Hallo Jimmy.
Nee hoor een ideetje heb ik niet ,want ik zelf ook geluid op mijn computer al blijkt het dat het bezoek bij de buren het van de buurvrouw niet te geloven dat de muziek wat ze wel eens door muren heen horen van een computer af komt.
Maar goed dat heeft allemaal met configuratie te maken en bij XP die eigenlijk niet altijd zo goed met 5.1 overweg kan wil wel eens het geluid gewoon over de 6 luidsprekers gooien terwijl het dan niet echt 5.1 is.
Windows 7 daar tegen stuurt stereo (2 kanalen) ook als stereo door en 5.1 als 5.1.
Als je een luidspreker setje heb waar ook b.v dolby digital live bij in zit (dat is een hardware codec) dan upmix hij het stereo geluid van 2 kanaals naar de 5.1 kanalen zeg maar 6 kanalen al ligt het aan je luidsprekers of ze onafhangkelijk of in samen werking met de subwoofer (lage tonen ,bas ) moeten werken.
Dat is dan een virtueel geluid omdat die 5.1 kanalen niet echt zijn en zoals Crash dat al had gepost muziek is veel al Stereo.
Nu neem ik aan dat je niet van zo'n luidspreker setje heb die ze ook wel een home theater luidspreker setje noemen en ook dat het audio kaartje je geen optie zo als CMSS 3D kan bieden wat je b.v wel eens ziet bij de X-Fi audio chipset van creatief.
Dan moet je dus met een software codec werken en dat is helemaal niet erg een software codec kan wel eens sneller werken dan een hardware codec.
De gouden tip hierbij is wel dat je zo weinig mogelijk codec programma's moet installeren en al helemaal nooit een codec pack.
kun het heel makelijk doen door een goede media player op je computer te installeren die ook de eigen codec software daar voor heeft.
Met de windows media player kom je wat te kort maar dat had je al gemerkt en daar zijn plugins voor die door andere dan microsoft zijn gemaakt.
Plug-ins voor Windows Media Player
De software merken van die plugins hebben zelf ook players en andere media software die nog iets meer kunnen dan WMP.
Je heb ook gratis players
VideoLan Media Player Classic Home Cinema ,
The KMPlayer (The Korean Media Player) zijn media players met heel veel interne encoders.
Al zijn de interne encoder software natuurlijk niet zomaar ook buiten de player zijn te gebruiken en dat zou dan ook weer voor codec conflikten kunnen zorgen.
Iets anders is dat met b.v
MediaCoder ,dat is een transcoding software die je als freeware kunt downloaden en daarmee zet een reeks van encoders op je computer maar niet te veel als met een codec pack.
Zo heb b.v
AC-3 wat nu van dolby laboratories is ,VideoLan maakt daar voor in de plaats gebruik van
A/52.
Ik hoop dat je wat aan heb en wens je succes.