Netwerk vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

RolfNoot

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Berichten
10
Hallo,

Ik heb onderstaande situatie:
attachment.php


Internet komt binnen op de modem/router (blauw), op de (4) LAN poorten van deze router zitten 2 pc's, een printer en een tweede router (rood). Deze kabel gaat niet naar de WAN ingang van de tweede router maar naar één van de 4 LAN poorten om als switch te functioneren. Een van de overige poorten gaat naar een set-top box en ook werken er meerdere draadloze apparaten met deze router.

Op zich werkt deze configuratie prima alleen is de verbinding tussen de pc's beneden en de set-top box boven erg traag en er soms helemaal niet (time-out). Dit geldt voor alle protocollen (http, ftp enz). Ook de webverbinding naar de tweede router verloopt moeizaam.

De tweede (rode) router is een LinkSys WRT54GC waarbij DHCP is uitgeschakeld.

Heeft er iemand een idee wat ik kan doen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt,

Rolf
 

Bijlagen

  • situatie.png
    situatie.png
    2 KB · Weergaven: 93
Wat voor kabel ligt er tussen de twee routers?? Een cat 5 of cat 5e?(staat er als het goed is op)
Staat het er niet op hoeveel draadjes zijn er aangesloten?
 
Het is een CAT6 kabel. Als ik de set-top box direct op de kabel (dus zonder tussenkomst van de router) aansluit gaat het wel snel.
 
- Zit die LinkSys WRT54GC in de zelfde ip range?
- Is de firewall in de LinkSys WRT54GC uitgeschakeld?
- Heb je de Linksys al gereset.
- Wat staat er in het log van de routert
 
Hieronder een screenshot van de IP adressen. De modem router heeft DHCP enabled en kent IP's toe vanaf 192.168.1.64

En dit zijn de security settings:
SPI Firewall Protection: Enabled
Block Anonymous Internet Requests: Enabled
Filter Multicast: Enabled
Filter Internet NAT Redirection: Enabled

Web Filter: Proxy OFF, Java OFF, ActiveX OFF, Cookies OFF

De router resetten heeft geen effect.

En de log kan ik nog niet zien, die heb ik net pas aan gezet ;)

Clip_2.png
attachment.php


Alvast bedankt!
 
De modem router heeft DHCP enabled en kent IP's toe vanaf 192.168.1.64

Dat betekent dus dat je in de 192.168.1.0 range zit,

je moet de static ip instellingen instellen naar je blauwe router(de weg naar buiten) op de linksys.

En krijgen alle apparaten hetzelfde adres toegewezen?(Vanuit de blauwe router) 192.168.1.xxx.
 
Trouwens...


Je ken beter die Internet Connection Type op dynamisch zetten zodat ie automatisch krijgt van je Main router(Blauw), en is de kabel tussen de routers een crossed?(Weet niet zeker of dat hoeft)
 
Maar de internetpoort van de rode router is niet aangesloten. In principe werkt de Linksys router als switch doordat deze als volgt aangesloten is:
sit2.png
attachment.php


Dus in feite passeer ik de router van de LinkSys (en werkt deze enkel als switch). Hierdoor kent de blauwe modem/router de IP adressen toe en kan ik vanuit beneden elk apparaat bereiken zonder portfowarding te hoeven instellen op de LinkSys. Op deze manier is ook de firewall van de LinkSys omzeild.
 
Oh ja, en de poorten op de router hebben Auto-MDIX, dus het gebruik van een crossover kabel is hierdoor niet noodzakelijk..
 
Laat ik de vraag anders stellen, is er iemand met een soortgelijke opbouw die goed functioneert?

Zo ja, welk type router is hiervoor gebruikt en wat zijn de instellingen?
 
Mijn persoonlijke mening is dat je beter voor alle apparaten een vast ip-adres kunt gebruiken als je met twee routers werkt. Misschien kun je dat eens proberen(dit is ook makkellijker met het eventuele portforwarden). Wat je ook kunt proberen is je tweede router een ip geven die wel in dezelfde range ligt als je eerste router maar buiten het deel wat je eerste router uitgeeft. In jouw gevel dus onder de 192.168.1.64. Hij blijft dan in dezelfde range dus toegankelijk.

Je hebt wel gelijk dat je tweede router zo alleen als switch werkt.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik dan zonder port forwarding op de tweede router elke LAN-poort op de tweede router vanuit beneden bereiken?

Dus stel ik wil de webinterface van de settopbox bereiken die boven staat?
 
Yep, zoals je al zij in deze opstelling is je router een switch, dat is nu toch ook zo?? alleen is je verbinding slecht?
 
Oh, okee, nu snap ik wat je bedoelt, de aansluiting blijft dus op de LANpoort zitten.

Op mijn modem/router is DHCP ingeschakeld om nieuwe apparaten automatisch een IP toe te kennen. Er is een mogelijkheid om de DHPC zodanig in te stellen dat bekende apparaten altijd hetzelfde IP adres krijgen en dat werkt prima. Ook de portforwarding zit gekoppeld aan het apparaat en niet aan het IP adres. Dus de DHCP instelling wil ik het liefst zo laten.

Het is nog niet zo'n gek idee om het IP adres van de 2e router in te stellen op een ander adres buiten de range, dat ga ik eens proberen.
 
Ik kan nu vanuit mijn PC beneden mijn 2e router niet meer bereiken, het IP ligt immers buiten het bereik van de eerste router.

Maar vooralsnog lijkt de verbinding tussen de settopbox en de pc beneden wel goed te gaan, dus als deze oplossing werkt ben ik tevreden!
 
Wat voor ip heb je de router gegeven? Het moet iets zijn van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.63 ,natuurlijk ook niet het ip van je eerste router, immers alles daarboven word door de eerste router uitgedeeld en Daarna moet je de router weer kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik had hem op 192.168.1.60 gezet. Daar is hij niet te vinden. Nu kijk ik weer op 192.168.1.67 en zie ik dat hij nog steeds daar staat. Waarschijnlijk is het fout gegaan bij het verzenden van de formulierdata naar de router, de verbinding naar boven is zoals gezegd slecht.

Echter draait het netwerk nu wel goed (voor zover ik het nu kan zien). Ik wacht nog even af om te zien of dit goed blijft werken...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan