Pc schoonmaken,

• Onderwerp starter Onderwerp starter baws
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

baws

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 apr 2010
Hallo, ik wil de binnenkant van de pc schoonmaken.
hoe kan dit het best gewoon met keukenrol of met compressed air?
of iets anders?

mvg

Hoi...

Als je hem wilt ontstoffen dan idd een busje perslucht.
Zelf doe ik een combi van perslucht en een kwastje en stofzuiger.Alleen met een stofzuiger moet je wel echt goed opletten wat je doet.;)

als aanvulling op het bericht van Frank:

ik ga nog een stapje verder bij de halfjaarlijkse schoonmaakbeurt:

- de fans haal ik eruit en met een wattenstokje reinig ik ieder blaadje van de fans,
- dit geldt voor álle fans, zowel de processorfans, videokaartfan, alsmede de overige in mijn systeem zittende fans. Voor met name op de fanbladen zittend aangekoekt stof dompel ik het wattenstaafje eerst in spiritus alvorens de fans te reinigen. Twee waarschuwingen zijn hierbij op zijn plaats : zet de machine niet eerder weer aan dan nadat je zeker weet dat de spiritus is verdampt en : plak een stickertje op de fan voordat je 'm demonteert zodat je weet welke zijde boven of onder moet komen. Je zal niet de eerste zijn die een fan verkeerdom terugzet, met als gevolg dat die fan zuigt i.p.v. blaast of andersom.
- wat vaak vergeten wordt om schoon te maken (omdat het bij sommige kasten niet direct zichtbaar is) is de luchtinlaat aan de voorzijde van je machine. Soms is dit een spleet die onder een soort van afdakje zit en / of achter een raster en daarom niet direct zichtbaar en juist deze luchtinlaat (aanzuigen frisse lucht) is één van de meest cruciale onderdelen van een goed aiflow in de machine.

Laatst bewerkt:
ok en voor welke onderdelen gebruik ik gepreste lucht en bij welke de stofzuiger?

Ik zou de stofzuiger voor het grove werk gebruiken en daarna met perslucht op de wat lastig te bereiken plekken aan de gang gaan

Ron

kan het kwaat als ik met keukenrol over de kaarten ga die erin zitten?

Busje perslucht voor tussen de fans etc etc.De stofzuiger om vrijgekomen stof direct wegtehalen.
Wat de reacties betreft in dit topic: Van mij is een "kleine beurt"van gast0225 de grote;)

EDIT:Helemaal geen keukenrol gebruiken.

kan het kwaat als ik met keukenrol over de kaarten ga die erin zitten?
Waarom zou je dat willen? Er zijn zoals van Ron, Frank en ik schrijven 4 alternatieven :
perslucht
kwastje
watenstokje gedrenkt in spiritus
stofzuiger

waarbij de laatste wellicht voor sommige kaarten geen kwaad kan en voor andere weer wel.

Héél kort samengevat komt het wat mij betreft erop neer dat je de stofzuiger kunt inzetten op onderdelen die geen losse jumpertjes (zeg maar een soort van kleine legoblokjes) bevatten en / of andere kleine aansluitstekkertjes met draadjes eraan op pinnetjes. Het risico dat je ze loszuigt is dan te groot, maar alles wat 'aard en nagel' vastzit kun je gerust met een stofzuiger bewerken.

Laatst bewerkt:
ok, ik zal een bus spuitlucht gaan halen en alles met lucht doen,
dat lijkt me het slimste.

Let er wel op dat als je een fan gaat schoon spuiten met het busje dat je de fan even tegenhoudt.Laat hem niet als een dolle draaien dus.;)

Succes

@baws : nee, m.i. niet, sterker nog, ik denk dat zeker 50 tot 75% van het vuil en dan met name op de fans, té aangekoekt is om nog met lucht schoon te krijgen. Stof op het moederbord laat zich met lucht vrij aardig verwijderen, maar juist het hardnekkige vuil op de fanbladen laat zich niet zomaar wegblazen. Daarnaast is perslucht allemachtig duur (volgens mij is benzine per eenheid goedkoper......) dus gebruik ik het voornamelijk voor het redelijk loszittende vuil op 'kritieke' plekken.

Laatst bewerkt:
Maar toch, voorzichtig met de stofzuiger. Je zit met een dikke staaf in een relatief kleine kast. Dus alleen los stof afzuigen. Als richtlijn aanhouden dat je niets aanraakt met de stofzuigerstang.

Ron

wattenstaafjes

en waarom gaan wattenstaafjes wel en keukenrol niet, ik heb straks al een een deel met keuken rolgedaan.
is het schadelijk als je het wel doet?

Omdat bijv. keukenrol zowel droog als nat kan gaan 'snipperen', terwijl een in spritus gedrenkt wattenstaafje in principe geen haartjes verliest. Tweede reden zou kunnen zijn dat je met een keukenrol gaat 'schuren' (denk aan soldeerlijntjes) daar waar je bijv. met een wattenstokje meer 'dept'.

Laatst bewerkt:
En als je dan toch bezig bent met de fans schoon te maken doe dan gelijk nieuwe koelpasta op de CPU....

Mod edit

@Lord4163:Beetje zinloze opmerking.Graag bij juiste oplossingen blijven.
Dank je

Wattenstaafje met Alchol. Zo maak ik schoon. Brand schoon, en je maakt het vetvrij. Helaas had het mobo grondig schoonmaken geen zin meer. Doorbranding was al in dus danig stadium gevorderd. Dat ik er niets meer aankon doen. Dus ik heb een nieuw mobo besteld en die ga ik iedermaand schoonmaken.

@Woutertjuh88
Stel nou dat je een CPU koeler heb (zoals CM V6 Gt V8 of V10 of Zalman CNPS9500-at) dat die bevestigd zit met een backplate. Ik denk dat je moeilijk van die koelkwak erop kan kwakken. Omdat je halve mobo moet slopen.
Dat is dan weer het voordeel dat je je mobo moet vervangen. Je kan alles gelijk grondig schoonmaken.

Hallo

Persoonlijk gebruik ik perslucht "compressor"

Ventilatoren mechanisch blokkeren om op hol slaan te voorkomen .

Zo krijg je gegarandeerd 95% van al het stof er uit , ook van de ventilatoren , eventuele heatpipes , etc....

Uiteraard ook eens de soepele werking van de ventilatoren controleren , deze desnoods een druppeltje dikke (Go90 o.i.d.) olie geven.

Peter

Stel nou dat je een CPU koeler heb (zoals CM V6 Gt V8 of V10 of Zalman CNPS9500-at) dat die bevestigd zit met een backplate. Ik denk dat je moeilijk van die koelkwak erop kan kwakken. Omdat je halve mobo moet slopen.
Dat is dan weer het voordeel dat je je mobo moet vervangen. Je kan alles gelijk grondig schoonmaken.

Ik weet niet hoe jij een koeler van je moederbord haalt maar om daarnou mee het hele moederbord te slopen...

Mijn vorige pc heeft 5 jaar lang gedraaid me het zelfde moederbord. Elke half jaar ging de HELE machine uit elkaar voor een schoonmaakbeurt. (Doe ik trouwens ook met me laptop)Alles wat tegen water kan zet ik even onder de douche en de rest maak ik netjes schoon.

PC's/Laptops hebben af en toe gewoon een goede schoonmaakbeurt nodig... Gebeurt dit niet dan gaan ze vaak ook minder lang mee.. Helaas zie ik dat te vaak voorkomen.. Veel stof er in, alles wordt te warm(gebeurt te vaak bij laptops) en jah dan gaan er dingen kapot.

Ik zie het probleem dus niet om het moederbord er ook helemaal uit te halen en schoon te maken 1x per 6 maanden..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan