High Speed Fotografie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aphysemi0n

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2002
Berichten
519
Hallo Helpmij leden :)

Ik ben me eens gaan verdiepen in High Speed Fotografie, ik heb vervolgens een sound-trigger en flitser aangeschaft omdat ik erg geïnspireerd was door de mooie plaatjes op andere sites. Vorige week heb ik de sound trigger binnen gehad en ben direct gaan testen, hieronder de eerste resultaten die ik met jullie wil delen ;)

Een ballon gevuld met rook en laten klappen (zie het mes onderin :)):

main.php


Een wijnglas met water + hamer (gelukkig al een mooi plaatje bij glas nummer 2! :d):

main.php


Weer een andere, leuke manier van fotograferen !
 
Laatst bewerkt:
Wow, mooi gedaan. Vooral het glas met hamer ziet er spectaculair uit. Compositie is wel een beetje rech-toe-recht-aan...


De ballon dan... die is een beetje onscherp, maar dat lijkt bewegingsonscherpte. Misschien kan je dat er nog een beetje uit krijgen met photoshop. Dat mes zou ik ook wegwerken. Dat kan door een beetje te smokkelen en digitaal poetsen, maar je zou ook de opstelling anders kunnen maken. Door het mes of een ander scherp voorwerp ACHTER de ballon te plaatsen, in plaats van eronder.
Andere mogelijkheid is natuurlijk om het mes gewoon prominent in beeld te houden. In dat geval zou ik hem er van bovenaf insteken. En een beetje belichten zodat er een glans over het lemmet schijnt, geeft een wat meer dramatisch effect.


Wat ik de volgende keer

, en het gas dat uit de ballon knalt, ziet er ook wat onnatuurlijk uit (maar dat komt misschien door de compressie van de foto)
 
Wow, mooi gedaan. Vooral het glas met hamer ziet er spectaculair uit. Compositie is wel een beetje rech-toe-recht-aan...

Dat klopt, ik had eigenlijk helemaal de ruimte niet om een ander compositie in te nemen, nu heb ik die ruimte wel gelukkig ;)

De ballon dan... die is een beetje onscherp, maar dat lijkt bewegingsonscherpte. Misschien kan je dat er nog een beetje uit krijgen met photoshop. Dat mes zou ik ook wegwerken. Dat kan door een beetje te smokkelen en digitaal poetsen, maar je zou ook de opstelling anders kunnen maken. Door het mes of een ander scherp voorwerp ACHTER de ballon te plaatsen, in plaats van eronder.
Andere mogelijkheid is natuurlijk om het mes gewoon prominent in beeld te houden. In dat geval zou ik hem er van bovenaf insteken. En een beetje belichten zodat er een glans over het lemmet schijnt, geeft een wat meer dramatisch effect.

Dat is wel een goede tip - het mes prominent in beeld brengen - ik vind het wel een leuke toevoeging ... ik zal eens gaan proberen door het mes er op verschillende manieren in te prikken, de ballon klapt dan ook anders uit elkaar.

Wat ik de volgende keer

, en het gas dat uit de ballon knalt, ziet er ook wat onnatuurlijk uit (maar dat komt misschien door de compressie van de foto)

Hij is idd erg gecomprimeerd, in mijn RAW zie ik het veel minder, maar het is nog wel aanwezig, het lijkt heel erg op een "schokgolf", het is iig niet bewerkt :)
Bedankt voor je tips, hier kan ik wel wat mee !

Van het weekend ben ik weer even bezig geweest, aangezien ik meer ruimte heb kan ik nu betere fotootjes maken:

main.php


Wellicht oogt de foto nog een beetje te donker en moet ik wat meer afstand tussen de achtergrond en de flitser creeren, wordt vervolgd.
 
Foto is inderdaad wat donker, maar ik weet niet of het er beter van wordt als je hem gaat oplichten. Misschien alleen het glas.

Leuk gedaan met die hamer hoor. Ik voel wat inspiratie opborrelen.... binnenkort komt mijn nieuwe 50mm lens, dus dan kan ik me uitleven.
Hoe heb je dit eigenlijk gedaan? Redelijk donkere kamer, flitser achter een scherm (laken, papier?) Hoe heb je dat glas zo gekregen zonder het stuk te slaan met de hamer? Tikt de hamer echt tegen het glas, of lijkt dat maar zo?
 
Hoe heb je dit eigenlijk gedaan? Redelijk donkere kamer, flitser achter een scherm (laken, papier?)

Een pikdonkere kamer zelfs :D
Ik flits direct tegen de achtergrond ... en dit is niet meer dan een witte plank, maar dit gaat ook prima met een laken of met papier :)

Hoe heb je dat glas zo gekregen zonder het stuk te slaan met de hamer? Tikt de hamer echt tegen het glas, of lijkt dat maar zo?

Eerlijk gezegd was dit helemaal niet de bedoeling, ik had het glas vastgelijmd met secondelijm en moest eigenlijk gewoon kapot ... op het moment dat ik het glas raakte met de hamer, liet de lijm los, ik heb hem dus echt geraakt idd (het geluid zorgt ervoor dat de flitser afgaat). Het glas is naderhand alsnog kapot gevallen lol :D

Ik had nog wat fotootjes gemaakt, die zet ik er zo ff bij.
 
Ik heb nog wat verder gespeeld en glazen van een hoogte laten vallen:

main.php


main.php


Ik kon het niet laten, snelste flitstijd gebruikt (eigenlijk iets te kort):

main.php


2 glazen op een plankje en laten vallen, leuk effect, het is alsof het water elkaar 'aanvalt':

main.php


3 glazen op een plankje en een spijker door het plankje geslagen zodat deze kon scharnieren, met een spijker achter de plank waar hij tegen aan botst .. vervolgens een flinke zwiep gegeven :)

main.php


2 glazen op 2 aparte plankjes om het water in tegenovergestelde richting te krijgen:

main.php


Tot slot nog met wat vuurwerk geexperimenteerd, maar dat gaf nogal een zooiitje :D
Wel grappig:

main.php
 
Wat eenknip mooie afbeelding! V[/URL]ooral al die met de glazen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De foto's zijn tot nu toe allemaal gemaakt met 1 flitser, dit heeft nogal wat beperkingen.
Ik heb nu nog 2 extra flitsers aangeschaft in combinatie met een Cactus V4 zender en 3 ontvangers, statieven en softboxen, het verschil is ook overduidelijk te zien met de volgende resultaten:

Mijn opstelling:
main.php

Aan de linkerkant:
1 Lumopro flitser die tegen de achtergrond flitst (een blauw stuk karton in dit geval). Op 1/64.
1 Canon 580EX II Flitser met diffusor die tegen de bodem flitst, zodat de onderkant van de aardbei wordt verlicht. Op 1/64.
Aan de rechterkant:
1 Lumopro flitser in een 70 cm softbox voor de verlichting van boven, voor de spash en aardbei. Op 1/64.
Soundtrigger met de microfoon in het aquarium
De wireless zender die is aangesloten op de trigger.

main.php


main.php


main.php
 
Zitten zeker mooie foto's tussen.:thumb:
 
Ohhhh ik ben jaloers. Heb dit zelf ook wel eens geprobeerd, en het is wel aardig gelukt. Maar als ik dit binnen ga doen, wordt mamma niet zo blij denk ik. Wat voor soort vloeistoffen gebruik je? Kleurstoffen in het water? En krijg je dat dan wel uit je kleding/de stof die als achtergrond wordt gebruikt (mocht het mis gaan).

PS. iets wat me opviel bij de aardbei in het glas.. door de bolling van het glas, kun je de ruimte zien waarin je fotografeert. Hierdoor zie je de scheiding van het blauwe karton en ook het einde van de witte achtergrond ;) Waarschijnlijk makkelijk te verhelpen door het glas dichter bij de achtergrond te plaatsen of een groter stuk karton te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Jammer de foto's zijn (bij mij) niet meer zichtbaar. Ik had ze graag bekeken, want ik wil mij hier zelf ook mee bezig gaan houden. Heb je misschien een website waar ze op staan?
 
Hoi,
Welkom op Helpmij :)
Het topic is 2 jaar oud en mag met rust gelaten worden.
Waarom de foto's er niet meer opstaan weet ik momenteel ook niet.
Succes verder op ons forum.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan