• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bijhouden weergave verborgen kolommen bij gedeeld bestand xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc63

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2011
In een gedeelde excel 2010 bestand waarin een agenda wordt bijgehouden (1 kolom is een dag) kunnen gebruikers met schrijfrechten kolommen verbergen; te weten de dagen of weken die voorbij zijn gegaan worden steeds verborgen.

Nu is het zo dat af- en toe/regelmatig het openen van het bestand waarin eerder door een gebruiker met schrijfrechten kolommen zijn verborgen deze oude dagen toch weer worden getoond. Verwijderen van de dagen die zijn geweest is geen -gewenste- oplossing.

Heeft iemand een idee waardoor dit ontstaat?
Hoe worden deze wijzigingen (zoals het verbergen van kolommen) in een gedeeld bestand opgeslagen?
Gebeurd dat per gebruiker? Ik ga er van uit dat de vraag alleen beantwoord hoeft te worden voor een gebruiker met schrijfrechten.
Hoe kan je voorkomen dat gebruikers steeds de oude data-kolommen zien (zonder ze te verwijderen)

Je kunt ze bij openen automatisch verbergen tot de huidige datum door naar de huidige dag te kijken. Dan ben je ineens van het probleem af (als er macro's zijn toegestaan natuurlijk).

De problemen die je beschrijft kunnen ontstaan als niet consequent met het verbergen wordt omgesprongen. Het wordt niet opgeslagen per gebruiker. Soms kan het helpen even alles weer naar voren te halen en dan ineens alles opnieuw verbergen.

Oplossingsrichting van automatisch verbergen spreekt me wel aan - kun je me in grote lijnen zeggen hoe ik zo'n macro aanmaak.
Dacht na je opmerking ook al dat ik wellicht een macro kon maken waar bij openen je automatisch naar datum "vandaag" gaat.
Ben echter zelf nagenoeg volledig onbekend met macro's.

Het is handig als je een lege layout van je excel file bij zou kunnen sluiten.

Als het begint op A1 met 1 Januari en elke dag inclusief weekenden worden weergegeven is het nog wel te doen. Andere indelingen is het echter handig om een voorbeeld te zien.

Hier is een rudimentaire code die de kolommen vanaf vandaag toont.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Inderdaad wordt nu alleen 'vandaag' getoond, werkt inderdaad dus wel. Wel is de aanpassing naar tonen kolommen vanaf vandaag gewenst.
Mag ik je nog vragen te zeggen waar je deze code hebt ingegeven? Wil met alle plezier de laatste aanpassing zelf doen. Dank alvast.

Had het bestand na nader inzien reeds aangepast aan uw wensen.
De code is te bezichtigen(:P) via Alt-F11 in de VBE.

deze kan ook:
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    Columns("D:ZZ").Hidden = True
    Range(Columns(DateDiff("d", [d4], Date) + 4), Columns(702)).Hidden = False
End Sub

Iets sneller wanneer je erg veel kolommen hebt. De rest van de code schaamteloos gejat van Cobbe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan