Windows 98 ethernet driver

Status
Niet open voor verdere reacties.

dijsss

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
47
Hallo,
ik heb een windows 98 SE pc en ik wil deze graag gebruiken met het internet (voor de lol) maar ik kan de drivers voor de ethernet kaart niet gebruiken, ik heb een floppy met drivers voor een Novel/Anthem NE2000 compatible kaart die is geleverd bij de kaart (hij zit dus niet in het geïntegreerd in het moederbord) maar als ik windows die drivers door de wizard laat installeren werkt de kaart niet. het lampje op de kaart gaat wel branden maar als ik de kabel inplug gebeurt er niets. windows herkent hem trouwens als een W30 Ethernet Adapter. Maar als hij die drivers probeert te installeren van de windows 98 cd krijg ik de melding dat de driver niet gevonden is (ook niet die van de diskette) weet iemand een oplossing?

Mvg, Dijs
 
Je moet in Windows 98 wel even zelf de DNS en Gateway adressen invullen.
Anders gebeurt er inderdaad niks.
Dit kun je doen bij de TCP/IP eigenschappen van je netwerkkaart.
 
Ok, maar hoe weet ik mijn DNS en gateway, ik gebruik een ethernet stroom adapter die beneden verbonden is en boven aan de pc
 
W30 is een winbond ethernet card,misschien dat je daar drivers kan vinden..

@edmoor,
Je kan niks instellen zolang de kaart niet geinstalleerd is
 
@edmoor ik heb nu weer geprobeerd om de driver van de NE2000 compatible te installeren en nu krijg ik de melding dat windows de driver niet kon instaleren, en daarna stond er bij de driver status dat er een probleem is maar dat windows niet weet wat het is,
@FTWLTG ik heb al gezocht naar de drivers maar niks gevonden );
 
Die driver heb ik al geprobeerd, die staat namelijk ook op de floppy, ik heb de NE2000 driver aan de gang gekregen (bij de kaart staat nu dat hij werkt in het device center) maar bij de gateway en dns instellingen opent hij de dial-up instellingen als ik dubbel op de instellingen van TCP/IP klik.
 
Als de driver juist is geïnstalleerd moet in dat lijstje waar TCP/IP -> Dial-Up Adapter staat ook een regel staan met TCP/IP -> en dan die netwerkaart.
 
ik heb een windows 98 SE pc en ik wil deze graag gebruiken met het internet (voor de lol)

Voor de lol mag je er inderdaad bijzetten. Dat je die computer nog in een thuisnetwerkje zou plaatsen, zou ik kunnen begrijpen, maar toch niet meer op internet !!!
 
Als je in datzelfde lijstje de netwerkkaart er ook niet bij ziet staan heb je dus nog niet de juiste driver.

@seniorke:
Voor diezelfde lol heb ik ook nog steeds een virtuele Windows 98 machine draaien op m'n fysieke Windows 7.
Inderdaad, gewoon voor de leuk :)
Zo heb ik er ook een virtuele Windows XP machine op draaien.
Dat soort dingen is ook handig bij vragen als: Hoe zat het ook weer bij (Windows98, Windows XP)
 
Laatst bewerkt:
dijsss,

Klik in de netwerk eigenschappen eens op de Add knop en probeer dan of je de kaart kunt toevoegen door daar de driver vanaf de diskette te installeren.
 
@edmoor ik heb de W30 driver geprobeerd (die van de floppy) en leek te werken tot dat windows opstartte met de melding dat hij niet werkte. en daar had hij gelijk in, bij networking staat wel W30 EthernetAdapter maar als ik op TCP/IP klik krijg ik nogsteeds het dial-up scherm en bij het device center staat dat hij niet goed werkt
 
Probeer eens op de manier die ik eerder voor de kaart opperde ook het TCP/IP protocol voor die kaart toe te voegen.
 
hoe bedoel je, in het lijstje staat nu W30 EthernetAdapter en daaronder TCP/IP maar als ik daar op klik krijg ik dus de dial-up settings
 
hoe bedoel je, in het lijstje staat nu W30 EthernetAdapter en daaronder TCP/IP maar als ik daar op klik krijg ik dus de dial-up settings

Je hebt eenmaal TCP/IP staan, die voor de Dial-Up adapter.
Er moet dus nog een TCP/IP protocol bij. En wel die voor de kaart.
 
Ok, maar dat is dus niet mogelijk, als ik op add klik en dan klik op apparaat toevoegen krijg ik een lijst met alle kaarten die windows ondersteunt, daaruit kies ik dus de NE2000 compatible (omdat de w30 driver niet werkt) en dan voegt hij automatisch in dat lijstje TCP/IP toe maar als ik daar dus op klik krijg ik dial-up settings (wat raar is want ik heb de modem kaart eruit gehaald)
 
Ok, ik denk dat ik het probleem snap:
kies ik dus de NE2000 compatible (omdat de w30 driver niet werkt) en dan voegt hij automatisch in dat lijstje TCP/IP toe maar als ik daar dus op klik krijg ik dial-up settings (wat raar is want ik heb de modem kaart eruit gehaald)
Naar ik aanneem de hardware zelf, dus kaart uit de sleuf in de kast getrokken? Ok, goed.

Even terzijde, ik snap dat het leuk is om een oude computer weer op te knappen, maar als het om alleen windows 98 gaat is wat Edmoor voorstelt om een virtuele machine te gebruiken toch wel een goed idee. Kan geen 98 kast tegen op. Gebruik zelf ook sinds een paar jaar een helemaal geupdate virtuele 98 met idem Office 97 & IE6, met als extra voordeel dat het internet/netwerk onder NAT staat. Zelfs het geluid doet het...

Even stap voor stap, van links naar recht & van boven naar beneden, want de volgorde is nu nog niet kritisch:

Configuratiescherm, Internetopties, tabblad Verbindingen.

Klik daar eerst Nooit een verbinding kiezen aan
Verwijder daarboven in de lijst indien aanwezig alle inbelverbindingen
Klik onderaan op LAN-instellingen, & vink IE-instellingen automatisch overnemen, OK.
Voor de zekerheid: Toepassen.

Klik dan op de rechtsboven op de knop Instellingen.
Klik Handmatig/LAN aan, klik op volgende.
Klik ik maak verbinding via LAN-netwerk, volgende.
Proxy-server automatisch opsporen aangevinkt? Volgende.
Account opzetten? Nee. Doe je later maar... ;)
Als u direct een verbinding met Internet etc..: Uitvinken, Voltooien.

Terug naar Configuratiescherm, klik Netwerk.
Verwijder daar alles & alleen uit de lijst waar Dial-up achter staat. OK.

Terug naar Configuratiescherm, ga naar Systeem, tabblad Apparaatbeheer.
Vouw daar Modems open als het er staat & verwijder je alle gelijste modems.
Vouw dan je Netwerkaarten open & verwijder alle netwerkkaarten.
Klik OK.

Laad je W30-flop & open Deze computer, A:, & zoek naar *.inf in een map als Win9x, Driver... Onthouden.

Herstart.

Na de herstart vindt Windows nieuwe hardware. Kies Zelf selecteren uit lijst inplaats van Automatisch. Volgende.
Kies in de lijst Netwerkadapters. Volgende.
Klik diskette. Kies bladeren & selecteer de map met de *.inf die je had gevonden, klik OK.
Soms zijn er meerdere, als de eerste een foutmelding geeft Geen hardwaregegevens, dan de volgende proberen...
Als het goed is verschijnen er de namen van de netwerkkaart in het venster, selecteer de meest waarschijnlijke, klik Volgende, Volgende, etc.., tot & met Voltooid.

Herstarten.

Zo, & ga dan eens even kijken of het werkt. Pffff.... :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan