Windows 95 start niet meer op ; Besturingssysteem ontbreekt

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuipert

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2009
Berichten
63
Wij hebben nog een windows 95 computer waar data vanaf moet.
Na vele pogingen om deze eraf te krijgen is het helaas niet gelukt.

Nu had ik als laatste redmiddel een IDE Reader op de harde schijf aangesloten en dan via USB aangesloten op een Vista computer.

In eerste instantie leek het goed te werken, maar ik kon de gewenste gegevens niet vinden die ik had opgeslagen onder c:backup

Nu heb ik de windows 95 computer weer aangesloten, maar na het starten komt er ineens een fout melding: besturingssysteem ontbreekt

Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk????

Iemand met windows 95 kennis die mij kan helpen?

Ik hoor het graag!
 
ik heb geen Windows 95 kennis, maar maakt de HDD rare geluiden als je hem aanzet??
 
Heb je die schijf wel weer goed aangesloten dan? Netjes als primairy master op IDE1? Check even of de IDE stekker op het moederbord nog goed vast zit.
De voeding... ben je die niet vergeten aan te sluiten?
Check ook even de jumpers achterop de HDD. Als je daar niet aangezeten hebt, kan er in principe weinig mis mee zijn, maar... staan ze op de stand voor primairy master of cable select? Zo niet, of is het jumpertje eraf gevallen, werkt het ook niet lekker.
 
Als je een CD speler hebt kun je proberen op te starten met een rescue CD. Zelf gebruik ik hier graag een wat oudere ubuntu CD voor, maar er zijn ook DOS gebaseerde CD's.

Je kunt wat makkelijker zien wat er aan de hand is en eventueel ook via een netwerk bestanden verzenden.

*edit* had het deels verkeerd gelezen, inderdaad kun je best eerst troubleshooten met madmuppets ideeën.
 
Laatst bewerkt:
Het rare is dat de schijf tijdens dezelfde sessie inneens niet meer leesbaar is.

Ik heb hem nu ook weer aangesloten met een IDE reader en ik kan hem niet lezen zonder eerst te formatteren.

Raar omdat ik eerder vandaag wel gewoon via IDE reader op de schijf kon komen.

Na afkoppeling ineens niet meer.
 
probeer hem aan je niewe pc te leggen met een IDE/SATA Kabel mischien doet hij het dan anders ff langs een computter zaak gaan die weten mischien meer over dit probleem
 
probeer eens te kijken met linux of de bestanden er daadwerkelijk opstaan
 
Ik heb met een Windows 98 ook hetzelfde probleem gehad en ik moest mijn besturingssysteem opnieuw installeren en dan werkte het wel perfect.
De oorzaak was omdat ik de harde schijf had losgekoppeld en een andere moest bij steken.
 
En met deze toevoeging zetten we nu maar een slotje op dit topic.
Deze is immers van 2011 en derhalve niet actueel meer.;)

Topics ouder dan 3 maanden mogen met rust gelaten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan