toshiba alu 1 TB staat wel in schijfbeheer wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

nike0007

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 feb 2011
Ik heb via schijfbeheer een letter toegekend, maar er wordt gevraagd om hem te formateren, wat ik niet wil want er staat voor mij belangrijke informatie op.
Hoe krijg ik hem terug aan de praat.

Zul je toch meer info moeten geven, wat is je systeem, os, cpu, gpu etc.

Groet Jan

geen computerwizzard

Ik ben niet zo'n kenner van mijn systeem
Ik heb een hp windows7
ACPI x64 based pc

toch wat gevonden

intel(R) Core (TM)2 cpu 6320 @ 1.86GHz 1.87 Ghz
2 GB geïnstalleerd geheugen
64 bits besturingssysteem

Dat is wat ik voorlopig heb gevonden

Hoi,
welkom op Helpmij.nl
Geef even de specs van je laptop/pc door zodat we je beter kunnen helpen met je probleem (merk/type e/o model/serienr.).
Allereerst waarom heb je een andere stationsletter toegekend aan je externe schijf ? (want daar gaat het toch over?). En welke letter heb je die schijf dan gegeven? Hoezo krijg je hem niet meer aan de praat? Wordt de schijf niet herkend of kun je niet bij je bestanden? Heb je via schijfbeheer de stationsletter en paden gewijzigd?
Vertel ons even wat je precies hebt gedaan en wat precies het probleem is.
Succes.

gegevens computer

Mijn computer is een HP pavilion pc m8000 m8060.be
s/n CZX718S5C2 aanvankelijk Vista, sinds 2010 windows7

Mijn laptop: ACER TravelMate 254LCi_DT
S/N LXT3206179350C215BM000

Het volgende is gebeurd: ik heb mijn laptop opnieuw geformateerd, maar de bestanden die erop stonden heb ik overgeplaatst naar mijn externe harde schijf (Toshiba alu 1TB). Tijdens het formateren van de laptop heb ik er niet aan gedacht de externe schijf los te koppelen. Maar het is zeker dat ze niet mee geformateerd is.
Ook tijdens de installatie is de externe hd niet losgekoppeld (denk ik).

toen ik mijn externe hd aan mijn HP wou aansluiten vond ik geen station. Ik ben op internet gaan zoeken wat ik moest doen en via schijfbeheer vond ik dat de toshiba wel degelijk aangesloten en correct werkte. Ik heb ook gelezen dat ik een station moest toekennen en heb dat ook gedaan. Toen men vroeg om te formateren heb ik dat zeker geweigerd. Maar elke keer als ik op dat station klikte vroeg hij om te formateren.
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen want mijn (echt belangrijke) gegevens staan op die harde schijf.

groetjes,

Stef

Hoi,
welke stationsletter heb je toegekend? En hij doet het ook niet op de andere pc?
Probeer eens dit, je ziet de schijf bij schijfbeheer zeg je, rechtsklik op de schijf en kies voor "volume verwijderen" sluit hem daarna weer gewoon aan en dan zou hij het, als het goed is, weer gewoon moeten doen. Ik denk dat het probleem is dat je de schijf aangesloten hebt laten zitten tijdens de installatie en dat het systeem denkt dat het een schijfpartitie o.i.d. is. Het is maar een idee en ik weet niet of het werkt, maar proberen kun je het altijd want je hebt niets te verliezen.
Succes.

Laatst bewerkt:
geen risico?

Hallo,

Bedankt voor je tip. Maar als ik "volume verwijderen" aanklik dan lees ik het volgende:
Dit is de actieve partitie op deze schijf. alle gegevens op de partitie zullen verloren gaan. Weet u zeker dat u deze partitie wil verwijderen?

Loop ik echt geen risico als ik dat doe?

groetjes

stef

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, doe maar even niet dan. Als je de schijf op 'n andere pc aansluit zie je hem dan ook niet?
Het probleem is dat het systeem jouw schijf nu ziet als een partitie van je HDD i.p.v. verwisselbare opslag.
Ik weet nog wel een ander optie maar dat is ook een ietwat riskante onderneming.
Meld me zo terug.
Ik heb hier een gratis progje maar heb er zelf geen ervaring mee. Weet wel, van andere forumleden, dat het goed werkt en veel problemen oplost. Je zal anders even tot straks moeten wachten totdat ik anderen kan mobiliseren om je verder te helpen.
Belangrijk: Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag of hij het op een andere pc wél doet !!!

Laatst bewerkt:
Zeker niet formatteren of het volume verwijderen.
Ik denk dat er iets beschadigd is geraakt waardoor windows het nodig vind om de harde schijf eerst te formatteren.

Kun je eens testen of je de betreffende harde schijf wel op je Acer laptop herkent wordt? Wellicht heb je dit al getest, maar dit deel mis ik uit je verhaal.

Een aanvulling op mijn vorige bericht:

Download het programma testdisk.

Start testdisk en kies de "Analysemodus".

Blijf nu op ENTER drukken totdat je onderaan "Write" ziet staan.
Selecteer Write -> Druk op enter.
Volg de stappen op het scherm. Wanneer de scan voltooid is dien je de compute opnieuw op te starten.
Na de herstart kun je dan nogmaals proberen om de externe schijf te benaderen. Eventueel loskoppelen en opnieuw aansluiten.

getest

Ik heb mijn externe HD ook getest op mijn laptop en het resultaat is daar hetzelfde. Hij herkent de externe HD niet zoals het mag verwacht worden.

Wat doe ik? wacht ik nog even of download ik dat progje toch alvast om ermee aan de slag te gaan.

groetjes.

Ik zou toch eens beginnen met het programma wat ik in mijn vorige post gesuggereerd had.

testdisk

Ik heb het programma testdisk gedownload, maar ik vind nergen "analysemodus"
Wel een keuze uit drie opdrachten:
Create
Append
No log

Wat doe ik?
Sorry mannen, maar ik ben echt geen computerwizz

No log moet je kiezen. En dan op Enter drukken.
Je krijgt dan een lijst te zien met de beschikbare mediums. Je moet dan hier zelf even goed kijken of je de juiste hebt. ( Aan de hand van de grootte kun je al een selectie maken voor jezelf)

Hij begint met de interne schijven. Disc dev/sda/.....
Deze kun je negeren. Verder in de lijst zie je de eventuele schijven die wel een drive letter hebben gekregen. Deze kun je ook negeren.
Wellicht zie je dan onderaan de lijst een vermelding staan zonder drive letter maar wel met een vergelijkbare grootte met die van je externe schijf. Deze moet je met de pijltjes toets selecteren en dan op Enter drukken ( proceed)

Daarna krijg je een lijst te zien met de verschillende soorten partitie tabellen. Hier kies je voor INTEL En dan weer ENTER.
Nu heb je wel de keuze Analyse

Laatst bewerkt:
write

HIj vraagt: write partition table, confirm ? (Y/N)
ik kan dat zonder problemen doen?

ik vraag het maar voor de zekerheid

greets,

stef

verdwenen bestanden

Ik kan terug aan mijn bestanden.
Mijn oprechte dank!!!!

Met evenveel dankbare groeten

Stef

Mooi dat het gelukt is en succes verder!
(klik even op "zet status opgelost" in de blauwe werkbalk, boven de beginposting v.d. site). :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan