• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren berekenen met diverse variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wheel

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Beste helpers,

Ik heb de volgende formule om het verschil tussen twee tijden te berekenen:

Code:
=B1-A1+ALS(A1>B1;1)

Hoe luidt echter de formule als op WERKDAGEN de tijd tussen 07:00-18:00 geldt als 100%, tussen 18:00-00:00 als 110%, tussen 00:00-07:00 als 120% en in het WEEKEND (van vrijdag 00:00 tot en met zondag 00:00) als 135%.

Ik zit te worstelen met ALS formules, maar kom er niet uit. Ik vind op het forum ook geen geschikte topics.

Thnx, Wheel.

Laatst bewerkt:
Wheel, morgenochtend stuur ik je een bestandje.. mail even via pm als je dat kan..

Je bent echt de eerste niet met deze vraag.. heb inmiddels 4 of 5 van deze bestanden ..

Gr. Djoane

Code:
Wheel, morgenochtend stuur ik je een bestandje.. mail even via pm als je dat kan..

Nou promoten we altijd, dat we alle bestanden via het forum laten posten.

Dan hebben hier ook andere belangstellende(n) iets aan.

Lees ik van een verenigingslid dat deze de bestanden PM wil gaan versturen !!!! :(

Je bent echt de eerste niet met deze vraag

En ook zeker niet de laatste, dus.........ik sluit me aan bij oeldere.
Zo hebben we er allemaal wat aan.

Helaas kan ik hier niet zoveel mee. :confused: Of ik snap het bestand niet :d

Laatst bewerkt door een moderator:

Je bent echt de eerste niet met deze vraag.. heb inmiddels 4 of 5 van deze bestanden

Ik moet me wel aansluiten bij de andere reacties om het bestand gewoon hier te plaatsen. Ik, als leek, leer erg veel van de bestandjes die hier voorbijkomen. Andere leken zullen dat net zo ervaren. :thumb:

Gr. Wheel.

Dan zou ik zeggen: Zoek even goed op het forum...

Want alle bestandjes zijn gemaakt ten behoeve van dit forum..

En bedankt! :thumb: Had van een redacteur en verenigingslid een ander antwoord verwacht.

Laatst bewerkt door een moderator:
Njah, ik wilde je helpen, en dan krijg ik z'on reactie.
Aangezien er veel meer topics lees op een dag had ik t fijn gevonden als je even een berichtje had gestuurd. Ik stond gisteravond aan de bar na te denken over jouw probleem, maar ik kan niks hierheen sturen met mn telefoon.

Zoals ik al zei, er zijn heeeell veel mensen met tzelfde verhaal als jij. Kijk even rond op t forum, want het staat er echt.
Niet naar bedoeld ofzo.. Kijk gewoon even. Kom je er echt niet uit dan help ik je alsnog.

@Djoane

Code:
Je bent echt de eerste niet met deze vraag.. heb inmiddels 4 of 5 van deze bestanden ..

Zou je deze bestanden dan s.v.p. even willen plaatsen.

Ik denk dat je er veel mensen blij mee maakt.

Tevens zul je (in de toekomst) dan vaker een link naar deze topic zien verschijnen.

(want van een goed bestand wil iedereen gebruik maken).

Njah, ik wilde je helpen, en dan krijg ik z'on reactie.
Voor mij persoonlijk is bovenstaande reactie kort door de bocht .

Langs de ene kant kan ik begrijpen dat dergelijk up to date persoonlijk bestand niet op het forum komt , langs de andere kant is het net een niet alledaagse vraag die ff via PB zou opgelost worden . Wat indien TS het bestandje met de gebruikte formules niet onder de knie krijgt 10 mails 20 mails of meer . In het verleden kreeg ik ook PB's om iets uit te werken , ben ik daar vlug met gestopt .
Ik wil het eventueel bekijken mits een voorbeedje dat alles op de goede plaats terecht komt .

Laatst bewerkt:
Trucker, ik help mensen regelmatig via de mail, en begrijp precies wat je bedoeld, soms is t niet leuk meer.

Jongens, misschien heb ik mijn berichtje wat onhandig geschreven, maar zoals ik al zei, ik stond aan de bar, en ben bezig met jouw probleem,. Vraag of je me even een pm wilt sturen omdat ik vrijwel zeker wist dat ik de volgende dag t topic niet meer zou vinden.. (lees altijd via hoofdpagina, en vergat de waarschuwingsmail..) dan vind ik t niet tof dat er zo gereageerd wordt. Begrijp je vast wel..

Heb je nu al op t forum gekeken?

En eventueel voorbeeldje zou kunnen zijn .
Ik heb een bestandje van Ingrid Bapleu in gebruik , maar daar zijn de samenstelling van de formules en beetje te . ( jpg )

Bijlagen

Hallo Daniël,

Bedankt voor het bestand. Ik snap alleen helemaal niets van de formules. Ik zie dat er iets met weekdagen in staat, maar verder begrijp ik het niet.

Als in cel A1 de begintijd staat en in cel B1 de eindtijd, hoe zou dan de formule er in cel C1 uitzien bij de volgende voorwaarden:

Op weekdagen van 07:00-18:00 = 1 uur, van 18:00-00:00 = 1,1 uur, van 00:00-07:00 = 1,2 uur.
In de weekenden van vrijdagavond 00:00 tot zondagavond 00:00 = 1,35 uur.

Bijv. op maandag van 15:00-19:00 zou een uitkomst moeten opleveren van 4,1 (3x1 + 1x1,1).
Op zaterdag van 15:00-19:00 zou dan 5,4 zijn (4x1,35).
Maar ook, van zondag 20:00 tot maandag 08:00 = 14,8 (4x1,35 + 7x1,2 + 1x1).

Thnx, Wheel.

Laatst bewerkt:
Wheel , lees eens mijn handtekening ;) Als jij nu voor de helpers eens een opzetje van jouw bestandje post dan gaan zij ( of ik ) hier de juiste formules inzetten of voor U een volledige opzet maken . Nu moeten helpers steeds terug opnieuw alles vanaf 0 beginnen en nadien blijkt dan dat het beter in die kolom had gestaan etc.
Post aub een voorbeeldje hoe jouw sheet eruitziet .

Excel is niet helderziende en in je vraag las ik
formule als op WERKDAGEN de tijd tussen
en
en in het WEEKEND
in jouw bestandje zie ik nergens een weekdag / weekend of enige vorm van dag/datum , hoe weet Excel in welke periode van de week gewerkt is ?

Uit het voorbeeldje dat ik poste ;) , je kan het ook anders aanpassen met "Tijdwaarden in de formule " .

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan