Windows xp opniew installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dezenaamdan

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2011
Berichten
76
Hallo, ik wil graag mijn computer opnieuw installeren, maar ik heb geen CD, alleen de code. Ik heb een Windows XP, Service Pack 3 en Versie 2002. Hoe moet ik dit doen?
Nog meer info nodig?

Alvast Bedankt,
Yana
 
Van een vriend/vriendin precies dezelfde cd lenen en bij de installatie je eigen product key invoeren.

Mod-edit
*KNIP*
Dat was dus een overbodige opmerking die ook nog eens niet juist was. Het bovenstaande regeltje is voldoende
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja of je moet het gewoon via een torrent downloaden, en dan branden op een dvd
en dat wel de legale code invoeren dat zou moeten werken
 
Er is zeker meer informatie nodig: Niet alle XP cd's zijn (zonder meer) geschikt. Vandaar de opmerking van mrHenkie dat het "precies dezelfde" cd moet zijn.

Hieronder zal ik even bij elkaar kopieren-en-plakken welke zaken relevant zijn:
a. De 'taal' XP (Engels of Nederlands) moet hetzelfde zijn op de installatie-cd als op je PC
b. De 'soort' XP (Home of Professional of Media Center) moet hetzelfde zijn op de installatie-cd als op je PC
c. Het verkoop-/distributie-/licentiekanaal (OEM, Retail, systembuilder, Royal, Volume License etc.) moet gelijk zijn.

Heb je een cd die voldoet aan a. t/m c., dan moet je kunnen installeren.

Heb je een cd die voldoet aan a. en b. maar niet aan c., dan kun je daar iets aan doen.
Met betrekking tot c. betekent dit het volgende:
In het bestand SETUPP.INI in de i386 map van de uiteindelijke installatie-cd moet dezelfde PID staan als van toepassing is op de installatie-code die je nu beschikbaar hebt. Die PID ("Product ID") bepaalt via welk (verkoop-)'kanaal' je de Windows licentie hebt (OEM, Retail, systembuilder, Volume license etc.), de taal en soort XP.

Voorbeeld: Mijn eigen Product ID is 55677-OEM-XXXXXXX-XXXXX, die ik heb opgevraagd met Keyfinder-pe. [Download Keyfinder-pe, die openen in Verkenner of Winrar, en dan alle bestanden kopiëren naar een nieuwe map. Start het programma (XP-Key-Reader.exe) in die nieuwe map. Klik op Read Local Key. Alles wat je nodig hebt verschijnt in beeld.]
In mijn Product ID gaat het om dat 55677-OEM, wat betekent dat ik beschik over een licentie van XP Home in taal Dutch via licentie'kanaal' OEM.
Het bestand SETUPP.INI in de i386 map van jouw installatie-cd bevat óók zo'n Product ID, die je in een nieuw te branden variant zult moeten aanpassen aan de Product ID die op jouw COA (=Microsoft sticker op de systeemkast) staat.
In dit voorbeeld: SETUPP.INI in mijn installatie-cd bevat de volgende informatie:
[Pid]
ExtraData=XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Pid=55677OEM

Verder moet je ervoor zorgen dat de te branden CD (met de aangepaste SETUPP.INI) XP niet 'automatisch' installeert. Anders wordt (bijv.) automatisch de harddisk geformatteerd, automatisch een product code (=serienummer) ingevuld die niet bij jou hoort etc. Kijk daarvoor of in de i386 map van de basis XP-cd een bestand WINNT.SIF staat. Zorg ervoor dat je WINNT.SIF helemaal van de uiteindelijk te branden cd weglaat.

Als je slim bent, gebruik je nLite voor het bouwen van de aangepaste cd. Die CD is daarmee dan ook meteen opstartbaar. Je kunt in nLite dan ook meteen SP3 mee integreren, zodat dat je dat SP na de installatie niet nog hoeft te installeren. SP3 voor XP NL is hier te downloaden. Let dus wel op dat je eerst een kopie van de basis XP-cd maakt op de harddisk, daarin SETUPP.INI aanpast, WINNT.SIF verwijdert en daarna (tijdens nLite) verwijst naar die map op de harde schijf als basis voor de te branden nieuwe XP-cd.

TIPS:
a. Ik raad je aan om via DoubleDriver alle huidige drivers op extern medium op te slaan (cd-rom, memory-stick etc.) Alternatief programma daarvoor is Driver Magician Lite (download en gebruik de Driver Magician Lite versie of de Portable Driver Magician Lite versie).
Die drivers kun je dan hergebruiken na de installatie en/of via nLite integreren in de nieuwe XP CD (aanbevolen).
b. Achtergrondinformatie PID (vooral met vermelding van Engelse XP-varianten): hier en hier
c. Plaats in de registry (regedit.exe) waar in een draaiende XP de PID (=sleutelwaarde "ProductId") te vinden is, als je niet keyfinder_pe wilt gebruiken:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
d. De PID die in SETUPP.INI neergezet moet worden staat in de registry (=sleutelwaarde "Pid") in een draaiende XP onder:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\setup\PID
[Daar staat bij mij als waarde voor Pid (zie voorbeeld): 55677OEM]
e. Achtergrondinformatie SETUPP.INI: hier
f. Als je nu probeert te installeren op een SATA schijf (dus niet een IDE/PATA schijf), dan is de kans aanwezig dat XP geen harde schijf vindt tijdens de installatie. Er zijn dan enkele mogelijkheden:
1. Integreer de SATA controller-driver als text-based driver via nLite
2. [Als je een floppy-drive hebt] zet de SATA controller-driver op een floppy en druk F6 op het (korte) moment in de XP installatie dat er onderin iets staat als: Druk F6 voor het laden van extra drivers
3. [Als je BIOS het ondersteunt] zet in de BIOS de SATA controller in IDE modus (of IDE compatible modus o.i.d.), zodat de SATA-controller zich voordoet als een IDE/PATA controller

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Modedit: quoten had niet nodig geweest !


Wauw! Tijs, bedankt! Ik ben hier heel veel mee :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Dezenaamdan: Is er nog nieuws of het gelukt is?

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan