• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

postcode afstand berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

maarten423

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2008
Goedemiddag helpers,

Biijgaand bestand heb ik in een eerder forumonderwerp gevonden.
Ik krijg het op de 1 of andere manier helaas niet werkend. Ik heb de macro al ingeschakeld, maar het lukt nog steeds niet.
Graag wil ik de afstand tussen 2 postcodes berekenen en het antwoord in een cel in Excel krijgen.
Aangezien ik geen expert ben in Excel, graag uw eenvoudig commentaar.
Alvast bedankt voor de moeite.

Vriendelijke groet,

Maarten

Bijlagen

maarten423,

Ik denk dat je het bestand nog eens moet plaatsen.
In een .xlsx bestand zitten geen macro's (die mis je hier dus)
In een .xlsm bestand zitten wel macro's

Dank je, EA. Daar ben ik heel blij mee. Alvast een fijn weekend toegewenst.

Op de Excel-pagina op mijn site vind je een uitgebreider bestand in 'Afstand Google Maps'.

Op de Excel-pagina op mijn site vind je een uitgebreider bestand in 'Afstand Google Maps'.

Ik heb jouw bestand geprobeerd en werkt ideaal. Maar is het ook mogelijk om het werkveld groter te maken want voor een onderzoek dat ik uitvoer, moet ik duizenden postcodes gebruiken. Ik heb geprobeerd het kader door te trekken maar dit mocht helaas niet baten. Ik kijk uit naar je reactie.

Ik heb geprobeerd het kader door te trekken maar dit mocht helaas niet baten. Ik kijk uit naar je reactie.
Een uitbreiding vraagt om een aanpassing van de macro. Ik doorgrond deze onvoldoende om hem te kunnen uitbreiden. :confused: Misschien kan iemand anders hierin behulpzaam zijn.

Een uitbreiding vraagt om een aanpassing van de macro. Ik doorgrond deze onvoldoende om hem te kunnen uitbreiden. :confused: Misschien kan iemand anders hierin behulpzaam zijn.

Ah dat gaat buiten mijn kennis om, wellicht dat je mij kan doorverwijzen naar diegene die het geschreven heeft mocht je deze informatie bezitten? Mocht iemand de interesse hebben om de macro aan te passen, het zal gaan om 1000 rijen i.p.v. de huidige +/- 10 die er nu zijn.

probeer het eens met bijgevoegd bestand. ik heb het bereik wat groter gemaakt (tot rij 47). Gewoon cellen tussen voegen.

Als je de macro bekijkt heb ik commentaar gezet bij de dingen die ik heb aangepast

Met de doormij 3 extra toegevoegde rijen (in kolom B de waardes 3039DH) werkt het

Bekijk bijlage Afstand GoogleMaps2.zip

Als je de macro bekijkt heb ik commentaar gezet bij de dingen die ik heb aangepast

Aan deze regels moet je niks veranderen
Code:
sq = Range("vertrek").Resize(, 41) 'hier moet je het aantal rijen van het bereik neerzetten (in dit geval 47-7+1)
Code:
 Range("vertrek").Resize(, 41) = sq 'hier moet je het aantal rijen van het bereik neerzetten (in dit geval 47-7+1) 'hier stond 12

De 12 moet daar blijven staan ;) . Waarom staat die 12 daar ? de range is " vertrek " benoemd bereik deze start in kolom B de waarde ( formule ) Afstand in km op grootcirkel staat in kolom N of kolom B + 12 = kolom N .

Mijn eigen post nog eens nagelezen en bij deze wil ik de juiste macro ook visueel in het zicht brengen .

Bovenstaande moet dit zijn
Code:
 sq = Range("vertrek").Resize(, [COLOR="red"]12[/COLOR])
Code:
Range("vertrek").Resize(, [COLOR="red"]12[/COLOR]) = sq
De 12 blijft 12 en heeft geen betrekking met het aantal ingevoegde rijen .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In ieder geval bedankt allen voor jullie hulp. Het programma verliep vlekkenloos tot voor kort. Nu krijg ik bij elke berekening de foutmelding dat er onvoldoende geheugen is en als ik de foutopspoor, stuurt hij mij naar die ene regel die 12 hoort te zijn. Bij elke versie van jullie heb ik het geprobeerd maar het werkt niet meer, ook niet met minder postcodes. Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken?

Vreemd, ik heb hem ook even getest, maar hij loopt goed. Hoeveel rijen heb je toegevoegd? Voor nood even het eerder gemelde bestand en de ingevulde rijen overbrengen met plakken speciaal - waarden naar een nieuw bestand?

Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken?
Post het bestandje waar het fout loopt , van hieruit is het koffiedik kijken . Wat kan zijn is dat je bestandje vervuild is " van de verkeerde VBA code " . Persoonlijk heb ik nog maar getest met een 20 tal quasi dezelfde adressen .

Nu doet hij het sporadisch weer, maar zodra ik een andere tabel aan postcodes ga gebruiken, wordt deze regel gehighlight:

If c01 <> "++" Then
sq(j, 4) = Mid(.responseText, i1, i2 - i1)
sq(j, 5) = Mid(.responseText, i3, i4 - i3)
End If

De tweede regel is dan geel gemarkeerd. De error luidt: Fout 5 tijdens uitvoering: Ongeldige procedure-aanroep of ongeldig argument. Als ik 700 andere postcodes gebruik doet hij het wel, weird.... Wie o wie?

Maak je enkel gebruik van postcode zonder straatnaam , Stad ?

Dan zal je idd een foutcode krijgen . met het posten van de door ons gekende macro kunnen wij het niet simuleren wat er bij jouw fout gaat of hoe jij jouw bestandje invult .

Maak je enkel gebruik van postcode zonder straatnaam , Stad ?

Dan zal je idd een foutcode krijgen . met het posten van de door ons gekende macro kunnen wij het niet simuleren wat er bij jouw fout gaat of hoe jij jouw bestandje invult .

Ik vul enkel en alleen de postcodes in. Voorheen kon dit gewoon zonder problemen. Ik had één van de eerdere bestanden opnieuw gedownload en toen werkte het ineens wel weer. Behoorlijk vaag dat hij sporadisch problemen geeft.

Ik had één van de eerdere bestanden opnieuw gedownload en toen werkte het ineens wel weer. Behoorlijk vaag dat hij sporadisch problemen geeft.
Kijk dat is zoals dat je naar een dokter belt met de melding ik heb pijn in ....... dat de dokter zegt kom tot hier , maar je belt terug met de melding dat het naar sporadisch is .

Hoe kunnen de helpers nu een oplossing zoeken als ze het bestandje waar het fout loopt niet te zien krijgen . Bepaalde van de bestandjes die in omloop zijn werken niet meer wegens de wijziging dat google heeft doorgevoerd .

Ik vul enkel en alleen de postcodes in. Voorheen kon dit gewoon zonder problemen. Ik had één van de eerdere bestanden opnieuw gedownload en toen werkte het ineens wel weer. Behoorlijk vaag dat hij sporadisch problemen geeft.
Een postcode bestaat uit vier cijfers en twee letters. Bij gebruik van alleen cijfers gaat het mis, bij volledige postcodes werkt ook het aangepaste bestand van Daniël.

Bij gebruik van de postcodes van België (4 getallen) dient ook het land België vermeld te worden in de desbetreffende kolom !

@Jens1989 Graag een eigen vraag maken a.u.b. Het is niet netjes om in een ander zijn of haar vraag jouw probleem aan de orde te stellen. Bovendien is het verwarrend voor de helpers en de oorspronkelijke vragensteller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan