FTP-server help

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjornbos

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2009
Berichten
446
Hallo, allemaal,

Ik heb thuis een ProLiant 350ML g3 staan en wil daar ubuntu 10.10 maverick meerkat op zetten als linux besturingssysteem. Op deze server heb ik dit al staan (op mijn stage) en alles werkt perfect. Ik kan via thuis op deze server inloggen om er dingen op te zetten, of af te halen.

Nu wil ik graag een groep maken, (sudo addgroup) met daarin gebruikers. Stel dat ik pietje toevoeg aan de groep, dan maak ik voor hem in locatie home/ftp/ een map aan, genaamd: pietje. dus:

home/ftp/pietje.

Pietje mag alleen in die map dingen lezen en schrijven, dus zien en veranderen. Hij mag er dingen opzetten en af halen, alleen hij mag geen dingen uitvoeren. Bovendien moet er een limit aan zitten van 1gb.

Vervolgens moet pietje in kunnen loggen met gebruikersnaam: Pietje en zijn wachtwoord. Hij komt dan in zijn map terecht en kan alléén dáár komen en nergens anders.

Dit geld ook voor andere gebruikers die ik eventueel later toevoeg.

Nu wil ik ook, dat wanneer ik als groep inlog (dus ftpgroep) ik alle mappen kan zien: Pietje, klaasje, jantje, kortom, alle mappen onder home/ftp/*. Die moet ik ook aan kunnen passen.


Weet iemand misschien een tutorial, of meerdere, waar ik mijn informatie vandaan kan halen, of weet iemand dit misschien zo direct uit te leggen? Ik heb de hele dag, dus je zal snel antwoord krijgen wanneer je iets hebt gepost.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Met vriendelijke groeten,

Björn Bos
 
Wacht gewoon 24 uur voordat je je bericht omhoog haalt. Geduld is een schone zaak :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan