• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum verschil werkt niet in het jaar 2012

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abaas
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Abaas

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2012
Ik heb een klein probleem. In een verjaardagskalender die ik heb in excel, werkt nu het datumverschil niet meer. Ligt dit aan een instelling van mij, of hadden de Maya's toch gelijk dat er met 2012 iets geks is. :confused:

Zie bestand: datumverschil.xlsx

Heb je 'Analysis Toolpak' aangevinkt?

Analysis toolpack is bij mij uitgeschakeld, al zie ik niet direct de reden van die optie, omdat het bij het jaar 2011 en 2013 wel goed gaat...

Die functie is nogal "buggy". Overigens ongedocumenteerd. Zie:

http://blog.contextures.com/archives/2010/02/01/calculating-ages-in-excel/

Vooral Excel 2007 Service Pack 2 is geaffecteerd. (Ik heb die momenteel en kan inderdaad reproduceren wat jij hebt).

Klopt,... maar als het werkt is het een fijne korte oplossing voor overige formules. Maar ja,.. dan maar even weer ouderwets denken, en splitsen over 3 kolommen.

Of hebben jullie wellicht de formule zo voor handen?

Schrikkeljaren, er zit elk in schrikkeljaar een verschil van 113 dagen.
Zo zou het kunnen:
Code:
=DATUMVERSCHIL(A5;B5;"y") & " jaar, " & DATUMVERSCHIL(A5;B5;"ym") & " maand, " & ALS(REST(JAAR(B5);4)=0;DATUMVERSCHIL(A5;B5;"md")-113;DATUMVERSCHIL(A5;B5;"md")) & " dagen"
Kleine aanpassing op jouw formule.

Succes,

Schrikkeljaren, er zit elk in schrikkeljaar een verschil van 113 dagen.

Maar dan alleen voor de maand januari
En dan weer afhankelijk van wat de begindatum is.
10 dec : 1 tm 9 jan gaat mis.
10 nov idem
10 okt.
enz
20 dec : 1 tm 19 jan gaat het mis.
19 dec 1 tm 18
enz

Daarna gaat het weer goed.

Alhoewel:
Wat voor uitslag krijgen jullie met 31-12-2011 en 1-3-2013??

Zou dit de reden zijn dat MS deze functie niet verder documenteert?

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het zo wel goed.

Als het een schrikkeljaar is 365 dagen terug tellen in jan en feb, daarna 366 dagen.

Code:
=DATUMVERSCHIL(A5;B5;"y") & " jaar, " & DATUMVERSCHIL(A5;B5;"ym") & " maand, " & DATUMVERSCHIL(A5;B5-ALS(EN(REST(JAAR(B5);4)=0;MAAND(B5)>2);366;ALS(REST(JAAR(B5);4)=0;365;0));"md") & " dagen"

Niels

Code:
=JAAR(B2)-JAAR(A2)-(DATUM(JAAR(B2);MAAND(A2);DAG(A2))>B2)&" jaar en "&REST(12+MAAND(B2)-MAAND(A2)-(DAG(B2)<DAG(A2));12)&" maand(en) en "&ALS(DAG(B2)<DAG(A2);(DAG(DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2)+1;0))+DAG(B2)-DAG(A2));DAG(B2)-DAG(A2))&" dag(en)"

Van "Tijdelijk Samenwerkende Vennootschap" bsalve & GiMe
Zie

Code:
=JAAR(B2)-JAAR(A2)-(DATUM(JAAR(B2);MAAND(A2);DAG(A2))>B2)&" jaar en "&REST(12+MAAND(B2)-MAAND(A2)-(DAG(B2)<DAG(A2));12)&" maand(en) en "&ALS(DAG(B2)<DAG(A2);(DAG(DATUM(JAAR(A2);MAAND(A2)+1;0))+DAG(B2)-DAG(A2));DAG(B2)-DAG(A2))&" dag(en)"

Van "Tijdelijk Samenwerkende Vennootschap" bsalve & GiMe
Zie

Deze werkt dus ook niet veilloos. Probeer met deze code maar eens 31-10-2012 en 1-11-2012 als de datum van vandaag, tegen een geboortedatum van jezelf. Je wordt daar namelijk geen dag ouder... :D

Als dat nou toch ook eens in het echt zo zou zijn.. 2 dagen plezier en maar 1 dag afschrijven van je leven....:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan