Beste iedereen,
Ik heb in excel lange lijsten (soms wel 2000 records) van straatnamen. Nu wil ik een top 10 (of misschien meer, ligt aan de uitkomst) samenstellen met daarin de straatnamen die het meest voorkomen in de lijst. Ik denk dat dit wel mogelijk is in Excel, maar door gebrek aan kennis krijg ik dit niet voor elkaar. Hoop dan ook dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Uiteraard heb ik al op google gezocht. Ik kwam op een Engelse website een soort gelijke vraag tegen, waarbij de onderstaande oplossing werd gegeven. Deze heb ik geprobeerd. Het lukt me echter niet een resultaat te krijgen, doordat Excel al bij de eerste formule een fout gaf en ik deze niet heb kunnen oplossen. (uiteraard wel de formules naar het Nederlands vertaald).
Ik gebruik de Nederlandse versie van Excel 2003.
Super bedankt voor de hulp alvast!
Gimler
Ik heb in excel lange lijsten (soms wel 2000 records) van straatnamen. Nu wil ik een top 10 (of misschien meer, ligt aan de uitkomst) samenstellen met daarin de straatnamen die het meest voorkomen in de lijst. Ik denk dat dit wel mogelijk is in Excel, maar door gebrek aan kennis krijg ik dit niet voor elkaar. Hoop dan ook dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Uiteraard heb ik al op google gezocht. Ik kwam op een Engelse website een soort gelijke vraag tegen, waarbij de onderstaande oplossing werd gegeven. Deze heb ik geprobeerd. Het lukt me echter niet een resultaat te krijgen, doordat Excel al bij de eerste formule een fout gaf en ik deze niet heb kunnen oplossen. (uiteraard wel de formules naar het Nederlands vertaald).
Assuming that A2:A100 contains your text values, try the following which
will take into consideration ties for 10th place...
B2, copied down:
=IF((A2<>"")*(ISNA(MATCH(A2,$A$1:A1,0))),COUNTIF($A$2:$A$100,A2),"")
C2, copied down:
=IF(N(B2),RANK(B2,$B$2:$B$100)+COUNTIF($B$2:B2,B2)-1,"")
D1: 10
This indicates that you want a Top 10 list. You can change this as
necessary. For example, if you want a Top 5 list, enter 5 instead.
E1:
=MAX(IF(B2:B100=INDEX(B2:B100,MATCH(D1,C2:C100,0)),C2:C100))-D1
....confirmed with CONTROL+SHIFT+ENTER, not just ENTER.
F2, copied down:
=IF(ROW()-ROW($F$2)+1<=$D$1+$E$1,INDEX($A$2:$A$100,MATCH(ROW()-ROW($F$2)+
1,$C$2:$C$100,0)),"")
Ik gebruik de Nederlandse versie van Excel 2003.
Super bedankt voor de hulp alvast!
Gimler