Overclock VideoKaart en Processor.

Status
Niet open voor verdere reacties.

blackjacker2

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hallo!

Ik heb me PC nu al aardig lang en bij games zoals Crysis2 op hoogste sets begint hij toch soms al wat lagg te weergeven,
Dus dacht ik et eens tijd wordt voor een overclocking!
Dit zal me eerste overclock worden dus heb ik liefst beetje begeleiding met iemand die hierbij wat ervaren is.

Dit is me PC model
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...=be&dlc=nl&lang=nl&lc=nl&product=3827175#N163

Het enige er al veranderd aan is,
Een andere voeding van 800W,
En videokaart Sapphire Ati Raddeon HD5770

Dus wat ik wil overclocken is me Videokaart HD5770 en Processor Intel quadcore Q6600,

Me Processor is nu 2.4 ghz,

Ik ken wel wat van PCs enzo maar nog nooit nagedacht om te overclocke sinds dat vroeger nog niet nodig was ;)

Naja ik hoop ik wat hulp kan vinden hier en alvast bedankt :D

Laatst bewerkt:
Moederbord En Processor zijn totaal niet om te overklokken, ik zie wel dat je zat stroom hebt (eigenlijk keiharde overkill maar ja)
De Videokaart kan je wel overklokken met een paar handige tools, Zoals MSI afterburner (werkt met alle videokaarten)
of met de asus utilitie voor overclocking

Msi Afterburner: http://event.msi.com/vga/afterburner/index.htm

Bij Ati Raddeon heb je ook een driver waarbij je kunt overclocke, die noemt Overdrive.

Is die minder goed ofso dan Afterburner of?

Is deze CPU nog redelijk goed om erin te laten of is deze al vrij oud en aangeraden om et gwn te vervangen?

Oja had ik nog over het hoofd gezien Overdrive is ook een overklok tool,
Wat je kunt doen is dit: dat mobo, geheugen, en Processor eruit gooien
en deze erin zetten :) http://www.alternate.nl/html/produc..._2310-8GB/631943/?tn=HARDWARE&l1=Upgrade+kits

Een processor vervangen is ook geen optie, dan moet je online op martkplaats gaan zoeken, en zowiezo is dat mobo die je hebt niet op over te klokken
en je hebt ook nog DDR2 geheugen dat ook al een paar jaar niet meer word gebruikt

Laatst bewerkt:
Dat is echt wel een mooi kitje voor 254 euro!
Wat een koopje,
Maar is die I5 wel goed?

Wat is et verschil met I5 en I7?

Btw wat is de TOP tempratuur een Videokaart maar mag hebben bij een Stresstest?

Btw deze is best wat beter en ik zie bij recommend prices die bijna etzelfde is van prijs?
i5-2400

En wat de recommend koeler % als hij onder een stresstester is?

Wat is een goeie stress tester?
Ati heeft er ook 1 maar gwn efe weten of ie wel goed is?
Sinds deze geen statestieken ofso heeft.

Btw hoever mag ik dit overclocke?
Ik wil hem natuurlijk niet beschadigen en hoop hem nog een jaartje te kunnen gebruiken sinds hij nog maar aan jaar oud is :P

Btw kan ik deze processor echt niet tot 2.5 zetten?
Dat is al een flinke 400MHz in totaal verschil.
Naja dan beschadig ik hem al vast wat.
Al erg bedankt voor je snelle hulp en tijd!
Had dat helemaal niet verwacht.

Laatst bewerkt:
Het verschil tussen een i5 en een i7 is eigenlijk de snelheid
de i7 is sneller dan een i5 maar dat heb jij niet nodig een i5 is zat voor jouw gebruiksdoel.

Een temperatuur van MAX. 70 graden vind een GPU nog aangenaam, maar je moet nagaan dat dit de levensduur van de GPU verminderd.

Prime 95 is een programma dat je pc onder druk zet, en je kunt testen of je systeem stabiel is, als je die runt kun je ook Speedfan openen en kun je zien hoe heet hij word

En levensduur is dit drastisch of maar lichtjes?

Naja kans ik best groot ik volgend jaar een nieuwe PC koop, als ik nog zo een gamefreak ben steek ik die zelf wel miss ik in elkaar dus
zo ik graag hebbe deze videokaart toch minstens 1-2 jaar meegaat :P. deze videokaart is in krokusvakantie een jaar oud :P wat vliegt de tijd toch!!!

Hoe snel mag zo een ventilator et best zijn? want ik heb hem soms al op 100 horen slagen en maakt hij nogal een herrie. :P

EDIT:
Owja ik zie dat je minecraft speelt? nice, heb ik ook al een tijdje, aleen na een tijd singleplaye is het best saai :P

Btw ik heb gehoord dat FURmark ook goed is hiervoor?

Heb de ventilator handmatig op 100% gedaan en tijdens de furmark had hij heel de tijd ong 84 graden warm
Bij automatisch ventilator handling staat hij op 86 graden en ong 61% ventilator.
Dit was tijdens de overclock van GPUklok 895MHz en geheugen klok 1245MHz

Als hij normaal staat is ie 850 en 1200 en twijfelt hij heel de tijd tusse 85-86.

Ik denk ik hem wat hoger kan proberen?

Btw die Afterburner is die zoveel beter dan?

Heb ook nog nagedacht over die upgrade waarover je prate en ik ga et denk ik niet doen,
Ik ga efe nog deze overclocke en er nog wat uithalen, dan over een jaartje 1-2 miss een volledige nieuwe kopen ;)
Ik vin et vaak maar iritant, Een deeltje nieuw in je PC dan een deeltje van 5 jaar geleden lols :P

Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld, een Videokaart gaat bij normaal gebruik (20~50 Graden) < 5 jaar mee
En bij zwaar gebruik (50~90 Graden) < 3 jaar mee

dus dat scheelt wel maar niet dat hij meteen begint te Roken bij 90 Graden.
wat je ook kan doen tijdelijk is een Betere Koeler zetten op je videokaart, als je al eens een CPU koeler geinstalleerd hebt dan is dat kat in't bakkie
http://azerty.nl/8-1091-9098/zalman-vf900-cu-led-videokaa.html houd de kaart erg koel en er zit een fancontroller bij zodat je de fan kan harder zetten zonder software

Ik zal nog over die koeler nadenken,
Kijken of als ik game hij ook zo warm wordt als bij FURmark,
Als het zo rond 70 graden laat ik et gwn zo.

Raar,

dee een FURmark en wanneer hij naar 85 graden ging crashte FURmark,
Applicatie crasht aleen, De pc start niet opnieuw op ofso. :/

Btw afterburner is die dan beter dan ATI om de Ventilator etc te controleren en stabiel te houden?

Of weet je dat niet?

Btw mijn waardes waren en zijn nu :
-------------GPU klok--------geheugenklok
Standaard----850MHz---------1200MHz

Overclockt----950MHz---------1300MHz

Update,
Heb gekeken en het is de AMD driver die crasht telkens bij 950 MHz en 1300 MHz geheugen,
Dus dat is onstabiel of de driver kan et nie aan?

Bij 945 1295 crasht hij ook,
Bij 940 en 1290 is de driver stabiel!

Zo ik hem zo houden of 5-10 MHz lager gaan zodat hij zeker stabiel blijft? Bij FURmark heeft hij wel aleen geen advantage, bij oude beginwaardes en overclockt blijft ie 23-25 fps hebben.

Laatst bewerkt:
Heb wat nagedacht over me processor,
Ik ga denk ik een nieuwe Moederbord kopen, RAM van 4-8 GB ddr3, en de Intel I5 2500K en die dan overklokke tot 4.5-5.1 GHz.

Vraag is aleen wanneer :P,
Of ik doe dit over 1-2 maandjes ong, of ik maak gwn een compleet nieuwe PC over 8 maand ofso.

Als ik een nieuwe pc in elkaar zo steken heb ik nog gedacht voor misschien liquid cooling te gebruiken,
Maar dat gaat nog afhangen hoeveel geld ik ernaar wil gooien.

Vin et toch nog steeds raar dat me Videokaart driver crasht, bij 945 MHz en 1295 MHz,
Ik denk me videokaart meer aankan maar de software gwn niet gemaakt is voor goed te overclocke ? :/

EDIT,

Nog wat zitte sleutelen en nu is ie 940MHz GPU klok met 1400MHz geheugenklok,
Bij FURmark is hij na overclock een kleine 1 grade omhoog.
"dan bij standaard waarden"
Dus ong 90MHz omhoog en 200MHz.

Laatst bewerkt:
Okay, je moet zorgen dat je niet te veel overklokt he? de driver zegt 70 graden maar ondertussen... kan er zo 10 graden verschil in zitten.

Heb nu AfterBurner geïnstalleerd en gebruik die nu zodat ik zelf de Ventilator Graph meer kan besturen.

Waarschijnlijk over 6 maand gwn nieuwe PC heh,

Ik vroeg me af kan ik een Flex doen met deze en een andere Graphics card? of moeten dat altijd 2 dezelfde zijn?

Want deze is nog vrij goed en zo ik graag nog houden, et zo een zonde zijn deze gwn weg te gooien heh :P

Erg bedankt voor AL je tijd je al gegeven hebt om mij te helpen. ;)

Op youtube etc vin ik filmpjes dat de Q6600 wel kan overclockt worden tot 3.4GHz zelfs? :O

Of is het mijn Moederbord die et niet zo toestaan?

Je moederbord kan het niet :) dus daar houd het aardig op.
Het is een OEM moederbord waar de OC opties uitgeschakeld zijn.
ALs je mobo had die het wel ondersteund, kun je zonder moeite een Q6600 3.6Ghz laten draaien.

Tevens vind ik een opmerking hierboven wel aardig vreemd..
Graka's zijn ontworpen om hoge temperaturen aan te kunnen. Alles onder de 80 graden is eigenlijk goed.
Dan kun je jaren op draaien zonder problemen.

Het grootse verschil tussen een i5 / i7 is dat de i7 HT technologie heeft.
Met andere woorden Virtuele core's. bv een i7 920 heeft 4 echte cores en 4 virtuele. Dus je PC gedraagd zich als een octacore (8 cores)
Dit is beter betreft multitasken / renderen. Kwa gaming merk je geen verschil.

Laatst bewerkt:
Oh ok ;)

Tja ik heb al een kleine setup als ik een nieuwe PC zo bouwen,

Case: Antec Nine Hundred Two V3-EU
Feeding: Cooler Master GX 650WATT
Motherboard: Asus 1155 P8P67-M B3 INTEL mATX rev3.0
Processor Intel 1155 Core i5-2500K 3.3Ghz OC / OR Intel 1155 Core i7-2600K 3.4Ghz OC "If i have money over "
graphicscard Asus Radeon 6950 DCII,2GB GDDR5,2xDVI,4xDP,PCIe
RAM Corsair DDR3 8GB 1600 2x4GB Vengeance OR Kingston DDR3 8GB 2x4GB HyperX 1600Mhz
HDD Western Digital 3.5" SATA3 2TB Caviar Green

Maar et kan zijn ik miss nog Liquid Coolling zo doen, maakt uit welke prijs dat zo hebben heh :P
Naja over die paar maand is dit alweer wat ouder en is er waarschijnlijk wel al wat beters op de markt,
Zeker graphics cards die om de maand verandere :P.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan