten?

Hartstikke bedankt alvast!
 
@jeanmi
Voor zover ik kan zien is hoofdstuk 9 het juiste hoofdstuk, al staat er wel hoofdstuk 8 boven. Eigenlijk is hoofdstuk 8 in twee blokken geknipt, in is hoofdstuk 9 dus 8-2. Maar dan zou hoofdstuk 10 dus hoofdstuk 9 zijn, etc.
Ik zal de eerste zijn om te erkennen dat de nummering van de hoofdstukken op zijn zachts gezegd wel iets zorgvuldiger had gekund ;)
 
In de bijlagen de uitwerkingen van Hoofdstuk 13 van de Augustus 2012 aflevering. Veel succes :)
 

Bijlagen

  • Rapport filteren 2k3.rar
    86 KB · Weergaven: 455
  • Rapport filteren 2010.rar
    77 KB · Weergaven: 478
Ik heb in het formulier in de 2k3 versie een extra filteroptie toegevoegd; je kunt nu in de keuzelijst een meervoudige keuzeselectie voor de maanden maken. Deze keuzelijst werkt alleen in het Filterrapport, dus middels de knop <Rapport Filter>.
 

Bijlagen

  • Rapport filteren 2k3.zip
    146,1 KB · Weergaven: 513
Laatst bewerkt:
Index anyone?

Hoi Michel,

Om te beginnen moet ik zeggen dat het bewonderingswaardig is wat je doet. Ik had er zelf ook al eens over gedacht maar kan de tijd er niet voor vinden.

Is het mogelijk dat je een index toevoegt aan de eerste post in deze thread? Voor de mensen die pas later inhaken en voor mensen die iets specifieks zoeken is het dan makkelijker te vinden.

Ik kan niet vinden of je normaliseren al hebt behandeld. Daar kan ik dan naar verwijzen in mijn posts. Ik zie op diverse fora dat dat een veel voorkomend probleem is.
Normaliseren is meestal het eerste dat ik doe als ik het verhaal van de klant heb aangehoord. Dan schrijf ik alle attributen op en daar begin ik dan mee.

Alvast bedankt!

Weest gegroet,
Guus
 
Hoi Guus,

Normaliseren is inderdaad onderwerp waar je niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Dat komt dan ook in de eerste drie hoofdstukken aan bod. Een index is inderdaad een goed idee; ik zal als ik daar tijd voor heb in het eerste bericht eentje bijzetten!
 
In hoofdstuk 15 van de cursus (november 2012) wordt een postcode database gebruikt om een interactief formulier te maken. Een gestripte versie van een gratis postcode database vind je in deze post. De volledige versie van de postcodetabel kun je downloaden op deze link: http://access.xps350.com/
 

Bijlagen

  • Postcodes.part01.rar
    200 KB · Weergaven: 431
  • Postcodes.part02.rar
    200 KB · Weergaven: 387
  • Postcodes.part03.rar
    200 KB · Weergaven: 289
  • Postcodes.part04.rar
    200 KB · Weergaven: 339
  • Postcodes.part05.rar
    126,4 KB · Weergaven: 311
Dat klopt; het hoofdstuk staat in de huidige nieuwsbrief.
 
Hallo Ben,

Allereerst welkom bij het forum! Je hebt een vraag gesteld die zo te zien weinig met de cursus te maken heeft. De kans dat iemand anders 'm snel leest is daarmee behoorlijk klein. Sowieso is het niet de bedoeling dat je in een willekeurige topic een eigen vraag stelt; dat is niet erg netjes. De tegenvraag is dus of je de vraag hier wilt verwijderen, en een eigen vraag wilt aanmaken. Dat is namelijk de bedoeling van het forum: heb je een vraag, dan maak je een nieuwe topic aan!
 
Goedemiddag,
Eerst en vooral proficiat voor de wijze waarop je deze cursus opsteld :thumb:
Bij het overlopen van de hoofdstukken in de lijst handleidingen, valt het mij op dat hoofdstuk 16 ontbreekt
 
Ik zal daar eens achteraan gaan. Kan een nummeringsprobleem zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan