Netwerk maken voor studentenhuis

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinklady89

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2011
Berichten
8
Hallo,

Allereerst: bedankt dat dit forum bestaat;)

Nu mijn vraag. Ik woon in een studentenhuis en wil graag een draadloze internetverbinding regelen. Zelf vind ik het niet erg om aan een kabeltje te zitten, maar voor mijn huisgenoten wil ik dan draadloos. Op dit moment heb ik namelijk zelf mobiel internet, maar dat is me te duur en ik heb nauwelijks een datalimiet.
Toen dacht ik: ik kan uiteraard voor mezelf alleen internet regelen, ik kan het ook regelen en vervolgens delen. Maar hoe?

Ik weet dat ik in principe een verbinding met router kan regelen, vervolgens een goede beveiliging moet regelen en dan de computers van mijn huisgenoten toegang kan geven tot die beveiliging. Maar:

1. Stel dat we met 5 computers op één verbinding willen zitten. Wat is dan een redelijke snelheid? Wat mij betreft is het niet de bedoeling dat we filmpjes gaan kijken/downloaden, het gaat mij om gewoon surfen. Uiteraard kunnen er wel filmpjes gedownload worden, maar daar wil ik de snelheid niet op inrichten.

2. Wat is een goede datalimiet voor 5 computers? Daarbij wil ik wel een aantal films e.d. kunnen downloaden. Zelf heb ik nu 2GB, maar dat ik verbruik ongeveer 4 of 5GB. Minstens 20 dus. Maar weten jullie misschien wat gebruikelijk is?

3. Kan ik bepalen hoeveel snelheid mijn huisgenoten krijgen? Zodat niet heel internet sloom wordt, wanneer één een film aan het downloaden is?

4. Kan ik bepalen hoe ik de datalimiet verdeel?

5. Kan ik het netwerk zodanig beheren dat ik huisgenoten kan toevoegen en verwijderen, zodat ik hen niet het wachtwoord hoef te geven?

6. Kan ik terugzien welke computers op internet hebben gezeten/zitten?

7. Zijn er nog meer dingen waaraan ik nu niet denk, die wel handig zijn om over na te denken wanneer ik een internetverbinding regel?

Bedankt!
 
Wel uitgebreide vragen lijst.

1. je woordgebruik is een beetje ongelukkig.
Alle providers hebben geen datalimiet,wel een fair use policy.
Dus 25 Mbit is een heel goede snelheid ,upc bv.
2.zie 1
3. ja,door middel van QoS
Alleen de duurdere routers bieden dit.
4.?????
5.Je moet altijd een wachtwoord geven,anders ben je niet beveiligd.
Kan wel door middel van mac adres pc's uitsluiten.
6.Ja, de meeste routers hebben een logboek.
7.Je moet op elke verdieping een range extender zetten,anders hebben de mensen die het verst van de router zitten geen ontvangst
 
Hallo,

Allereerst: bedankt dat dit forum bestaat;)

Nu mijn vraag. Ik woon in een studentenhuis en wil graag een draadloze internetverbinding regelen. Zelf vind ik het niet erg om aan een kabeltje te zitten, maar voor mijn huisgenoten wil ik dan draadloos. Op dit moment heb ik namelijk zelf mobiel internet, maar dat is me te duur en ik heb nauwelijks een datalimiet.
Toen dacht ik: ik kan uiteraard voor mezelf alleen internet regelen, ik kan het ook regelen en vervolgens delen. Maar hoe?

Ik weet dat ik in principe een verbinding met router kan regelen, vervolgens een goede beveiliging moet regelen en dan de computers van mijn huisgenoten toegang kan geven tot die beveiliging. Maar:

1. Stel dat we met 5 computers op één verbinding willen zitten. Wat is dan een redelijke snelheid? Wat mij betreft is het niet de bedoeling dat we filmpjes gaan kijken/downloaden, het gaat mij om gewoon surfen. Uiteraard kunnen er wel filmpjes gedownload worden, maar daar wil ik de snelheid niet op inrichten.

Neem bv. een internetabo. van Ziggo (kan natuurlijk ook een andere isp. zijn incl. draadloze router)

2. Wat is een goede datalimiet voor 5 computers? Daarbij wil ik wel een aantal films e.d. kunnen downloaden. Zelf heb ik nu 2GB, maar dat ik verbruik ongeveer 4 of 5GB. Minstens 20 dus. Maar weten jullie misschien wat gebruikelijk is?

Verbruiklimiet is er niet.

3. Kan ik bepalen hoeveel snelheid mijn huisgenoten krijgen? Zodat niet heel internet sloom wordt, wanneer één een film aan het downloaden is?
De meeste routers kun je zo instellen, dat je per ip adres een limiet instelt.

4. Kan ik bepalen hoe ik de datalimiet verdeel?
Zie 2

5. Kan ik het netwerk zodanig beheren dat ik huisgenoten kan toevoegen en verwijderen, zodat ik hen niet het wachtwoord hoef te geven?
In het log van je router kun je zien wie er verbinding maakt, en zonodig blokkeren. (ip of mac)

6. Kan ik terugzien welke computers op internet hebben gezeten/zitten?
Zie log.

7. Zijn er nog meer dingen waaraan ik nu niet denk, die wel handig zijn om over na te denken wanneer ik een internetverbinding regel?
Kosten gewoon delen door z'n 5ven.

Bedankt!
 
Oke, bedankt voor je antwoord. Maar... het is me nog niet voor 100% duidelijk.

Vraag 1 en 2: Ik heb op dit moment een internetverbinding (alleen is dat mobiel internet, maar oke) en daarbij kan ik een bepaalde hoeveelheid dataverkeer (zoveel GB en daarna valt je internet stil voor de rest van de maand, daarmee bedoel ik datalimiet) hebben én op een bepaalde snelheid werken (zoveel Mbit/s). Werkt dat niet zo bij gewoon ADSL en geldt dat alleen voor mobiel internet? Daar heb je dus overal fair use policy?

Vraag 3: Stel, ik heb geen QoS. Iemand is een film aan het downloaden en ik wil ook internetten. Wordt dan mijn snelheid langzamer? Die van degene die een film aan het downloaden is? Die van ons allebei? Oftewel: hoe wordt dan de snelheid verdeeld? Of is dat niet aan de orde omdat de snelheid gewoon genoeg is om met 5 tegelijk een film te kunnen downloaden?

Bedankt!

Edit: Bedankt, die tweede reactie was sneller dan ik. Ik geloof dat ik het wel begrepen heb zo.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt dus geen data limiet en je internet valt niet stil.
QoS = Quality of Service.
Zeg maar een soort waterkraan die gaat knijpen als een pc teveel data krijgt en niets overlaat voor de andere pc's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan