Hoe kan ik het ip-adres vinden van mijn nas-schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
568
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Ik kan niet op mijn pas geïnstalleerde NAS-schijf komen. Is er een mogelijkheid om het IP-nummer te achterhalen.
Ping werkt volgens mij niet.
Ik heb een Stora MS200 Netgear schijf.
Mijn modem/router is een Zyxel P-2602 HW-D1A
 
inloggen op de router en kijken welke IP's er zijn uitgegeven

er zit een blauw lampje op de unit, als deze knippert dan zoekt-ie een ip adres, als het steady is dan heeft hij een ip adres

Ron

gelijk met snijworst; wel een handig programma van Angry
 
Laatst bewerkt:
Het blauwe lampje brand constant. En met het programma Angry krijg ik een IP adres wat bekend zou moeten zijn, maar dat kan ik niet via internet benaderen.

IP: 192.168.1.33
Ping: 0*ms
Hostname: [n/a]
Ports: [n/s]

De toevoegingen n/a en n/s zeggen mij verder niets.
 
Sorry maar ik bedoelde uiteraard het thuisnetwerk,
dat zou ik toch moeten kunnen benaderen met //192.168.1.33
of doe ik dan iets niet goed?
 
ping 192.168.1.33

Wat levert dat op?

n/a = not applicable, niet van toepassing

Ron
 
misschien een firewall blokkade....
dit staat op de netgear site : klik
 
De Ping 192.168.1.33 levert website van Google op met allerlei links

Als ik echter inlog om MyStora dat is via de Server van Stora Netgear, dan kom ik wel via het bovenstaande IP-adres op de Nas schijf.

Echter via het thuisnetwerk lukt me dat nog niet en dat lijkt me toch een stuk sneller gaan.

Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen?
 
In windows firewall de diverse onderdelen aangevinkt (goedgekeurd) en tevens een vinkje gezet bij Thuisnetwerk toestaan.

Maar weet niet zo goed hoe ik het thuisnetwerk moet benaderen.
 
Ik zie vier ip-adressen, een van het modem en
192.168.1.33
192.168.1.34
192.168.1.254
en het bekende subnet IP
 
Nu moet ik afhaken. Als je ping 192.168.1.33 doet (zonder //) dan zou je response moeten krijgen van je NAS en niet van het internet. Hier snap ik niks van

Iemand anders?

Ron
 
Ik wil nog even de vraag vervolgen.
Ik kan niet inloggen op mijn netgear nasschijf. Ik kom op een schermpje waarin staat dat het misschien aan de Windows Firewall ligt.
Firewall uitgezet, virusscanner tijdelijk uitgezet.... kan nog steeds niet inloggen met de setup schijf.
Als ik de poorten test zijn de poorten 21, 22, 443, en 80 gesloten. Heeft dat er wellicht iets mee te maken?
 
Doorgaans is poort 21 bedoeld voor ftp, dus dat heeft wel met je nas te maken. Zet die poort eens open en kijk wat er gebeurt...
 
Nu moet ik afhaken. Als je ping 192.168.1.33 doet (zonder //) dan zou je response moeten krijgen van je NAS en niet van het internet. Hier snap ik niks van

Iemand anders?

Ron

Maar als je ping <ip adres> in je adresbalk van van je webbrowser intikt dan krijg je wat de topicstarter heeft.

dus aan Gunneweg:
- Open een command prompt (cmd intikken in uitvoeren)
- in het zwarte scherm kun je intikken ping 192.168.1.33 en druk je op enter.
(controleer van te voren nog even of dat nog steeds het ip adres van je NAS is)

krijg je dan een timeout of een response (en zo ja welke)?

Het juiste commando voor een netwerkshare = \\server\share
(let op de juiste slashes)

dus je hebt nu wel je server
\\192.168.1.33\
Maar nog geen share opgegeven
dus welke map op je NAS is gedeeld?

Nu moet dat wel gedeeld zijn via het SMB protocol dus als je in je NAS die term tegenkomt even kijken wat dat is.
Poort 21 voor ftp heeft niets te maken met gebruik maken van shares op deze manier.
Hiervoor zou je poort 445 moeten gebruiken (als hij de "2000" of hogere manier gebruikt van smb) maar mogelijk zul je 137,138 udp en 139 tcp ook nog open moeten zetten als hij ook voor oudere ossen geschikt is
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle hulp. Het is in ieder geval gelukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan