Laptop geraakt niet meer uit slaapstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Togetho

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2011
Toen ik een uur geleden mijn laptop dichtklapte zodat hij automatisch in slaapstand zou gaan, was er nog geen probleem, maar nu ik hem terug wil opzetten blijft hij hangen bij 1/3de van het het 'windows wordt hervat' scherm van de slaapstand.
Ik geraak dus niet meer in mijn laptop. Ik heb de aan-uitknop uiteraard al meermaals gebruikt, F8 ingehouden vanaf dat ik de powerknop indrukte, stroom afgezet terwijl hij aan het 'hangen' was enz. Heeft allemaal nog niets geholpen. Bij F8 gebeurde er helemaal niets (geen BIOS-scherm ofzo).
Ik hoef niet zozeer alles wat open stond terug te hebben, gewoon terug in windows geraken is al voldoende.

Het eerste wat ik zie als ik opstart is 'F10 = ROM based setup' en als ik mijn Windows CD in steek en onmiddellijk op F10 druk kan ik wél van de cd-rom opstarten en zou ik eventueel Windows kunnen herstellen enz. Maar dat is uiteraard een laatste noodoplossing. Ik heb dan gewoon gekozen voor 'terug opstarten' in de hoop dat het nu wel zou gaan, maar helaas, hij bleef opnieuw hangen in het 'windows wordt hervat'-scherm.

Verdere informatie die volgens mij wel van belang kan zijn:
Ik heb vanmiddag wel met een virus/scamware gezeten genaamd 'Windows Recovery'.
Na de stappen op volgende website gevolgd te hebben leek alles opgelost: Remove Windows Recovery (Uninstall Guide)
(Ik heb alles gedaan wat er gevraagd werd).

De laptop is een HP Compaq nx6125 met Windows XP SP 2van ongeveer 7 jaar oud. Nog nooit echt problemen mee gehad.

Ik hoop dat iemand kan helpen, want de laptop wordt gebruikt voor professionele doeleinden... (gelukkig heeft mijn vrouw er nog eentje waar ik dit nu mee aan het verzenden ben).

Hoi,
start op v.d. windows cd en ga naar de recovery console
Opstarten van de XP-CD, de herstelconsole gebruiken: http://support.microsoft.com/kb/314058/nl
http://support.microsoft.com/kb/307654/nl

Voer achter de prompt de volgende commando's in, steeds gevolgd door " enter "

chkdsk /r

fixboot

fixmbr

exit

http://support.microsoft.com/kb/291980/nl
Als dat nog steeds het probleem niet oplost typ dan de volgende opdrachten (enteren na iedere opdracht) en let op de spaties die tussen de commando's zitten!
attrib -s -r -h hiberfil.sys
del hiberfil.sys
exit
Je slaapstandbestand wordt dan verwijderd v.d. schijf, althans is niet meer benaderbaar, je pc zou dan normaal moeten opstarten.
N.B. als je nooit een wachtwoord hebt ingesteld als beheerder gebruik dan gewoon de entertoets.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie!
Ik heb het snel uitgeprobeerd, maar helaas, nog steeds niets.
Ik kreeg telkens volgende reacties:

x:\i386\system32>chkdsk/r
geeft als reactie
'The type of file system is raw
cannot lock the current drive
CHKDSK is not available for RAW drives'

Daarna volgend opdracht geprobeerd:
x:\i386\system32>attrib -s -r -h hiberfil.sys
geeft als reactie:
'File not found - hiberfil.sys'

Ik had me al voorbereid op het verlies van de bestanden die open stonden voor het in slaapstand gaan, maar zelfs dat lukt dus nog niet...

btw: als ik opstart van de windows cd krijg ik wel een grafische interface waarbij ik kan kiezen uit 4 opties, ik heb nu de derde gekozen 'opdrachtprompt'.
Zou het helpen om een andere optie te kiezen? Zoals: 'besturingssysteem herstellen' of ben ik dan alles kwijt?

Dat moest er nog net bijkomen. Wat je kunt doen is HirensBootCd (gratis) downloaden en het isobestand via de meegeleverde ImgBurn op cd branden. Met deze bootable rescue cd met allerlei tooltjes aan boord (zie de faq op de website) kun je iig je belangrijke bestanden redden, maar er is meer mogelijk, te veel om hier op te noemen. Via mini xp kun je je schijf benaderen enz. Misschien dat je het met die cd opgelost krijgt, zo niet kun je altijd nog herinstalleren. Ik heb gekeken voor programma's die je RAW-files kunnen recoveren maar die zijn niet gratis en de trialversies zijn beperkt tot een bepaald maximum.

gewoon de accu eruit en erin zo simpel is het ik heb dit ook wel eens gehad toen deed ik dit ook

gewoon de accu eruit en erin zo simpel is het ik heb dit ook wel eens gehad toen deed ik dit ook
Accu gebruik ik al jaren niet meer wegens volledig op. Maar toch bedankt voor de reactie!

Mik, ik heb je laatste tip niet meer geprobeerd omdat ik een gelijkaardige tip ook al op een ander forum had gekregen (maar dan een boot-cd van Avira). Het is daarmee niet gelukt.
Maar...
Toen ik wééral het scherm van 'Windows wordt hervat' zag probeerde ik nogmaals op F8 (voor 'probleemoplossing') te drukken en ditmaal ging dat wel. De vorige keren heb ik die knop pas gebruikt toen het progressiebalkje al vastgelopen was. Als ik op F8 druk voor het vastloopt kan ik wé het herstelbestand verwijderen en windows normaal starten.

Ik kan voorlopig dus wel netjes terug in Windows! Jej!

Alleen werkt mijn slaapstand dus echt niet meer. Als testje heb ik hem weer gewoon dichtgeklapt en terug opgezet en nu liep hij weer vast op het 'Windows wordt hervat'-scherm, alleen stopte het balkje nu nóg vroeger! Gelukkig nog net tijd genoeg om op F8 te drukken.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Wat er aan de hand kan zijn is dat je schijf een aantal sectors bevat die niet meer helemaal ok zijn. De slaapstand wordt n.l. in de root van Windows opgeslagen d.w.z. steeds op dezelfde plek v.d.schijf. Voorlopig zou ik de slaapstand uitschakelen en een evt. schijfcontrole doen. Het ligt er ook een beetje aan hoe oud je laptop e/o schijf is. Gemiddeld gaat een HDD +/- 5 jaar mee. Alles daarboven is meegenomen. Je weet hoe schijfcontrole werkt neem ik aan? Rechtsklik op de schijf in de verkenner>eigenschappen>extra>foutcontrole>nu controleren o.i.d. en dan die 2 opties aanvinken en herstarten (in Win 7 hebben ze 't weer anders genoemd). Wat je daarna ook nog kunt doen is defragmenteren (met de slaapstand uitgeschakeld). Als je wilt kun je ook met een bootable cd de status van je schijf laten controleren, zit geloof ik ook aan boord van HirensBootCd.
Hier nog een nuttige link van MS.
We horen wel hoe het afloopt.

Laatst bewerkt:
De problemen blijven zich opstapelen.
Zoals gezegd kon ik weer netjes in Windows. Alles leek in orde.
Maar dan kreeg ik plots om de haverklap en zonder duidelijk aanwijsbare reden BSOD's en hij was ook enorm traag sindsdien...

Schijfcontrole en defragmentatie uitgevoerd. Geen verbetering.

Avast dan maar eens een opstartscan laten doen en een hoop bestanden laten verwijderen toen hij ernaar vroeg.
De eerste opstart nadat Avast zijn ding had gedaan, kon ik weer opstarten en inloggen. Ik happy.

Tot ik voor de eerste maal afsloot en terug wilde opstarten...
Kreeg ik een BSOD met foutmelding '0x0000007b'. Ik had ondertussen de verschillende bsod-codes die ik al gekregen had gegoogled (o.a. 0x0000000A) en ze bleken allemaal wel iets of wat verband te houden met beschadigde harde schijfsectoren...

Nu maar op een andere laptop Hirens Boot CD aan het downloaden in de hoop daar wat mee te kunnen herstellen...

Mik jij zei dat een HD gemiddeld +-5 jaar meegaat, maar kan dat zomaar ineens zonder voorgaande reden gebeuren? Of kan het Windows Recovery virus daarvoor gezorgd hebben? Ik hoop niet dat mijn harde schijf naar de knoppen is, want er staan nog een hoop bestanden op die ik liever niet kwijt ben en ik heb voorlopig geen geld voor een nieuwe laptop (bouwplannen...).

Hirens boot cd heeft zijn werk gedaan! Bedankt voor die levensreddende tip! :)
Via de registry recovery module de registry-backup van een half jaar geleden (toen ik mijn laptop volledig opnieuw geïnstalleerd heb) erop gegooid en dat was blijkbaar wat hij nodig had. Gelukkig had ik een vermoeden dat Avast én windows recovery virus iets in mijn registry hadden overhoop gegooid, anders had ik nog uren kunnen zoeken...

Ik kan terug (weeral...) in Windows en bij het opstarten geeft hij geen bsod of andere problemen meer.
Enige probleem (voorlopig toch...) is nu nog dat mijn gebruikersaccount niet meer toegankelijk is. Als ik nu opstart kom ik onmiddellijk in Windows maar op een volledig maagdelijke account. Bij Accountbeheer kan ik ook niet kiezen voor mijn oude account, terwijl alle gegevens nog wel te vinden zijn in 'Documents and settings'.
Is er enige mogelijkheid om die account terug te laden?

Liever niet terug naar oude toestanden, denk ik...Als je alle documenten, afbeeldingen enz kan recoveren, zou ik gewoon een nieuwe account maken en bestanden daar naar toe kopiëren.

Liever niet terug naar oude toestanden, denk ik...Als je alle documenten, afbeeldingen enz kan recoveren, zou ik gewoon een nieuwe account maken en bestanden daar naar toe kopiëren.
Dat ben ik maar eens aan het proberen. Het is alleen nogal een serieuze bestandsgrootte (+9gb) dus ik doe het best in stukjes denk ik...
Ik heb het net heel kort met onze ict-man besproken en hij vreest dat ik toch alles opnieuw zal moeten installeren omdat ik alle registry keys verwijderd heb bij het terugzetten naar een half jaar geleden. Alle icoontjes staan er nog wel maar programma's als office enz werken niet meer als ik er op klik omdat ze 'niet geïnstalleerd' zijn.

Ik heb dankzij de tips hier enorme vooruitgang geboekt, maar bleven zich maar problemen voordoen. De inhoud van de ene account kopiëren naar de andere werkte op oppervlakkig niveau (bureaubladachtergrond, snelkoppelingen enz), maar de snelkoppelingen werkten niet meer omdat ik in het register had zitten knoeien met Hirens Boot CD (wat wél iets goed is precies, alleen heb ik denk ik de verkeerde oplossing gekozen) dus moest ik Itunes, Office enz. allemaal opnieuw installeren, ook mijn internetverbinding werkte niet meer, mijn laptop op tv aansluiten ging niet meer enz.
Ik heb toen maar besloten om gewoon van 0 te beginnen... En nu werkte alles weer wel en het her-installatiewerk viel eigenlijk nogal mee.

Bedankt voor alle hulp hier!
Mijn probleem was dus deels opgelost met jullie hulp, maar wegens te weinig tijd om elk foutje weg te werken, maar voor de grove borstel gekozen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan