Nieuwe W7, geen detectie verschillende geluidsuitgangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter peer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

peer

Helpmij.nl boekhouder
Lid geworden
18 jul 2002
Gygabite moederbord met geïntegreerde geluid. Hierop 4 uit/ingangen achter en twee voor. Line-in (tv met digitenne op aangesloten) en line uit (speakers) achterop werken. Dit wordt ook aangegeven via configuratie>geluid. Voor twee ingangen voor mic (roze) en koptelefoon (groen). Wanneer een koptelefoon wordt ingeplugd melding dat niets is aangesloten. Eigenlijk werkt de koptelefoon alleen op de line-uit achterop. Dus op de zelfde uitgang waar normaal de speakers inzitten. Verder geen foutmeldingen bij apparaatbeheer en zo. Onlangs is windows 7 ulitmate geïnstalleerd en verder nooit meldingen gehad dat er nog drivers nodig waren etc. Toch denk ik dat het niet herkennen van de verschillende in/uitgangen voor geluid hier iets mee te maken heeft. Kom er zelf verder niet uit.

Kijk eens op de site van gigabite of ze daar drivers voor je moederbord hebben. Zijn de uitgangen misschien via het BIOS uitgezet?

Mmm, als er verder niets gebeurt (melding, speakers uitgaan) wanneer je de koptelefoonstekker aan de frontzijde inplugt, dan is deze ook niet aangesloten op het moederbord.
Je zou de manual erop na kunnen slaan welke stekkertjes juist waar in/opgestoken moeten worden.

Werkte dit voorheen wél naar behoren dan denk ik dat je de drivers voor je onboard geluidskaart nog moet installeren.
Misschien valt er in het conf.scherm van je geluidskaart nog wat in te stellen?

Heb gezocht op de site van gygabite en dacht wat gevonden te hebben maar gelukkig is er systeemherstel nog..... Wanneer ik via controleer op de laatste drivers (via configuratiescherm>geluid> etc.) dan melding dat de laatste drivers zijn geïnstalleerd. Dat de uitgangen wellicht niet meer goed staan in de BIOS, daar zat ik ook net aan te denken. Heb er zelf niet aangezeten, maar er is een maand gelden wel windows7 opgezet door iemand anders). Misschien is daarbij in de bios ook wat veranderd. Hoe ga ik dat controleren? Ben niet zo'n held wanneer wanneer het om computers gaat en toch enige vrees om in de bios te rommelen. Krijg overigens inderdaad melding dat de hoofdtelefoon niet is aangesloten. De stekkertjes zijn niet losgehaald en voor de zekerheid net nog de kast open gehad om te controleren. Stekkertjes allemaal nog eens aangedrukt. Kan niets bijzonders vinden voor wat betreft de (op het moederbord geïntegreerde) geluidskaart in het configuratiescherm. Omdat het geluid gewoon werkt via de luidsprekers en er na de installatie van windows7 de nodige (automatische) updates zijn geweest en verder geen foutmeldingen ga ik er vanuit dat de windows7 drivers voldoende moeten zijn.

W7 installeerd standard drivers voor de soundcard, daar zitten verder geen speciale functies bij.
je moet weten welke onboardsoundkaart je hebt en dan kun je de drivers zoeken en installeren
waarschijnlijk moet je drivers van realtek hebben

gezien je profiel niet volledig is ingevuld kan ik niet zien welk Gigabyte moederbord je hebt

Laatst bewerkt:
Er wordt in het configuratieschem>geluid wel aangegeven dat de koptelefoon via de frontuitgang (groen) moet, maar dat die niet is aangesloten. Wellicht toch handig om eerst eens in de bios te kijken? Overigens is het een gigabyte ep45-ds3p. Heb daarop gezocht bij gigabyte en vond een realtek driver waarvan ik dacht dat dat de juiste zou kunnen zijn (vond nergens een moederboard met exact dezelfde typeaanduiding). Had die geïnstalleerd, maar toen werd niets meer herkend. Via systeemherstel weer ongedaan gemaakt. Via PC-wizard eens gekeken wat ik verder nog heb. Bij multimedia stond bij Audio Apparaat o.a. ATI Technologies R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]. Weet niet of die info verder nog van belang is. Wil overigens ook eens in de bios kijken, maar hoe kom ik daar ook al weer.... Mijn gevoel zegt dat inderdaad een driver van de fabrikant zelf meer functies biedt, maar dat dat alleen nut heeft wanneer de uit/ingangen herkend worden... Toch eerst even in bios controleren?

Even een update op mijn vorige bericht. Had nog een cd die met Gigabyte moederbord werd meegeleverd. Hierop ook audiodrivers. Deze geïnstalleerd. Daarna via configuratiescherm online laten zoeken naar eventuele updates voor deze drivers. Zouden de nieuwste zijn. In ieder geval werkt het, maar de 2 front in/gangen worden niet herkend. Dus waarschijnlijk toch inschakelen via de BIOS. Hoe kom ik daar en waar moet ik voor uitkijken.

Weer een update in de hoop dat iemand nog een briljante ingeving met mij wil delen....
De realtek drivers zijn geïnstalleerd en is up to date. Inmiddels in de bios rondgekeken, maar kan daar niets vinden of wellicht kijk ik naar het verkeerde. Intussen echter het volgende ontdekt. Op de computer is via de line-in een tv (met digitenne) aangesloten. Daarmee kan ik dus het geluid over de boxen van de computer afspelen. Er wordt wel een schema getoond met de twee vooraansluitingen voor koptelefoon en mic. De koptelefoon wordt niet herkend en er is ook geen tab voor verdere instellingen. Die tabs zijn er dus wel voor de boxen en de lijningang. In de realtek software staat onder de tab lijningang de afspeelgeluidsterkte op 0. Dit stond standaard zo en was mij niet opgevallen omdat het geluid van de tv gewoon over de boxen te horen is en ook via hard/zacht is te bedienen. Echter wanneer ik daar de afspeelgeluidsterkte opvoer wordt dit geluid weergegeven over de koptelefoon die voor is aangesloten. Het geluidsniveau is dan weliswaar alleen te bedienen via de schuif bij afspeelgeluidsterkte, maar ik ga er dus vanuit dat de kabeltjes in de computer goed zijn aangesloten. Nu zou er toch ergens iets in te stellen moeten zijn waarbij de koptelefoon wordt herkend wanneer die wordt ingeplugd. Wat zie ik over het hoofd? Zou het toch ergens iets in de bios moeten zijn?

Via wat instellingen in de Realtek driver werkt alles weer naar behoren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan