• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde excel als criteria in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Artemiss

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2009
Lieve mensen,

Ik zit nu al de hele dag te puzzelen hoe ik dit nou het beste op kan lossen.
Wat ik wil is een excel-bestand maken die de gegevens gebruikt van 3 simpele (allen op één, maar wel verschillende tabel gebaseerde) queries uit één Access-database. Hiertoe heb ik koppelingen gelegd met deze queries, wat verder prima werkt.

Maar waar ik op vast loop is dat ik de gegevens uit de queries steeds opnieuw wil kunnen filteren op basis van een waarde die ik ergens in het excelbestand kan invoeren.
Dit mag een willekeurige cel zijn in het bestand of een inputbox waarvan ik de waarde vervolgens in Access kan gebruiken als criteria of misschien kan ik het beste vanuit Excel een Accessformulier laten openen hiervoor.
Wat ik geprobeerd heb is om de waarde op een apart tabblad in het bestand te zetten en dit tabblad vervolgens als gelinkte tabel in Access in te lezen, maar dit werkt niet omdat deze tabel in Access niet benaderd kan worden, zolang het excel bestand openstaat en dat is nou juist wel de bedoeling.

Graag zou ik wat ideeen horen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Alvast bedankt voor jullie reacties,

Frauke,

ik denk dat je geholpen bent als je in Excel een draaitabel baseert op de query in Access.

Beste Haije,

Bedankt voor de reactie. Dit zou op zich heel goed kunnen werken als ik maar één query wilde gebruiken. Voor twee van de queries is de uiteindelijke weergave ook een draaitabel, maar voor de derde kan ik de gegevens niet echt mooi weergeven in een draaitabel. Bovendien zou het betekenen dat ik in iedere draaitabel afzonderlijk de juiste waarde zou moeten selecteren en dat is nou juist wat ik niet wil. Ik wil één keer de waarde ingeven en dan in één keer het hele bestand kunnen vernieuwen.

Als ik bijvoorbeeld in Microsoft Query een verwijzing naar een excelcel als filter in zou kunnen stellen, zou ik ook geholpen zijn, maar voor zover ik weet kan dit niet.

Nogmaals dank Haije,

Ik heb mijn vraag inmiddels zelf opgelost, toch zoals ik het eerder al geprobeerd had. Alleen heb ik nu het werkblad met de te filteren waarde in een apart excelbestand gezet en hiervan een gekoppelde tabel in Access gemaakt. In dit bestand heb ik vervolgens een macro gezet die, na het opslaan van de te filteren waarde, het bestand waar het in eerste instantie om ging opent, alle gekoppelde tabellen en draaitabellen update en vervolgens het bestand met de juiste naam opslaat.

Hieronder de code, waarmee het geheel werkt

Sub Nacalculatie_genereren()
'
' Nacalculatie_genereren Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+Shift+V
'
Dim project As String
Dim jaar As String

ActiveWorkbook.Save
project = ActiveSheet.Range("A2").Value
jaar = Left(project, 2)
Workbooks.Open Filename:= _
"G:\Algemeen verkoop\Nacalculaties\Nacalculatie-format.xlsx.xls"
Sheets("data").Select
Range("A2").Select
Selection.ListObject.QueryTable.Refresh BackgroundQuery:=False
Range("M2").Select
Range("AD2").Select
Sheets("overzicht").Select
ActiveSheet.PivotTables("PivotTable3").PivotCache.Refresh
ActiveSheet.PivotTables("PivotTable1").PivotCache.Refresh
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:="G:\Algemeen verkoop\Nacalculaties\Nacalculaties 20" & jaar & "\Nacalculatie " & project & ".xls" _
, FileFormat:=xlExcel8, Password:="", WriteResPassword:="", _
ReadOnlyRecommended:=False, CreateBackup:=False
End Sub

Frauke,

fijn dat het opgelost is!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan