lettertype aanpassen in kant en klare template

Status
Niet open voor verdere reacties.

nathalia174

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2007
Ik ben bezig met een website.
Deze ben ik aan het maken aan de hand van een kant en klare template

Nu wil ik in het tekstblok rechts de 2 subtitels "Praktisch en veelzijdig" & "kies voor kwaliteit" veranderen, ze moeten oranje en 2 punten groter worden.

Als ik het probeer aan te passen verandert meteen het hele tekstblok.

Ik heb geprobeerd om op het "witte papiertje met daarin een +" (sorry ben echt een beginner) te klikken en dan iets aan te passen. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar.

Hier is de pagina waar het om gaat:
http://discountin.es/natuursteen.html

Als iemand raad weet, graag in jip en janneke taal uitleggen wat ik moet doen, anders kom ik er niet uit.

Alvast bedankt.

groetjes Nathalia

Hoi nathalia174,
Het makkelijkste is om even naar de code-weergave te gaan, en dan "Praktisch en veelzijdig" & "kies voor kwaliteit" op te zoeken.
Daar maak je van:
HTML:
<h3 style="text-indent: 0; color: orange;">Praktisch en veelzijdig</h3>
en
<h3 style="text-indent: 0; color: orange;">Kies voor kwaliteit</h3>
Resultaat:

praktisch.png

Toelichting:
  • Een <h3> geeft aan dat het een "kopje van het derde type" is (er zijn: <h1>, <h2>, ... t/m </h6>). In de styles van het template worden de <h3>'s automatisch wat groter gemaakt dan de normale tekst.
  • In de styles van het template worden de <h3>'s automatisch een stukje naar rechts opgeschoven. Dat maken we ongedaan door de "text-indent" (opschuiving van de eerste regel van een blok tekst) terug op nul te zetten.
  • Ook de kleur kan je veranderen, met het trefwoord "orange" (je kunt daar ook een kleurcode als #FF8800 neerzetten, wat ook een oranje-soort is).
  • Tenslotte worden de woorden automatisch naar hoofdletters omgezet; dat vind ik hier wel mooi staan, en is niet veranderd.
    Anders moet het worden:
    style="text-indent: 0; color: orange; text-transform: none;"
Als je weer terugschakelt naar de ontwerp-weergave, moet je waarschijnlijk nog ergens een "ga naar nieuwe regel" weghalen om niet te veel ruimte tussen deze kopjes en de tekst er onder te krijgen.

Gaat dat lukken?
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi nathalia174,

<edit>
Sorry, ik zag niet dat je deze vraag ook hier had gepost in een andere draad:
www.helpmij.nl/forum/showthread.php/641321-verschil-firefox-en-internet-explorer
Daarmee is het onderstaande tot aan "Terzake" niet van toepassing! :)
</edit>

In een persoonlijk mailtje vroeg je me nog wat over deze site. - Nu doe ik i/h algemeen niet aan persoonlijke mailtjes over helpmij-vragen: die kunnen net zo goed op het forum zelf gesteld worden. Dat heeft twee voordelen:
  • Als iemand anders eerder een antwoord heeft, of een beter antwoord, of een aanvulling, dan komt dat meteen op helpmij te staan, en ben je beter af (ik ben lang niet de enige die bij het forum antwoorden verzint!).
  • En als andere mensen met een soortgelijk probleem zitten, kunnen ze (hopelijk) zien hoe het opgelost is (via de zoekfunctie). Hoeven ze niet dezelfde vraag te stellen, en te wachten op antwoord.
Bovendien: blonde vragen bestaan niet (wel domme antwoorden!). :)

Terzake! - Je schreef:
De tekst ziet er nu goed uit, nogmaals bedankt.
Nu heb ik alles aangepast en nu ziet de website in Firefox erg exact uit zoals ik wil.
Alleen in Internet Explorer is de bovenste menubalk verdwenen.
Heb jij hier ook een antwoord op?
Ik ga het proberen!
Eerst even kijken wat er gebeurt: inderdaad, bv. IE7 geeft alleen het rijtje menu-items, maar dan onder elkaar als links, en geen mooie menubalk.

In de code-weergave zie je in het <head> gedeelte (bovenin, daar zit het hoofd), dat er twee speciale dingen voor Internet Explorer in het template zitten:
HTML:
<!-- [if lt IE 7]-->
     <link rel="stylesheet" href="css/ie/ie6.css" type="text/css" media="screen">
<!-- [endif] -->

<!-- [if lt IE 9]-->
     <script type="text/javascript" src="js/html5.js"></script>
<!-- [endif]-->
Toelichting
Deze constructie heet een "conditional comment" (= een "voorwaardelijk commentaar"), ook wel een CC genoemd. Het komt er op neer dat alle browsers dit als commentaar-regels zien, en overslaan. Behalve Internet Explorer!
  • Het "if" betekent, zoals te verwachten: "als het gaat om ..., dan moet er gebeuren wat er in dit stukje code zit (en anders niet)".
  • Het "lt" betekent "less than" (= "lagere versie dan ..."). Er bestaat ook "gt" (groter dan, en "lte" (kleiner of gelijk aan) en "gte" (groter of gelijk aan).
  • Zo kunnen verschillende IE-versies apart bediend worden, en dat is soms hard nodig.
  • Als je het voorvoegsel "lt" enz. weglaat, geldt wat er staat meteen voor alle IE-versies tegelijk.
  • Belangrijk is, dat éérst de gewone styles of scripts worden aangeroepen, en daarna pas de CC's komen. Anders worden de speciaal voor IE bedachte uitzonderingen weer ongedaan gemaakt door wat er op volgt!
  • Het omgekeerde bestaat trouwens ook: een "inverse conditional comment", die juist alleen werkt als de browser géén IE is; in de praktijk is die slechts heel sporadisch nodig.
MAAR!
Hier worden de CC's op een verkeerde manier aangeroepen: vanwege de --> die acher de regel van de "if" staat, wordt voor alle browsers het commentaar meteen weer afgesloten, en geldt wat er volgt voor alle browsers! Ook de "endif" staat er verkeerd in. :confused:
Het hoort te zijn:
HTML:
<!--[if IE]>
     <link rel="stylesheet" href="css/ie/ie6.css" type="text/css" media="screen">
<![endif]-->

<!--[if IE]>
     <script type="text/javascript" src="js/html5.js"></script>
<![endif]-->
Dit moet je dus in de code-weergave veranderen!
Nu het concrete geval
  1. Als de browser van de bezoeker een lagere versie heeft dan IE7 (dus IE6 of lager),
    dan moet het stylesheet "ie6.css" als aanvulling gebruikt worden.
    * Dit staat op de site op de plek: www.discountin.es/css/ie/ie6.css.
    * Bij even kijken blijkt dit bestand eigenlijk leeg te zijn. Kennelijk zijn er voor IE6 en lager geen speciale styles nodig bij dit template: er staat alleen een commentaar-regeltje "/* IE6 specific styles */" in en verder niets aan extra's voor IE6 en lager. Het bestandje zal er standaard in zitten voor andere templates. - No problem!​
  2. Als de browser van de bezoeker IE is en een lagere versie heeft dan IE9 (dus IE8 of lager),
    dan moet het javascript "html5.js" als aanvulling gebruikt worden.
    * Dit zou volgens de code moeten staan op: www.discountin.es/js/html5.js.​
In het laatste zit 'm waarschijnlijk de kneep. Want op www.discountin.es/js/html5.js staat niets op de server: die kan daar het bestand niet vinden, en er komt een "404 Page Not Found" melding.

Zo kan het kloppen dat de opmaak in IE6, IE7 en IE8 niet goed is.
Een geluk bij een ongeluk: het html5.js script zou wegens de foute CC-code ook voor andere browsers dan IE (en IE9) gebruikt moeten worden (en dan iets verkeerds laten zien), maar dit script kan niet gevonden worden.
Voor andere browsers dan IE<9 heffen de twee fouten heffen elkaar toevallig op! :rolleyes:

Wat er aan de hand kan zijn met het niet kunnen vinden:
  • Als het bestand html5.js al wel naar de server is geüpload, zit het in de verkeerde map aldaar. Dan kan de html5.js ofwel in de goede map gezet worden, ofwel je kunt de link naar de map laten wijzen waar hij al in zit.
  • Als het bestand html5.js nog niet naar de server is geüpload, dan: uploaden! (in de map www.discountin.es/js/).

Hopelijk is het hiermee opgelost.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
wederom bedankt

Bedankt voor je reactie.

Ik had je een prive bericht gestuurd omdat ik dacht nu de vraag in eerste instantie was opgelost er niemand meer zou kijken naar dit topic.

Ik heb wel meerdere vragen gesteld hier in het verleden en vaak kreeg ik antwoorden waar ik niets aan had (antwoorden voor gevorderden zullen we maar zeggen).
Omdat jij duidelijk en simpel was in je antwoord, dacht ik, ik stel mijn vraag rechtstreeks aan jou.

Nu het andere probleem:
Dit heb ik gisterenavond zelf opgelost op een andere manier.
Ik heb de hele menubalk vervangen door rollover images. Nu vind ik het zelf nog mooier dan voorheen. Bij de vorige versie had de menubalk de kleuren blauw en zwart. Nu hebben ze de 4 kleuren die door de gehele site gebruikt worden. Misschien niet de beste oplossing, maar het werkt wel.

Nogmaals bedankt voor de reactie. Ik ga in de toekomst nog meer sites maken met templates (dit is nieuw voor mij), dus ik sluit niet uit dat ik straks nog meer vragen zal hebben.

groetjes Nathalia

CSS hover menu i.pv. javascript rollovers

Hoi Nathalia:
Over het privébericht: ah, ik begrijp. Nu is het zo dat ik een "abonnement" heb op topics waar ik op gereageerd heb. D.w.z. ik krijg automatisch een e-mailtje als er een nieuwe reactie in zo'n topic is gekomen, ook als de oorspronkelijke vraag al beantwoord is. Dus een vervolgvraag kan er rustig onder komen, dan hoor ik er vanzelf van.
Dit forum zit best handig in elkaar! :)

Over je nieuwe oplossing voor het menu: prima-de-luxe! :thumb:

Deze rollovers worden er door Dreamweaver altijd ingezet met javascript: onmouseover="...", onmouseout="...", en de bijbehorende functies in de <head>: MM_swapImgRestore() enz.
  • Even een wist-u-datje: het merkwaardige voorvoegsel MM_ bij al die functies stamt nog uit de tijd dat Dreamweaver van het bedrijf MacroMedia was. Dat werd in 2005 opgekocht door Adobe, dat nu Dreamweaver verkoopt. Maar die MM_ hebben ze er nog steeds in laten staan.
Het kan ook anders: met pure css-rollovers, wat ik zelf wat mooier vind.
Dat gaat als volgt.
  • In de html geef je elk menu-item een eigen id.
  • Vervolgens kunnen alle onmouseover's en onmouseout's gemist worden.
  • Ook de images in de menu-items hoeven er niet meer in!
Daarmee wordt de html heel simpel:
HTML:
<nav>
   <ul>
      <li>
         <a id="m-home" href="index.html"></a>
         <a id="m-tegel" href="tegelwerken.html"></a>
         <a id="m-natuur" href="natuursteen.html"></a>
         <a id="m-sier" href="sierbestrating.html"></a>
         <a id="m-ref" href="referenties.html"></a>
         <a id="m-cont" href="contact.html"></a>
      </li>
   </ul>
</nav>
We gaan de afbeeldingen er namelijk met css in zetten als background-images. Omdat css ook een hover-eigenschap heeft, kunnen we de achtergrond veranderen bij een hover.
Via het template hebben de menu-links al een breedte en hoogte, die hoeft er niet bij: ze zijn al precies zo groot als ze moeten zijn, alleen nu nog transparant.
Om de images er in te zetten pakken we telkens de id van het betreffende item, en geven zo elk item z'n eigen afbeelding en z'n eigen hover-afbeelding:
Code:
#m-home { background: url(../images/home1.jpg); }
#m-home:hover, 
#m-home:focus { background: url(../images/home2.jpg); }

#m-tegel { background: url(../images/tegelwerken1.jpg); }
#m-tegel:hover, 
#m-tegel:focus { background: url(../images/tegelwerken2.jpg); }

enz.
Dit kan toegevoegd worden aan het stylesheet www.discountin.es/css/style.css

Maar het kan nog mooier (1)
Voor de normale toestand zitten er nu 6 losse afbeeldingen in. Maar als je die samenvoegt tot het hele rijtje aan elkaar vastgeplakt, is er maar één img nodig voor allemaal, die er als achtergrond voor de hele <ul> ingezet wordt.

Maar het kan nog mooier (2)
Ook alle hover-toestanden kunnen aan het ene plaatje worden toegevoegd! Dan wordt het deze tegelmenu.png:

tegelmenu.png

Hierin wordt de bovenste helft gebruikt als achtergrond voor de normale toestand. Omdat het element waar het de achtergrond van is, maar half zo hoog is, komt de onderste helft niet in beeld.

Voor het hoveren kan nu het nodige stukje uit de onderste helft opgepikt worden met de eigenschap background-position. Hiermee kan je steeds schuiven: verticaal de helft omhoog, dan is de onderste serie in beeld. Vervolgens per item (dat maar 148px breed is, en niet méér van de achtergrond kan laten zien) steeds een stukje naar links opschuiven voor het goede hover-partje.

Zo is een zogenaamde "css-sprite" gemaakt.
Voordelen:
  • Er is maar 1 afbeelding nodig in plaats van 12. Dat scheelt in downloadtijd: anders moest elk van de 12 afzonderlijk opgevraagd worden bij de server (wat veel tijd kost), en vervolgens gedownload.
  • Die ene afbeelding (van 16kB) is ook nog eens kleiner dan de som van de 12 aparte (van elk ca. 4kB). Nog meer winst voor de pagina-snelheid!
  • Google gebruikt ze ook (bv. deze en deze), want bij miljoenen pageviews per dag scheelt het enorm aan dataverkeer en belasting van hun servers.
  • Alle javascript kan gemist worden. Ook het preloaden is niet meer nodig: op het moment dat de normale achtergrond is opgehaald, zijn tegelijk ook alle hover-toestanden opgehaald: want die zitten buiten beeld in dezelfde afbeelding!
Aardig bedacht van meneer/mevrouw css, niet? :)
Wat theorie & praktijk hierover:
Succes verder!
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan