laptop telkens op 100% cpu gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander11

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Berichten
84
Beste lezer,

Mijn laptop zit bij het minste geringste al op 100% cpu gebruik. Ik gebruik geen zware programma's. Internet en excel is hetgeen ik veel gebruik.

Onlangs een recovery gedaan omdat hij niets meer deed. De c-partitie is dus helemaal leeg geweest. Helaas geen resultaat.

Heeft iemand een iedee wat ik kan doen om het te verbeteren?

Het betreft een HP550, intel celeron, 1,73 ghz met 3 gig werkgeheugen. Er staat Vista sp2 op.

Alvast dank voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Sander
 
Laatst bewerkt:
Als de C partitie gewist is heb je dan Vista opnieuw geinstalleerd?
Als het cpu gebruik tegen max aanzit is er meestal een programma of tooltje dat op de achtergrond cpu tijd gebruikt.
Je zou eens moeten kijken naar geinstalleerde programma's en naar welke services op de achtergrond draaien.
Denk bij voorbeeld aan de antivirus software, het automatisch indexeren (die is voortdurend met je harddisk in de weer!), en natuurlijk is het altijd mogelijk dat je een virus hebt opgelopen dat actief is...
Maar als je een schone installatie hebt gedaan zou dat niet zo hoeven zijn.
 
Hallo Solaris,

Dank voor je antwoord. Ik had kaspersky draaien maar daar had ik al eerder van gemerkt dat avp.exe veel gebruikte. Daarom ben ik overgestapt op Avast.

Ik zie geen bijzonderheden van programma's die veel gebruiken. Het automatisch indexeren is mij niet bekend. Is dat iets wat ik uit kan zetten (als ik het uberhaupt al aan heb staan).

Met vriendelijke groet,

Sander
 
Dag Sander,

Indexeren vind je bij egenschappen van een C, D enz. partitie. Rechtsklikken op de schijf en onderaan eigenschappen openen, dan weer onderaan het vinkje weghalen bij indexeren... Zoeken wordt mogelijk iets langzamer maar in de praktijk zul je daar niet veel van merken.

Misschien een idee om je pc eens op te schonen met een tool als CCleaner?
En dan eens kritisch kijken naar alle programa's die automatisch worden gestart als windows start? Heel veel is pas nodig op het moment dat, en hoeft niet voortdurend mee te draaien..
 
Hallo Sander

Avast is net als Kaspersky een zware systeem belaster. De nieuwste kaspersky Internet Security 2012 zou hiervan werk gemaakt hebben, net zoals Symantec gedaan heeft met Norton Internet Security. Norton Internet security draait volledig als service zodat het systeem niet belast word.

Vista is ook bekend als geheugenvreter en hoog processor gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Seniorke,

Dank voor je reactie. Ik heb op aanraden van een bekende een aantal aanpassingen gedaan. onder andere de opstartbestanden nog eens doorgekeken, de kleuren wat lager gezet en overbodige programma's verwijderd. Er werd mij wel verteld dat het een kleine processor is en wel aan zijn max zit qua capaciteit.

Overigens had ik kaspersky 2012 maar ik probeer nu de free versie van Avast.

Met vriendelijke groet,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan