• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lijst

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Goededag mensen,

Ik heb een lijst gemaakt voor me vriendin in excel voor haar werk met welke kinderen wanneer en op welke dag ze komen, maar nu zit ik nog met een vraag waar ik niet uit kom. Ik heb op google gekeken of iemand al zoiets gevraagd heeft maar kan er niks over vinden, heb het met als forule's geprobeerd maar ik snap er letterlijk niks van.

VRAAG:

In cel E48 moet komen te staan het aantal kinderen die op maandag komen voor 15-3 ,15-4 en 15-5. Dus als het na een tijdje 15-3 is en ik open excel dat excel automatisch de inhoud van cel A9 wist en dat excel dan automatisch in cel E48 1 kind erbij op telt ( dus 2 kinderen op 15-3 ) en dat moet excel met alle datums doen die in kolom A staan, vanaf cel A5 t/m A46. Zie voorbeeld bijlage.

Welke formule moet ik in cel E48 zetten dat excel letterlijk doet wat ik hierboven heb beschreven.

Alvast heel erg bedankt :d:D

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je dit bedoelt, zie bijlage.
Wat betreft je wens "dat excel automatisch de inhoud van cel A9 wist op 15/3", dit zal niet letterlijk gebeuren maar de inhoud van A9 zal onzichtbaar worden doordat via Voorwaardelijke Opmaak de letterkleur zal veranderen van zwart naar lichtgrijs (= onzichtbaar tegen de lichtgrijze achtergrond). Voor cel A7 is dit reeds gebeurd, hierin heb ik de datum 15/2/2012 gezet, deze is voorbij >> dus de letterkleur is lichtgrijs >> onzichtbaar.

Bijlagen

heel erg bedankt voor je formule ,maar dit bedoel ik niet. De formule doet het niet bij mij.

=AANTALLEN.ALS($A$5:$A$46;"<="&VANDAAG();E5:E46;"="&"x") die plaats ik in E48 en dan is de uitkomst 1 ( hier moet ook 19 als uitkomst zijn want de kinderen komen vanaf gisteren )

=AANTALARG(E5:E46) die plaats ik in E49 en dan is de uitkomst 19 en dan klopt. De cellen zijn ook niet grijs net als in jouw voorbeeld. Wat doe ik nou verkeerd? ik snap er helemaal niks van

Als de uitkomst 19 moet zijn (i.p.v. 1 zoals mijn formule aangeeft) dan heb ik de vraag duidelijk verkeerd begrepen.

ik dacht het lukt ook wel op z'n manier. Die andere lijst was gewoon zomaar uit me duim gezogen. Hierbij stuur ik je de echte lijst zonder namen en geboortedatums.

In cel E48 moet komen te staan hoeveel kinderen er voor 16-3-2012 komen op maandag, dus 18 kinderen want van het kind met het kruisje in cel E27 komt pas vanaf 16-3-2012 en in cel F48 voor dinsdag enz.

In cel E49 zijn gewoon alle kruisjes bij elkaar opgeteld van de kinderen die op maandag komen.

WAT EXCEL MOET DOEN:

Dus wat ik nou precies wil dat excel doet in cel E48 ,F48 enzo is dat excel het aantal kruisjes optelt die voor 16-3-2012 dateren en dat excel automatisch op 16-3-2012 de cellen A27 en A29 wist en dat moet excel ook doen met andere datums die in de cellen van kolom A geplaatst worden, voor zowel maandag ,dinsdag enzo.

IK neem aan dat dan in ieder cel vanaf E48 T/M I48 de formule moet komen, maar dan wel de kolom letter veranderd moet worden.

Hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd zo niet vraag gerust als je iets niet snapt en ik waardeer het heel erg van je dat je me hiermee wil helpen. :d

Bijlagen

Laatst bewerkt:
want van het kind met het kruisje in cel E27 komt pas vanaf 16-3-2012
Hoe is dit aangegeven in het bestand? ik zie nergens een aanduiding van wanneer een bepaald kind erbij komt?

rij 27 ,cel E27 kind 1 komt pas op 16-3-2012 en dat staat in cel A27. Excel mag dus pas vanaf 16-3-2012 dat kind erbij tellen in cel E48.

Dus in cel E48 moet excel 18 kinderen aangeven en als het 16-3-2012 is dan moet excel in cel E48 pas 19 kinderen aangeven ,omdat kind 1 pas vanaf 16-3-2012 erbij komt op maandag.

excel moet dan ook de inhoud van A27 wissen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In kolom E tm I staan overal kruisjes.
Op de zelfde regel staat in kolom A tm D meestal niets?
Hoe moet ik dat interpreteren?

je moet het zo lezen:

kind 1 komt op dinsdag en donderdag

kind 2 komt alleen op vrijdag

enzo met de andere kinderen.

Nu wil ik dat excel alleen de kruisjes in cel E48 optelt van de kinderen die voor 16 maart op de maandag komen ,dus daar moet excel dus 18 kinderen aangeven. Tel dat maar is handmatig na. Excel moet 18 kinderen aangegeven omdat excel nu nog niet cel E27 mag optellen omdat het nog niet 16 maart is.

als het 16 maart is dan moet excel in cel E48 ,cel E27 wel optellen omdat het kind dan wel aanwezig is en niet voor 16 maart. ik wil dat excel ook de de cellen wist waar dan 16 maart in getypt staan en dat gaat dan om cellen A27 en A29.

Bijlagen

Je zult in kolom A toch helemaal moeten invullen.

Bijlagen

sorry maar laat het maar zitten. want als je de kruisjes telt ( geteld van boven naar beneden ) dus op maandag in kolom E zijn het in totaal 19 stuks waarvan excel 1 kruisje niet mocht meetellen en dat komt dan op 18 stuks omdat het voor 16 maart is. De kruisjes betekenen aanwezigheid.

De sommen in de cellen van A die kan je nooit weten ,want als een ouder hem/haar kind in april pas aankomt melden bij de kinderopvang en die ouder zegt mijn kind komt in september dan kan je dan niet al in februari invullen en de andere kinderen die zitten al op de kinderopvang vanaf begin vorig jaar en daarvoor.

Laatst bewerkt:
De formule werkt ook als de datums niet opvolgorde staan.

Al eens gezocht binnen dit forum naar opvang / planner of opvangplanner ?

nee nog niet ga ff zoeken of ik het kan vinden en of er iets bruikbaars voor me erbij staat.

heel erg bedankt voor de tip :d

nee ik heb niks kunnen vinden. kan jij me niet helpen?

ja daar had ik al gekeken maar daar zit niet in wat ik nodig heb

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan