Eigen mail server hosten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pity123

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2010
Hoi,

Ik wil graag een eigen mail server hosten.
Ik heb al een beetje geprobeerd met SquirrelMail en Roundcube... en hMailServer, maar dan kan ik alleen email's sturen binnen het lokaal netwerk.

PS. Ik zit nu eens te denken: "Heb ik de poorten wel geopent?" maakt dat verschil uit? :rolleyes:

poorten

POP3 - port 110

IMAP - port 143

SMTP - port 25

HTTP - port 80

Secure SMTP (SSMTP) - port 465

Secure IMAP (IMAP4-SSL) - port 585

IMAP4 over SSL (IMAPS) - port 993

Secure POP3 (SSL-POP) - port 995

Zou je er misschien bij kunnen zetten als het TCP of UDP is?

@pity123: Het draaien van een mailserver op een prive abonnement is moeilijk:
a. Je ip-adres kan wijzigen zonder dat je daarvan bericht krijgt of invloed op kunt uitoefenen. Je moet (dus) met (bijv.) http://www.no-ip.com/ werken.
b. Poort 25 TCP staat bij prive abonnementen standaard dicht. Er kan dus niet (rechtstreeks) mail bij je afgeleverd worden door andere mailservers. EDIT: Dat geldt ook voor poort 25 TCP uitgaand, dus je kunt je mail niet rechtstreeks afleveren bij de mailservers van de geadresseerden, maar dat moet je doen via de mailservers van je provider. Het is de vraag of de mailserver van de ontvanger tevreden is met aflevering via een algemene mailserver van je provider.

Er is wel een manier omheen, maar die is bewerkelijk. Zie ook mijn vraag uit 2006: hier. EDIT: Hier geldt nog wel dat verhaal over uitgaande mail (zie bij b. hierboven).

Overigens zijn alle poorten die vanschagen noemde allen TCP.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Kan ik wel bijvoorbeeld webmail gebruiken? Zodat gebruikers alleen met andere gebruikers kunnen mailen, en niet met bv Hotmail.

Als je een webmail-applicatie thuis host, dan zou dat inderdaad mogelijk moeten zijn. Sterker nog: Daarvoor hoef je niet eens een Internet-domein te registreren als je verder alles 'intern' regelt op je webserver.
PS: Ik weet niet of je in NL of in BE woont, maar in BE zijn er voor prive abonnementen meer poorten gesloten dan in NL. Ik zou in NL niet verwachten dat er een probleem is met het hosten van een webserver (met, in jouw geval, webmail erop).

Tijs.

Poort 25 is door de meeste ISP's geblokkeert, dit doen ze omdat ze in het verleden veel problemen hadden met huis-tuin-en-keuken mailservertjes, die lekker stonden de te relayen over het internet heen, waar door de spammerts vrij spel hadden. Bij sommige ISP's is een eigen mailserver nu praktisch onmogelijk, en bij sommige is het alleen nog mogelijk via een omweg (gebruik makend van een smarthost) ;)

Dusss .. het hete hangijzer .. Welke ISP maak jij gebruik van ?!

@Phr3ak: Het idee een echte mailserver met een eigen geregistreerd maildomein heeft de TS al laten varen.

Enige wat hij nu gaat doen is het hosten van webmail op een webserver die hij vanaf zijn eigen thuisnetwerk host.
Er wordt geen externe mail verzorgt, dus het is puur private mail. Daar zie ik geen problemen mee (zie mijn vorige posting).

Tijs.

Ik heb Planet/KPN, en ik woon in NL. Welke omweg kan ik gebruiken? Want ik zou het wel leuk vinden als ik ook email kan versturen en ontvangen van mensen buiten het netwerk (Dus bv van Hotmail, Gmail etc.)

Groet,

Ik verwijs naar eerdere postings, waar gebruik wordt gemaakt van relay-servers van kpn/planet voor het afleveren van externe mail naar jouw mailserver. Als die relay-servers nog steeds goed werken, dan heb je geen Rollernet of andere 'trucs' nodig om mail afgeleverd te krijgen naar je mailserver.
Voor het verzenden van mail zul je nog steeds gebruik moeten maken van de mailservers van je provider (dus alles sturen naar de mailservers van je provider, net zoals je nu al doet via je e-mail account instellingen in je mailprogramma (Outlook, Outlook Express, Thunderbird etc.)

link1
link2
link3

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als je bij KPN zit met ADSl o.i.d. dan kun/mag je gebruik maken van: "smarthost.direct-adsl.nl" als smarthost in je mail server software ..

Als je bij KPN zit met ADSl o.i.d. dan kun/mag je gebruik maken van: "smarthost.direct-adsl.nl" als smarthost in je mail server software ..

@Phr3ak: Dus smarthost.direct-adsl.nl als server-instelling bij het verzenden van mail naar externe maildomeinen in het mailserverprogramma?
En mailrelay.direct-adsl.nl in DNS gebruiken voor het ontvangen van mail van externe maildomeinen naar de mailserver?

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan