statisch ip EN dhcp op 1 router..mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nawikre

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2007
Berichten
36
Hallo mensen,

ik zit al een tijdje met een probleem waar ik niet uit kom.
Ik heb een videoserver, warmtepomp, ipcamera die allemaal een statisch ip nodig hebben. Dat is makkelijk ingesteld op de router. Nu heb ik ook een aantal systemen die een statisch ip niet pakken en ALLEEN maar via dhcp werken.

Kan ik dus statisch ip blijven gebruiken EN een range voor dhcp hebben op 1 router? Ik hoor het graag. Hier zijn de nodige gegevens.

1 x router een linksys wag320N.
1 x gigabit switch van linksys.
1 x linksys wrt54g (die ik nog wil instellen om ook boven goed draadloos internet te krijgen)

alvast bedankt

Iwan
 
a. De DHCP range laat bijna altijd ruimte voor vaste ip-adressen. Voorbeeld: Router heeft 192.168.1.1, deelt via DHCP uit vanaf 192.168.1.100
Is de reeks die je kunt gebruiken op apparaten die een vast ip-adres nodig hebben: 192.168.1.2 t/m 192.168.1.99
b. Het is bijna altijd mogelijk een DHCP-reservering in te stellen, o.b.v. het MAC-adres van de DHCP-client.
Soms is het zelfs genoeg om een vinkje te zetten bij het momenteel uitgedeelde ip-adres (bij Zyxel routers), in andere gevallen maak je een reservering door het invullen van de MAC-adressen van de clients in de router met het ip-adres dat die moeten krijgen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
oke.............maar hoe doe ik dat dan? is dat een standaard instelling in de router die ik moet aanvinken, of is dat wel wat meer werk.

ik gebruik 192.168.1.1-192.168.1.122 aan statische ip nummers. Hoe moet ik dan een range instellen.

ik heb verschillende opties in de router, namelijk
DHCP server inschakelen (hierbij moet ik een begin-ip bereik nummer invoeren);
DHCP-relay (hierbij moet ik een ip nummer invoeren bij het IP-adres DHCP Relay-server);
DHCP reservering (hierbij moet je mac adres invoeren, maar WEL een ip toewijzen)

ik hoor graag welke optie ik aan moet vinken.

Iwan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er hier vanuit dat de Linksys wag320N optreedt als DHCP server.

Omdat de handleiding op Internet (zeer) slecht/beperkt is, geef ons wat schermafdrukken hoe het DHCP-server gedeelte nu staat en hoe het LAN gedeelte nu staat in je Linksys wag320N.
Als die op dezelfde plaats staan als (bijv.) een Linksys WRT54g, dan staat alles in het Setup -> Basic setup tabblad op de configuratie-'website' van je router.

Als de mogelijkheden qua DHCP hetzelfde zijn als die van een Linksys WRT54g, dan kun je geen DHCP-reserveringen doen. Wat je dan moet doen is de Lease-tijd ("Client Lease time") maximaal groot zetten (in mijn WRT54g meen ik dat de maximale in te stellen lease-tijd 65535 is, dus ruim 45 dagen), zodat alle DHCP-afhankelijke apparaten (tenzij je ze langer uitgeschakeld laat dan de maximale DHCP lease-tijd) steeds dezelfde ip-adressen krijgen toegewezen.

Je schreef over 192.168.1.1-192.168.1.122 als de gebruikte reeks statische ip-adressen. Dat betekent dus dat de reeks via DHCP toe te kennen ip-adressen moet lopen vanaf 192.168.1.123.
Ook dat zou je in Setup -> Basic Setup moeten kunnen instellen: Zet als "Starting IP address" bij "Network Address Server Setting (DHCP)" de waarde op 192.168.1.123
Als ook in jouw router bij "Maximum numbers of DHCP users" de waarde 50 staat, dan krijgen dus de DHCP clients ip-adressen uitgereikt in de reeks 192.168.1.123 t/m 192.168.1.172.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
gelukt.....mijn epad maakt eindelijk verbinding met internet...

bedankt

Iwan

oplossing is:
ik heb DHCP server ingeschakeld en begin ip ingesteld op 192.168.1.123
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan