dynamische schijf terugzetten naar standaard schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blacktomcat

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2011
Hoe kan ik de enige harde schijf in mijn nieuwe PC onder Windows 7 - x64, terugzetten naar een standaard schijf.
Ik heb ook zo'n Aldi PC waarop al 4 partities op de harde schijf waren ingedeeld. Omdat ik er een extra partitie op wilde hebben voor mijn data-bestanden, heb ik met externe software er een dynamische schijf van gemaakt. Nu wil ik weer terug naar een basis of standaard schijf (dus niet dynamisch). Met de externe software en met Windows eigen schijfbeheer lukt me dit niet. Ik kan niet alle partities verwijderen (ook niet als ik vanaf de recovery CD opstart).
Kan ik dit met het programma Easus Todo BackUp Free wel voor elkaar krijgen (die zou nl. 64 bit ondersteunen) of zijn er andere mogelijkheden?
Graag jullie informatie, reactie, etc.

Hoi,
welkom op Helpmij
lukt het niet via de opdrachtregel?
De schijf mag geen volumes hebben of gegevens bevatten als u deze weer wilt wijzigen in een standaardschijf. Als u de gegevens op de schijf wilt behouden, maakt u een back-up of verplaatst u deze naar een ander volume voordat u de conversie uitvoert.

Als de dynamische schijf eenmaal naar een standaardschijf is geconverteerd, kunt u alleen nog partities en logische stations op deze schijf maken.

Dynamische schijven converteren naar standaardschijven met behulp van de opdrachtregel

Maak een back-up van alle volumes op de schijf die u wilt converteren van dynamisch naar standaard.

Open een opdrachtprompt en typ diskpart.

Typ list disk achter de DISKPART-prompt. Noteer het nummer van de schijf die u wilt converteren naar een standaardschijf.

Typ select disk <disknumber> achter de DISKPART-prompt.

Typ detail disk <disknumber> achter de DISKPART-prompt.

Typ voor elk volume op de schijf select volume= <volumenumber> achter de DISKPART-prompt en typ vervolgens delete volume.

Typ select disk <disknumber> achter de DISKPART-prompt. Geef het nummer op van de schijf die u wilt converteren naar een standaardschijf.

Typ convert basicachter de DISKPART-prompt. Bron: Help van schijfbeheer
Let wel: de schijven mogen geen data e/o gegevens bevatten! Dus je zal je data eerst moeten backuppen voordat je dit doet.
Als je dit vergeten bent kun je het alsnog via de Windows Interface doen.

Laatst bewerkt:
Hi Mik,

bedankt voor de info.
Nu is het wel gelukt! :) Ik had dit eerder geprobeerd maar toen lukte het niet. Waarschijnlijk omdat ik toen vanuit het opgestarte Windows geprobeerd heb, Nu heb ik een opstartprompt gebruikt vanaf de recovery disk. Het is net als de belastingdienst: gemakkelijker kunnen we het niet maken.
Nogmaals bedankt.:thumb:

Ja is ook eigenlijk logisch, als je het goed bekijkt, om het buiten Windows om te doen.
Mooi dat het gelukt is en succes verder! :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de donkerblauwe werkbalk, direct boven de beginposting v.d. site).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan