5.1 op pc werkt bij games, niet bij IE7 of WMP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beliji

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2011
De titel zegt het; Mijn 5.1 werkt tot nu toe enkel op games en niet bij IE7 of WMP. Mijn pc is redelijk nieuw dus heb nog niet veel erop staan om het te testen bij andere programma's.

De geluidsinstalatie heb ik ook gebruikt bij mijn oudere pc (waar nog xp op stond) en daar werkte de 5.1 bij alles. Zonder iets op voorhand in te stellen (behalve Realtek HD audio configuratie).

Kan iemand me helpen?

Groeten, Jimmy

je hebt dus een nieuwe pc aangeschaft, zou je de geluidsinstellingen van je nwe moederbord niet moeten aanpassen??

Laatst bewerkt:
Bij de configuratie van Windows staat 5.1 uitgang. Bij het testen gingen alle boxen. Bij games gaan ze ook, maar het is best jammer om mijn muziek via 2boxen te beluisteren terwijl ik een 5.1 aangesloten heb.

Bij wmp staat standaard apparaat als uitgang van het geluid, welke in windows de 5.1 is. Dus ik snap het echt niet... en bij IE7 kan ik dit niet eens instellen denk ik dus daar kan het normaal al niet mee te maken hebben.

Edit: Ook bij Realtek HD audio configuration werken alle boxen.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je ook plug-ins kunt downloaden voor WMP om gebruik te maken van meerdere (5.1) speakers ..

En bij XP ging alles wel via de 5.1? heb je daar een andere soundchip met andere software bij?

Is redelijk te verklaren, muziek is veel al Stereo, denk maar aan MP3.

@Crash; Maar op mijn andere pc kon ik alle muziek 5.1 beluisteren, en ik speel nu nog steeds uit dezelfde muziek-map.

@whittey; de hele pc is nieuw, dus denk het wel..

Kan dit misschien ook zijn omdat ik nu met wmp afspeel, en op mijn andere pc winamp had staan?

Grtz

Zou best kunnen dat je met Winamp afspeelde ...
Er zijn vele plug-ins voor Winamp, misschien had je toen wel een 5.1 plug-in geinstalleerd..

Oké.. En niemand een ideetje hoe dit nu met IE7 ==> Youtube zit?
Grtz

Hallo Jimmy.

Nee hoor een ideetje heb ik niet ,want ik zelf ook geluid op mijn computer al blijkt het dat het bezoek bij de buren het van de buurvrouw niet te geloven dat de muziek wat ze wel eens door muren heen horen van een computer af komt.:)

Maar goed dat heeft allemaal met configuratie te maken en bij XP die eigenlijk niet altijd zo goed met 5.1 overweg kan wil wel eens het geluid gewoon over de 6 luidsprekers gooien terwijl het dan niet echt 5.1 is.
Windows 7 daar tegen stuurt stereo (2 kanalen) ook als stereo door en 5.1 als 5.1.

Als je een luidspreker setje heb waar ook b.v dolby digital live bij in zit (dat is een hardware codec) dan upmix hij het stereo geluid van 2 kanaals naar de 5.1 kanalen zeg maar 6 kanalen al ligt het aan je luidsprekers of ze onafhangkelijk of in samen werking met de subwoofer (lage tonen ,bas ) moeten werken.
Dat is dan een virtueel geluid omdat die 5.1 kanalen niet echt zijn en zoals Crash dat al had gepost muziek is veel al Stereo.

Nu neem ik aan dat je niet van zo'n luidspreker setje heb die ze ook wel een home theater luidspreker setje noemen en ook dat het audio kaartje je geen optie zo als CMSS 3D kan bieden wat je b.v wel eens ziet bij de X-Fi audio chipset van creatief.
Dan moet je dus met een software codec werken en dat is helemaal niet erg een software codec kan wel eens sneller werken dan een hardware codec.
De gouden tip hierbij is wel dat je zo weinig mogelijk codec programma's moet installeren en al helemaal nooit een codec pack.

kun het heel makelijk doen door een goede media player op je computer te installeren die ook de eigen codec software daar voor heeft.
Met de windows media player kom je wat te kort maar dat had je al gemerkt en daar zijn plugins voor die door andere dan microsoft zijn gemaakt.
Plug-ins voor Windows Media Player
De software merken van die plugins hebben zelf ook players en andere media software die nog iets meer kunnen dan WMP.
Je heb ook gratis players VideoLan Media Player Classic Home Cinema ,The KMPlayer (The Korean Media Player) zijn media players met heel veel interne encoders.
Al zijn de interne encoder software natuurlijk niet zomaar ook buiten de player zijn te gebruiken en dat zou dan ook weer voor codec conflikten kunnen zorgen.

Iets anders is dat met b.v MediaCoder ,dat is een transcoding software die je als freeware kunt downloaden en daarmee zet een reeks van encoders op je computer maar niet te veel als met een codec pack.
Zo heb b.v AC-3 wat nu van dolby laboratories is ,VideoLan maakt daar voor in de plaats gebruik van A/52.

Ik hoop dat je wat aan heb en wens je succes.

Bedankt voor de nuttige informatie Ragdoll, ben momenteel aan experimenteren met je oplossingen.

----

Dus als ik het goed lees, installeert MediaCoder een reeks codecs op mijn pc, welke onderandere de AC-3 codec bevat, die stereo geluiden omzet in 5.1 geluiden.
Ik heb de wizard gevolgd, waar ik de AC-3 codec kon aanpassen en heb deze op 5.1 uitgang gezet.
Ik heb nu geprobeerd met WMP mijn muziek af te spelen, maar heb geen 5.1 geluid.
Vervolgens heb ik in MediaCoder een audio-bestand geladen en het programma het audio-bestand laten 'transcoden'. Ik heb het proberen af te spelen in wmp, welke zei dat ik een codec mis. Toen heb ik het in de standaard speler van MediaCoder zelf laten afspelen, welke een stereo geluid gaf.

Tot zo ver nog geen resultaat. Maar ik moet nu even door, dus zal later verder proberen.

Laatst bewerkt:
Goed zo want dit is maar een heel klein stukje maar anders word die posting kilometer lang.
Maar deze is wel belangrijk en moet er even bij ,heb je wel eens gehoord van Quick Time van Apple.
Apple die in feite lid is van MPEG LA patent consortium waar dus ook de MPEG-4 container bij hoord ook wel bekent als MP4 wordt dus ook Apple door gebruikt denk maar eens aan iTunes.
Dat bestand .MP4 wordt ook op YouTube gebruikt en is dan ook met b.v de Quick Time player en er is genoeg ander software die ook gebruik van Quick Time.
Het zal goed van pas komen dat je die op je pc zet.
http://www.apple.com/nl/quicktime/download/

Voor HD video gebruik ik de CoreAVC 2.0 en die is erg goed natuurlijk.
Ooit begonnen als een open source projec waar de leden aan mee werken van onder andere Matroska.

WMP is van microsoft die werkt in de regel met een eigen codec software vergeet niet dat het gesloten source is en het wil overal geld verdienen en richt zich op andere bedrijven waardoor het met licentie's ,kopie rechten enz rekening houd.
Probeer die Media Player Classic Home Cinema maar eens je hoef het niet eens te installeren de zip file downloaden uitpakken opstarten een bestand op zoeken en daar ga je ,wat met de instellingen spelen zodat je het op je hardware kan instellen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan