Inlog script

Status
Niet open voor verdere reacties.

hEnKhO

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2001
Berichten
22
Wanneer ik me met een XP of Windows 7 pc aanmeld op de Windows server wil ik graag dat er een login script wordt uitgevoerd waarin een aantal mappings staan en een printer wordt aangewezen.

Hoe zet ik zoiets op en doe ik dit dan in een .bat bestand of moet je daar .vbs voor gebruiken? Wie kan me een voorbeeldje ter hand stellen.

Henk
 
Je server moet dan wel domeincontroller zijn en de computers onderdeel van dit domein.

In Active Directory Users & Computers kun je bij de gebruiker (erop dubbelklikken, tabblad profile) een loginscript opgeven. Deze moet je aanmaken op \\servernaam\netlogon
Dit kan zowel een .bat/.cmd zijn of een .vbs.

vbs is mooier omdat je dan geen dosbox in beeld krijgt. Binnen vbs heb je ook wat meer mogelijkheden om dingen voor elkaar te krijgen.

Zowel mappen als printers kunnen via .bat script of via vbs. Voor de printers heb ik geen voorbeeld.

.bat of .cmd script om een mapping te maken:
Code:
@Echo off
net use /delete k: /y
net use k: //servernaam/share

Zelfde in VBS:
Code:
' Option Explicit
On Error Resume Next

Dim objNetwork, objUser, CurrentUser
Dim strGroup

' Create objects and extract strGroup values
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")
Set objUser = CreateObject("ADSystemInfo")
Set CurrentUser = GetObject("LDAP://" & objUser.UserName)
strGroup = LCase(Join(CurrentUser.MemberOf))

' Create File system
Set f = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

objNetwork.RemoveNetworkDrive "k:", True, True
wscript.sleep 300
objNetwork.MapNetworkDrive "k:", "\\Servernaam\share",true


' even wachten tot alles is doorgevoerd
wscript.sleep 4000

Dit maakt een k: schijf aan in de verkenner die naar \\servernaam\share verwijst.

In de VBS code staat waarschijnlijk wat te veel, ik heb ons eigen loginscript als voorbeeld gebruikt en had geen zin om hem helemaal te strippen en testen.

Mooier is het om het via group policies te doen maar dat is wat lastiger uit te leggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan