PC valt spontaan uit/ reboor spontaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Hallo medeforummers,
mijn PC valt onregelmatig uit, daar is ie sinds kort (een week of 3) mee begonnen.
Ik heb slechts 1x een BSOD gehad, en sindsdien herstart de pc regelmatig.
Ik heb de kast open gemaakt en zie op een capacitor (condensator) bij de processor in de buurt een roestplekje zitten.
Kan dit de oorzaak zijn van het spontane herstarten/uitvallen?

Whittey

Hoi,

Mogelijk kan de pc de warmte niet meer voldoende afvoeren, waardoor hij uitvalt.

mwaah, cpu temp nu slechts 37 graden, zou geen probleem moeten zijn voor de processor, als ik em laat converteren wordt ie iets van 52 graden ...

Hoi,
geef ff aan welk besturingssysteem je hebt. 1 BSOD kan genoeg zijn, je hebt de foutcodes niet opgeschreven?
Je moet je afvragen wat er vlak voor die BSOD is gebeurd. Updates, nieuw programma geïnstalleerd, nieuwe hardware aangeschaft enz.
Een roestplekje op maar 1 condensator moet in feite geen probleem zijn.

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik heb de kast open gemaakt en zie op een capacitor (condensator) bij de processor in de buurt een roestplekje zitten.

Dit is volgens uw beschrijving een lekkende condensator.

Je ziet slechts op 1 visuele sporen ... ga er maar gerust van uit dat er meer zijn.

Kan dit de oorzaak zijn van het spontane herstarten/uitvallen

Zo goed als zeker ... JA.

Het enige dat je kunt doen/laten doen , is de defekte demonteren , en vervangen door nieuwe.

Zo verder werken met dit systeem , kan uiteindelijk slechts leiden tot meer schade ... defekte c.p.u./ra.m. , in extremis kan zelfs de voeding sneuvelen.

Peter

Laatst bewerkt:
Als het om een lekkende condensator gaat en het zuur heeft nog andere onderdelen aangetast , is best het moederbord te vervangen.

Tis alleen dat ene roestplekje, verder geen sporen van dat zuur. OS = WinXPpro SP3.
Kzal es kijken of ik em los kan bakken ...

EDIT: Heb verder geen nwe software ge-installeerd, en updates? gaat automatisch ..

Laatst bewerkt:
Es kijken, nwe condensators gekocht (er was nóg een condensator aan het 'opbollen'), zelfde waarde alleen een hoger voltage (10 Volt ipv 6,3 V), wat dus ook in houdt dat ze groter en iets dikker zijn.
Gezien de ruimte zal het geen probleem opleveren, doen of toch voor de exacte maten en waardes gaan?

EDIT: een 30 W soldeerbout moet toch wel die kleine soldeersels los kunnen weken?

Laatst bewerkt:
Hallo

"nwe condensators gekocht " --> hopelijk high temp. condensatoren 105°C , 85°c werken uiteraard ook , maar gaan veel minder lang mee.

Voedingsspanning mag uiteraard hoger zijn , komt enkel de levensduur ten goede.

"een 30 W soldeerbout moet toch wel die kleine soldeersels los kunnen weken?" ---> persoonlijk gebruik ik een 50W temp. geregelde soldeerbout.

Soms heb je dan nog vermogen te weinig indien er erg grote massavlakken zijn.

Desoldeerstation is uiteraard ook handig om vlot te werken , maar noodzakelijk is dit niet.

Desoldeerlitze of gewone zuigpomp werken ook goed .

Of ... defekte condensatoren verwijderen (heel voorzichtig loswrikken) , en de nieuwe dan op de soldeereilandjes solderen.

Meestal worden er "basen" gebruik in hedendaagse "low esr" condensatoren.

Zoals reeds eerder vermeld ... er zijn zeker diverse condensatoren defekt.

In uw geval dus zeker meer dan slechts de 2 door u aangehaald.

Een lekkende condensator is uiteraard defekt.

Een bolle niet noodzakelijk altijd.

Peter

Meestal worden er "basen" gebruik in hedendaagse "low esr" condensatoren.

Zoals reeds eerder vermeld ... er zijn zeker diverse condensatoren defekt.

In uw geval dus zeker meer dan slechts de 2 door u aangehaald.

Ik ben enigszins technisch, maar het verhaal over basen ontgaat me ...Wat bedoelt u hiermee en suggereert u dat er méér dan die 2 condensatoren lek/kapot zijn?

EDIT: hoe kan ik weten/zien of er meerdere kaopt zijn?

Hallo

Ik ben enigszins technisch, maar het verhaal over basen ontgaat me ...Wat bedoelt u hiermee

Is in reaktie op :

Als het om een lekkende condensator gaat en het zuur heeft nog andere onderdelen aangetast

suggereert u dat er méér dan die 2 condensatoren lek/kapot zijn?

Met 99.9 % zekerheid zijn er meer dan slechts die 2 defekt.

Meestal sneuvelen die rondom de c.p.u. het snelst , zeker indien deze goedkope exemplaren zijn.

Indien er defekte condensatoren aanwezig zijn , en in uw geval zelfs uitgelopen exemplaren , zijn er meestal minimum een stuk of 6 defekte (of bijna defekt) aanwezig.

Je zou uiteraard een deftige/duidelijke foto v/h motherboard kunnen nemen.

Persoonlijk gebruik ik een indertijd zelfgebouwde e.s.r. meter om de condensatoren in het motherboard te testen.

Een volledig uitgebouwd motherboard controleren op defekte condensatoren duurt nog geen 3 minuten met deze meter.

Het desolderen duurt uiteraard iets langer.

Indien je zelf nog onderdelen in "overtal" bezit , kost zoiets zelf maken zo goed als niks.

Indien interesse hier een schema van een perfekt werkende e.s.r. meter :

Deze schakeling is goud waard , en persoonlijk zou ik niet meer zonder kunnen.

Het enige "moeilijke" onderdeel is het tranfootje , die je kunt recupereren uit een oude (defekte) geschakelde p.c. voeding.

http://ludens.cl/Electron/esr/esr.html

Peter

Laatst bewerkt:
es kijken of ik dr een plaatje van kan bijdoen voor het verduidelijken ervan ...
http://www.mijnalbum.nl/Album=VIVBNV8R

daar heb ik em geplaatst ...
Het gaat inderdaad om de condensators die het dichtste bij de cpu zitten,
en wel de 2e (opengescheurd) en 6e (roestig plekje..)van rechts.

EDIT: merk en type moederbord: MSI K8N Neo4 FI ... en die bestaande (alswel de nieuwe) condensatoren zijn van het 105 type ...

Laatst bewerkt:
Hallo

Uiteraard moeten de visueel defekte condensatoren er uit.

De lekkende heeft waarschijnlijk niets te maken met het uitvallen met de p.c. , maar mits deze nu reeds lekt ....

De bolle echter , vlakt de voeding van de c.p.u. af.

Deze slaat vermoedelijk zo nu en dan intern in kortsluiting , en moet zeker worden vervangen.

Links van het bolle exemplaar zitten er nog 2 en rechts ervan 1.

Visueel hebben deze geen symptomen van potentieel defekt , maar zonder meetinstrumenten , zou ik deze in uw geval voor de veilighed toch zeker vervangen.

Indien je voorzichtig tikt met uw nagel tegen de visueel (2) defekte exemplaren , klinken deze zo goed als zeker hol.

Een "truukje" ---> tik ook eens tegen de resterende "visueel goede" condensatoren.

Indien deze ook hol klinken , zijn deze ook geen lang leven meer beschoren ...

Peter

Heb inmiddels een setje van 6 stuks besteld, mét een soldeerboutje, ik wacht rustig af wanneer het spul binnenkomt.
In ieder geval bedankt voor de hulpzaamheid:thumb:

Update: De bestelde spulletjes netjes binnen gekregen, in ieder geval de gebolde/gescheurde condensators vervangen, met behulp van enig (kerstengelen)geduld, en wat soldeertin is het tot nu toe geen problemen ondervonden.

De overige condensators klonken niet hol zoals de defecte..

Nogmaals dank voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan