2 tabellen met query tot 1 nieuwe tabel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick stomp

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2008
Berichten
31
LS
In MSOffice hebben we diverse "soorten" queries, zoals een Maak, Wijzig, Verwijder-querie. In OOo Base heb ik dat niet kunnen vinden.
Ik wil 3 tabellen na elkaar verwerken tot één nieuwe tabel met allerlei extra info. MSOffice doet dat met de Wijzig-query.
Je geeft dan de tabel op die verwerkt moet worden en de tabel waar het resultaat in/bij moet komen. Je kan dan aangeven welk veld van de Invoer in welk veld van de Uitvoer moet komen. Je kunt ook berekende velden of een veld met een constante uitvoeren.
Dick
 
In Base moet je je eigen query samenstellen uit de twee beschikbare tabellen.

Je kunt daarin met berekende velden werken.

Bijv de tabellen Voornaam en Achternaam kun je met een query samenvoegen door de velden Voornaam uit de tabel Voornaam en het veld Achternaam uit de tabel Achternaam vie een berekend veld in een query = CONCATENATE(Voornaam.Voornaam || " " || Achternaam.Achternaam) samen te voegen.

Daarna gebruik je het veld uit de query als samengesteld veld
 
SQL query maken

Sorry DiGro,

Je bent me verloren!

"Met twee tabellen een query maken" begrijp ik niet.
De term "CONCATENATE" ken ik natuurlijk wel.
Maar dat zit niet in de OOo Query Wizard.

Als ik zelf SQL moet gaan schrijven, ben ik te lang onderweg naar het resultaat, want dan moet ik eerst een cursus SQL volgen.

Maar ik zal wel proberen om met een Macro de twee spreadsheets te mixen. Dan sorteren. Vervolgens duplikaten skippen. Het resultaat kan Base in.

Voorlopig zal ik de productie met MS Access moeten blijven doen op de twee Windows XP machines. De twee Linux Ubuntu 10.04 PC's heb ik dan voor het overige werk!
Trouwens, ik zal de Windows PC's ook moeten blijven gebruiken voor m'n TomTom... Dat werkt onder Linux nog niet lekker ondanks de inspanningen van Wine...

Met vriendelijke groet,
Dick
 
Dick,

waar het op neerkomt is: het is niet zo makkelijk als in Access !

Afhankelijk van het aantal te verwerken handelingen zul je in Base alles in 1 of meer queries moeten verwerken en dan weer vanuit die queries verder werken etc, etc.

Daarbij ontkom je er niet aan om met SQL aan de slag te gaan

Dat probeerde ik duidelijk te maken :d
 
Access > Base

Ja DiGro, dat is volkomen duidelijk!

Als Penningmeester van een Vereniging van Eigenaren zocht ik naar een boekhoudpakket, dat aan het eind van het boekjaar de Balans uitschrijft. Dat kon ik niet vinden. Zowel voor Windows als voor Linux verzandde ik in de meest complexe systemen.

In Access kon ik m'n ontwerp volledig kwijt en draait al jaren tot tevredenheid.
Maar... de ellende met MicroSof had mij al eerder naar Linux Ubuntu gestuurd en daar ben ik er gelukkig mee. Het lijkt wel Commodore64: flitsend snel en geen virussen meer.
Alles draait nu onder OpenOffice.org en in the Cloud bij Google. Niks meer op een PC: alles in the Cloud. Noooooit meer backups maken.

Van elke PC ter wereld kan ik bij m'n mail, m'n documenten, m'n foto's en dat is heerlijk.
Alleen voor TomTom en Access moet ik nog WindHoos gebruiken, maar daar zal ik nog wel van verlost worden!

Groet,
Dick
 
tabellen samenvoegen als er meerdere regels overeenkomen

ik zit met een probleem waar ik niet echt uit kom.
ik wil 2 tabellen samenvoegen. de ene tabel wordt gebruikt als "moederbestand" de andere tabel is een geupdate versie van het eerste bestand met het verschil in een 15 tal kolommen, maar in 150 records van de 16.000

hoe ga ik te werk zonder het moederbestand te beschadigen en de daaraan hangende formulieren?

alvast bedankt
 
2 tabellen samenvoegen

@aidanevb
Met welk pakket wordt gewerkt? MSOffice-Access of OpenOffice-Base?
Dick
 
MSOffice 2 tabellen 1 wijzigen

Met de "Wijzig"-query kun je een bestaande moeder-tabel wijzigen door een tabel met mutaties.
Bij gelijke sleutels wordt de inhoud van gelijknamige velden van de mutatie-tabel in de moeder-tabel gezet.
Let goed op de mogelijkheden! Een "null"-veld wordt normaal niet overgezet; het kan wel geforceerd worden om in de moeder-tabel een veld "null" (is leeg en dus NIET spatie) te maken.
Maak gebruik van de Query-wizzard om het proces nagenoeg automatisch op te bouwen.
Zelf gebruik ik zelden de Wijzig-query. Ik gebruik liever de "Maak"-query die een nieuwe moeder maakt. Als het proces goed verlopen is, wordt moeder-oud verwijderd en moeder-nieuw wordt moeder-oud genoemd. Een macro procedure doet dat allemaal automatisch. Als het proces fout loopt bestaat moeder-oud nog... en kan je, na herstel, het proces (macro) opnieuw starten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan