Xp dataschijf word niet herkend onder Win7, en nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Hallo,

Mijn 1 TB HDD heb ik, voor dat ik m'n ouwe computer verkocht heb, bijna volgedrukt met data, om later (nu dus) weer in mijn systeem te zetten als dataschijf.

De schijf word echter niet herkend onder Win7, word verder wél herkend in BIOS, en de eerste keer opstarten ná het plaatsenn van de 1TB HDD werden ook de drivers ervoor geinstalleerd.

Hoe kom ik nu bij de gegevens van mijn schijf? Via een externe bay kom ik ook niet verder, word de HDD wél herkend maar is niet toegankelijk.

Bij schijfbeheer is de schijf bestempeld als 'dynamisch'
Voor de rest: schijf is onder XP geformatterd als NTSF en is afgekoppeld toen de PC uitstond. HDD = Samsung 103SJ ...

Hoe kan ik de HDD benaderen zonder te formatteren/dataverlies?

Whittey

Ga eens naar schijfbeheer.
Wordt deze onderop weergegeven?

Laat Win7 deze eens een schijfletter toekennen.

Uit http://www.windowscorner.com/window...aanpassen_met_schijfbeheer_van_Windows_7.php:

Schijfletters toekennen
Partities die (nog) geen schijfletter hebben zijn vanuit Windows verkenner niet te benaderen. Alle gegevens zijn weliswaar aanwezig, maar niet zichtbaar voor Windows. Om de gegevens te kunnen gebruiken zult u eerst een schijfletter toe moeten kennen.
Klik met de rechter muisknop op het station waar u een schijfletter aan toe wilt kennen. en kies voor
"Stationsletter en paden wijzigen ..."

Laatst bewerkt:
Ik kan de HDD een schijfletter toekennen zónder data verlies?

Ja, dat heeft namelijk niets met de inhoud van de hdd maar met de herkenning door het systeem te maken.

Staat deze onderop als onbeheerde schijfruimte?

Click dan op meer actie en kies voor schijfletter toewijzen (rechtsboven)

Hoi !

Hopelijk is het geen FAT-partitie.....

Greetz,

Harry.

Fat32 moet in principe toch geen probleem zijn, Harry.

Hoi !

Win 7 wordt daar echt niet vrolijk van; je krijgt 'n melding van önbekende partitie o.i.d.

Greetz,

Harry.

Ga eens naar schijfbeheer.
Wordt deze onderop weergegeven?

Laat Win7 deze eens een schijfletter toekennen.

Meld je bij Windows aan met het administrators account. Dit is het account waarmee je het systeem beheert. En met het administrators account zul je een schijfletter kunnen toewijzen en de nodige gebruikersrechten toepassen.

Ok. hoe meld ik me aan met het admin.account?

EDIT: schijf word aangegeven (schijf 0), met een 'afwijkende indeling'

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Schijf (nogmaals) in externe gehangen, ditmaal onder Vista (laptop) geeft ook geen oplossing, zie
2rfvqcz.jpg

Nu is het schijf 1, Dynamisch en ongeldig..

EDIT: Zou deze schijf nog wel onder XP te zien zijn?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Inderdaad; hoogstwaarschijnlijk wordt de schijf in 'n XP-PC wel degelijk gezien.

Greetz,

Harry.

Als de gegevens op de schijf belangrijk zijn ga dan niet aan de gang met allerlei reparatie tools, maar probeer eerst de gegevens veilig te stellen.

Probeer de schijf uit de externe behuizing halen en rechtstreeks aan de pc aansluiten via ATA (let op master/slave jumper) of SATA.

Download de laatste versie van Ubuntu, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Locaties" of "Places" in de Engelse versie.
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Dan ga ik (weer) es proberen windows xp te installeren, lukt het herkennen/benaderen niet, dan gaat de schijf simpelweg naar een bekwaam iemand toe ...

Allen bedankt voor de hulp,

Hoi !

Tientallen keren het convert to ntfs uitgevoerd en nog nooit gegevens kwijtgeraakt.

Dus ???

Greetz,

Harry.

Tuurlijk, ga je gang , converteer of laat allerlei andere tool los op de schijf zonder back-up.
Het is allemaal gratis, inclusief het mogelijke verlies van alle bestanden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan