• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen blokkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan3h

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Geacht forum,

Hoe een cel cq blad moet worden beveiligd is mij bekend.
Ik wil echter het volgende wat mij niet lukt.

Als je een cel beveiligd tegen schrijven dan kan er ook niet in worden geschreven. Een gekoppelde macro doet het dan ook niet meer zoals het hoort.

Nu wil ik dat een cel(len)/ blad automatisch wordt beveiligd tegen schrijven NADAT hij is beschreven. De cel moet echter wel weer kopieerbaar zijn.

Wie oh wie kan mij helpen!

Alvast mijn dank voor de moeite!

Johan

Zodra je een cel wijzigt, wordt deze cel geblokkeerd.
Deze cel is wel te kopieren naar een andere cel die dan ook geblokkeerd wordt.
De beveiliging van het werkblad heeft geen wachtwoord.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Roncancio,

Dank!

Is wat ik bedoel. Echter,.. ik zou graag willen weten HOE je dit voor elkaar hebt gekregen zodat ik het ook begrijp en kan toepassen in evt een ander document

En is dit van toepassing op het hele blad of is het ook per cel aan te geven.

Groet en in blijde afwachting,

Johan

Ik heb gebruik gemaakt van VBA.
Je kunt de code kopieren naar de VBA van een ander bestand.
Nu geldt de code voor het gehele werkblad maar het zou ook voor een bepaald bereik kunnen gelden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Ik ben een VBA an-alfebeet. Tuurlijk knip en plak ik. En dan doet e.e.a. het. Maar ik weet niet wat ik heb geknipt en plakt. Ja, iets wat jij, met al jouw kunde, in elkaar hebt gezet.
Ik zou echter ook zo kundig willen zijn. Ik leer, maar ik ben nog niet zover.

Kan jij me in Jip en Janneke-taal uitleggen hoe je dit in elkaar hebt gefabriekt.

groet en wederom..............,

Johan

De code is dus:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
ActiveSheet.Unprotect
Target.Locked = True
ActiveSheet.Protect
End Sub

Je kunt in VBA code starten wanneer er iets gebeurd. Bijvoorbeeld het klikken op een knop, het selecteren van een cel, etc.
Bovenstaande code treedt in werking zodra er iets in het werkblad wordt ingevuld.
Vandaar Private Sub Worksheet_Change.

Vervolgens wordt de beveiliging van het werkblad eraf gehaald. (ActiveSheet.Unprotect)
Daarna wordt de gewijzigde cel geblokkeerd (oftewel een vinkje bij Geblokkeerd van de celeigenschappen).
Tenslotte wordt het werkblad weer beveiligd. Dit is nodig om de celblokkade werkend te maken.

De beveiliging is zonder wachtwoord. Wil je wel met een wachtwoord werken dan kan dat heel eenvoudig
Stel dat je je werkblad heb beveiligd met het wachtwoord johan.

De code wordt dan:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
ActiveSheet.Unprotect "johan"
Target.Locked = True
ActiveSheet.Protect "johan"
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dank je wel! Helder.

Nu is het echter zo dat het blad dat moet worden beveiligd blad 2 is van een bepaald document. Dit document wordt gevoedt met gegevens uit blad 1(hetgeen ik precies zo voor elkaar heb gekregen zoals ik wilde met de hulp van 1 van jullie)
Is de VBA code toe te voegen aan een bestaande macro? en hoe laat ik 'm werken voor blad 2. Hij werkt nu voor blad 1

Johan

Je kunt deze code voor blad2 laten gelden zonder dat je de code hoeft aan te passen.
Je moet de code alleen bij het juiste blad plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja natuurlijk. Gedaan en het werkt perfect.

Thnx

Groetjes,

Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan