windows server 2008 database hosten

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJRevo

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2011
Berichten
46
Hoi,

Ik zit nu op het 2de leerjaar van de opleiding ICT medewerker beheer niveau 3 en zit nu op stage, Hier hebben wij een Windows server 2008 staan. Ik heb nu een eigen programma geschreven, een contacten boek waar je gemakkelijk personen met telefoon nummers en dergelijke in kan opslaan. Het staat gelinked met een externe database die op mijn bureau blad staat. Het programma is in visual basic 2010 geschreven. Enkel wil ik het programma sharen op de gesharede map van de server. enkel wanneer ik hem erop plaats krijg ik de fout dat hij het niet doet, hij kan de database niet vinden. (ongeldig pad)

Het pad stond tevens ingesteld op \data\database.mdb (access database)
Ik had een map bij de installatie files geplaatst genaamd data (dit werkt wel op het bureaublad van mijn normale pc)

Wanneer ik het programma run krijg ik dus de melding dat het niet werkt.

Ik heb nu dus geen flauw idee hoe ik een database kan hosten op de server zodat de rest van de collega's hier het programma kunnen gebruiken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,
Maarten
 
Los van het technisch probleem (Ik vermoed ergens een probleem met een verwijzing in het pad). Hoe zit het met je licentiestructuur. Geen idee hoe het zit met gedeelde access databases.

En voor contactpersonen. Heeft men daar geen exchange of andere mailserver voor?
 
het kan inderdaad liggen aan het pad, maar ik ben op het volgende probleem gestuit. Ik heb via de server .net framework 4.0 ge�nstalleerd, wat nodig was. Vervolgens staat het pad ingesteld volgens de server. De gesharede drive op de server is E: dus mijn pad was: "E:\Share\Phonebook\Database.mdb" Dat had ik letterlijk ingevoerd bij mijn programma, vervolgens weer gepublished. Open het programma via de database, en krijg een flinke error dat het programma niet werkt en hij geen geldig pad kan vinden richting de database. Als ik het programma vervolgens open via een externe computer die aangesloten staat op het netwerk, dan krijg ik de melding dat .net framework 4.0 ge�nstalleerd moet worden terwijl die al ge�nstalleerd stond en nog een programma genaamd: Microsoft installer 3.1 (volgens mij van Microsoft) Dus het programma werkt nog steeds niet.

En wat bedoel je met de licentiestructuur? Elke computer hier heeft een geldig office pakket, evenals de server.

Wij hosten ons domein bij: mijndomein.nl en onze email bij rackspace, dus wij hebben een externe mailserver. wij hebben enkel die windows 2008 server, waar vervolgens alles op gedraait word.
 
Nou uit ervaring weet ik dat de meesten geen office pro hebben. Dat is het pakket waar ook access in zit. Dus ik zou even goed uitzoeken welke licenties je precies nodig hebt om je applicatie te kunnen aanbieden

Verder is het mij nog niet duidelijk waarom contactpersonen niet in Exchange kunnen worden opgeslagen.

En je zult .net dus ook op de clients nodig gaan hebben. Evenals installer 3.1. Verder moet je gebruik gaan maken van UNC paden en geen harde verwijzingen naar driveletters gebruiken. Dat zorgt vroeg of laat altijd voor problemen.


Het je trouwens al eens nagedacht over beheer en onderhoud voor de periode na je stage. In je opleiding heb je vast ook wel eens iets gehoord over betrouwbaarheid en afhankelijkheid van bepaalde software. Want in plaats van een oplossing ben je een verborgen probleem aan het creëren.
 
ik heb hier op elke pc Microsoft office 2010 proffesional geïnstalleerd, Dus dat zal geen probleem moeten zijn.

Wat houd dat Exchange eigenlijk precies in? Heb er al wel wat over opgezocht maar word er niet echt duidelijker door.

.Net op de clients installeren samen met de installer 3.1 is niet zo een probleem, dat is zo gedaan. Maar dat ga ik pas in een later stadium doen. Wil eigenlijk eerst proberen op de server en mijn computer het programma te laten draaien. Moet ik dat programma (installer 3.1) ook op de server installeren? .net framework staat er al op geinstalleerd.

Van die UNC paden dat heb ik ook al geprobeert en krijg je precies dezelfde melding. Ik had "\\despeerserver\Share\Phonebook\Database.mdb"

Over dat laatste punt wat je aangaf, daar heb ik inderdaad ook al over nagedacht. Ik had verwacht dat dit veel gemakkelijker zou gaan, enkel eventjes het programma's installeren en klaar. Maar blijkbaar komt er meer bij kijken dan alleen dit. Ik weet niet wat het verstandigste is om te doen nu, ermee stoppen of doorgaan. Wil absoluut niet dat de server in een slechte staat beland of dat wanneer ik over 2 maanden weg ben dat hun dan vol met problemen zitten van het enkele programma.
 
Dat is ook wat ik bedoel. Ik heb ook ooit een stukje software geschreven. Jaren later krijg je nog steeds vragen er over. Dat wil je niet in alle gevallen. Doe je er niks aan dan zit de klant met een probleem. In mijn rol als beheerder probeer ik altijd te waarschuwen voor dit soort constructies.

Wat betreft de software. Op elke plek waar je dit uitrolt zal installer 3.1 en .net aanwezig moeten zijn. Test je op de server, dan ook daar.

Wat ik bedoel met exchange. Deze draait toch bij rackspace? In ieder geval zal je mailserver de mogelijkheid hebben om contacpersonen te beheren. Dat is misschien een veel bedrijfszekerder oplossing. Dit even los van je meer dan prima intentie om dit op te lossen.
 
Voor het programma zelf zullen waarschijnlijk geen vragen komen, heb een handleiding geschreven hoe je het programma kan gebruiken. Het is een simpel telefoon boek, waar de mensen hier hun contacten in kunnen opslaan. Enkel vragen over de database, who knows?

de exchange draait inderdaad bij Rackspace, daar hebben wij enkel email accounts in staan. Wat ik vergeten ben te zeggen is, wij hebben geen gebruikers toegevoegd in het AD op ws2008. Wij installeren gewoon computers met een bepaalde naam(zelfs dat maakt nog niet uit) en vervolgens aansluiten op de switch die in verbinding staat met de server. Naar mijn netwerk locaties gaan en eventjes het wachtwoord intypen van de share en we zitten erop. Zo gaan wij te werk hier, wij hoeven niet in te loggen op een apart user account wat gemaakt is in het AD. Op school hebben wij geleerd dat juist net wel te doen.

Bedankt voor je complimentje, ik wil jou ook nog erg bedanken dat je mij probeert te helpen! Microsoft helpt, jij ook nog erg bedankt voor je post. Zal het linkje eens goed doornemen.
 
Heey,

Een paar dagen niks van me laten horen, Maar hij is af!!!

Heb het programma in details uitgewerkt en het pad aangepast in een UNC pad. Vervolgens op de share drive geplaatst. .Net framework 4.0 en installer 4.5 geinstalleerd (windows xp sp3) en het werkt!!

Krijg geen error of niets meer, wij zitten hier met zijn 7e en we kunnen ook allemaal tegelijker tijd met zijn alle dingen toevoegen aan de database.

Ik wil jullie allemaal nog hartstikke bedanken voor de hulp die jullie mij gegeven hebben!!

- Maarten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan