Vragen, Opmerken, Reacties en Tips voor de Access cursus

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik blijf op dit punt vastzitten, of hij vraagt mij naar parameters of hij zegt dat hij 0 rijen heeft bijgewerkt. Wie heeft advies?
 
Ik heb er nog niet naar kunnen kijken. Kun je de db posten waarin je e.e.a. gebouwd hebt? Dan kan ik zien wat er precies gebeurt.
 
kan ik je die even toesturen, wanneer ik die hier wil posten dan krijg ik een foutmelding
 
Een db moet je eerst comprimeren en dan zippen. Meestal is hij dan klein genoeg. Alternatief: zet 'm op mijnbestand.nl o.i.d., dan hoef je hem niet eens te zippen want dat pakt alle formats. Gek genoeg is HelpMij nogal afwijzend tegenover databases, want andere office bestanden kunnen wel. Maar met deze tips moet je een eind kunnen komen.
 
bestandje

hierbij het bestandje, de query die erin staat geeft aan dat hij 0 rijen zal bijwerken
 

Bijlagen

  • Duikschool.rar
    31,6 KB · Weergaven: 278
Ik zal er vanavond even naar kijken; ik had 'm al op mijn lijstje staan! Maar de touretappe was vandaag tè spannend...
 
Het bijwerken werkt nu niet vanwege twee redenen:
1) Access heeft de twee tabellen gekoppeld op basis van [TrainingSoortID], een veld dat in beide tabellen voorkomt. En in dat geval maakt Access zelf een koppeling. In dit geval mag dat niet, omdat in de Duikleden tabel het veld nog niet is gevuld. Het gaat er juist om dat dit veld gevuld wordt vanuit de andere tabel.
2) Je probeert het verkeerde veld bij te werken, namelijk het tekstveld [TrainingSoort]. En het is nu juist de bedoeling om het veld [TrainingSoortID] te vullen.

De query moet er dus zo uit komen te zien:
Code:
UPDATE Ledenimport INNER JOIN tblSoortTraining ON Ledenimport.SoortTraining = tblSoortTraining.SoortTraining SET Ledenimport.TrainingsoortID = [tblSoortTraining]![TrainingSoortID];
Success verder met de cursus!
 
vba code weergeven van aangemaakt knoppen

Dag Octafish,

Ik ben je cursus door aan het nemen en ik ben onder de indruk. Goed, verrijkend, bondig! Bedankt.
Maar... in hoofdstuk 6 loopt het vast voor me, als ik de VBA code van mijn formulierknoppen wil bekijken.

In access 2007 heb ik eerst mijn opties voor macro's aangepast, zodat ze steeds ingeschakeld zijn (zie onderaan cursus H6 - pagina 2/11)
Ik wil mijn aangemaakte knoppen bekijken in VBA en kies daarvoor de optie 'gebeurtenis opbouwen'.
Ik hoop nu de VBA code te zijn maar ik zie het scherm "hulpmiddelen voor macro's", en geen VBA
- als ik rechtstreeks naar het VBA scherm ga, zijn er geen modules aangemaakt voor mijn knoppen :-(
- als ik in de ontwerpweergave van mijn form kies voor: "Formuliermacro's converteren naar Visual Basic" zegt de pc: "Er is een probleem opgetreden bij het openen van de macro [Ingesloten macro]. Wilt u doorgaan?" en dat lukt niet

Weet jij wat er scheelt? Ik zou het toch leuk vinden stukjes VBA code te kunnen aanpassen. :cool:

--> ik heb dus de optie 'Altijd gebeurtenisprocedure gebruiken' aangevinkt, maar toch staat bij de eigenschappen van elke knop, bij klikken: [ingesloten macro] en niet [gebeurtenisprocedure]... Waarom doet die het niet?

Gegroet,
Yves
 
Laatst bewerkt:
Hallo Yves,
Allereerst natuurlijk denkt voor de complimenten! Je probleem ligt niet aan jou, maar aan de manier waarop Microsoft nu met knoppen omgaat. In de vorige versies werden voor standaardknoppen Gebeurtenissen gebruikt, maar vanaf 2007 ingebouwde macro's. En die kun je niet omzetten naar VBA.
Er zijn twee oplossingen: de macro alsnog in VBA maken door <Ingesloten macro> te vervangen door <Gebeurtenis> (krijg je een lege gebeurtenis), of, optie 2, de database opslaan als 2003 database. Je database krijgt dan de extensie mdb, en maakt dan weer Gebeurtenissen aan i.p.v. Ingesloten macro's.
Als ik een nieuw formulier wil met standaardknoppen, is dat ook mijn werkwijze. Al doe ik het zelf nog iets gemakzuchtiger, want ik heb al een 2003 db met standaardformulieren, die ik simpel importeer in de 2010 database. Ben ik in één keer klaar :)
 
Bedankt voor je antwoord Octafish.
Ik kan dus gewoon van een accdb overgaan naar een mdb voor de vba code aan te passen, maar zijn er dan geen andere functionaliteiten die ik verlies? Er moet toch een reden zijn waarom access 2007 beter is dan access 2003 :shocked:

(ik wil niet graag bepaalde zaken kwijt zijn door naar een mdb terug te keren...)
 
Er moet toch een reden zijn waarom access 2007 beter is dan access 2003 :shocked:
Die reden zoek ik ook al jaren, maar eerlijk gezegd: ik kan niks vinden. En al helemaal niet voor versie 2007. Access 2010 heb ik zelf, want die is wat beter dan 2007, maar in zijn geheel genomen geef ik de voorkeur aan 2003. Neemt niet weg dat je, als je in de 2007 db specifieke 2007-technieken hebt gebruikt, zoals velden met meervoudige waarden (daar heb je zo'n 'verbetering') je de db niet meer om kunt zetten naar 2003. Dus dan merk je gauw genoeg of dat lukt of niet.

Ik zeg overigens niet dat je altijd in 2003 (of 2003 modus) moet blijven werken; mijn tip is meer: maak de basis van de db in mdb format, inclusief de standaardformulieren en knoppen, of dan toch minstens één formulier waar je standaardknoppen op zet. Deze knoppen krijgen dan gebeurtenissen i.p.v. ingebouwde macro's (ook zo'n uitbreiding waar ik nooit om gevraagd heb). Staat de basis, dan kun je hem opslaan in het 2007 format, en met de leukigheden gaan spelen waarvan Microsof vindt dat ze onmisbaar zijn voor een serieuze ontwikkelaar.
Als je dan nieuwe formulieren gaat maken, kun je knoppen maken zonder code, of de ingebouwde code vervangen door een Gebeurtenis. Daarmee wordt de knop gelijk gewist, en heb je alle vrijheid om zelf de gebeurtenis te maken. En dat doe je dan door de code van je basisformulier met de goede codeknoppen te kopiëren. Snel en makkelijk :)
 
Nog een late bedankt Michel.

Ik heb nog een essentiële vraag ivm je cursus. In hoofdstuk 1 (wizard opzoeken) schrijf je: "Bij het maken van een keuzelijst kun je kiezen
tussen een keuzelijst die is gebaseerd op een Tabel, of een keuzelijst die is gebaseerd op waarden die worden ingetypt. Aangezien ik van
mening ben dat in een tabel altijd de werkelijke waarden te zien moeten zijn, gebruik ik de eerste optie nooit. Een lijst maken met vaste
teksten vind ik daarentegen wel een zinvolle optie." (Pagina 10/15)

Ik zit met het volgende. Ik wil een voetbaldata-db maken.
In 1 tabel heb ik 250 spelersnamen die in 25 verschillende seizoenen bij mijn club speelden.
(deze lijst groeit aan als er nieuwe spelers aansluiten bij mijn club)

In de tabel met wedstrijdgegevens over de verschillende seizoenen wil ik voor de spelers die meededen het aantal speelminuten weergeven.
Ik dacht dit te doen met de wizard opzoeken, omdat ik geen verschillende schrijfwijzes wil voor de diverse spelers.

Hoe zou jij dit oplossen zonder de wizard opzoeken?

Ps ik heb tot hoofdstuk 9 doorgenomen, maar deze vraag bleef me achtervolgen...
 
Laatst bewerkt:
Als ik jet goed begrijp, wil je spelers kunnen invoeren m.b.v. Keuzelijsten. Lijkt mij een goed idee. Mijn afkeer van keuzelijsten is bedoeld voor gebruik binnen tabellen, maar uiteraard niet voor gebruik op formulieren. Daar zijn ze juist voor bedoeld. Je kunt dan ook een gebeurtenis als NotInList gebruiken om nieuwe spelers toe te voegen. Dus in tabellen: niet doen, maar op formulieren (die dan gerust op die tabel gebaseerd mogen zijn) gewoon doen!
 
Dag Michel,

Is het evt mogelijk een copie te hebben van de stopwatch db? (hoofdstuk 10)
ik ben nog niet zo gewend met subformulieren en met de DB kan ik het dan beter begrijpen...
 
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen...
Tabel 1 bevat spelers: spelerID, speler_vn, speler_an, nationaliteit, ...
Tabel 2 bevat speelminuten van diverse wedstrijden: eventid, wedstrijd, speler (waarvoor ik de wizard opzoeken gebruikte), aantal_minuten, ....

Is dit de manier van werken? Hierna maak ik een formulier aan gebaseerd op een query met deze gelinkte tabellen. Of maak jij de keuzelijst direct in het formulier aan?
 
Laatst bewerkt:
Het laatste. Ik gebruik nooit, (en dat is dus ook echt nooit :)) opzoeklijsten binnen tabellen die zijn gebaseerd op een tabel. Om voornoemde redenen. En je krijgt heid last van die keuzelijsten in Queries, waar je met filteren de verkeerde waarden ziet. En dus geneigd zou zijn om een filter te maken op een naam, waar een ID gevraagd wordt.
 
bedankt!
sorry voor al mijn vragen maar hoe maak je dan een keuzelijst aan in een formulier voor een bepaald veld? (dus niet mbv een knop met een gebeurtenis)
daar ben ik nu wel heel benieuwd naar...
 
Laatst bewerkt:
Zou je, om verdere RSI klachten voor de lezers van deze draad je (toch wel overbodige) quoots willen verwijderen, en ze ook niet meer willen toevoegen? Tenzij een quoot natuurlijk iets toevoegt aan je verhaal/vraag. Maar complete berichten quooten die prachtig leesbaar boven je eigen bericht staan, wordt niet zo op prijs gesteld en voegt ook helemaal niks toe (hooguit ergenis ;) )

Hartelijk dank :)
 
Laatst bewerkt:
Dag Michel,

Kan ik nog antwoord krijgen op mijn vraag (hoe een keuzelijst aanmaken in een veld in een formulier?) of ben ik nu persona non grata na het verkeerdelijk gebruik van mijn quotes?
Of past mijn vraag niet in deze rubriek?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan