Linux of FreeBSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikDrenthe

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Hoi iedereen,

Gisteren heb ik op internet nog even wat dingen opgezocht over verschillende besturingssystemen. Een jaar geleden liet iemand mij iets zien van Ubuntu Linux. Dat vond ik er mooi uitzien. Tegenwoordig zou ik niet zo gauw meer kiezen voor Ubuntu vanwege de Unity-interface, maar neig ik eerder naar Linux Mint.

Maar volgens mij wordt Linux veel vaker gebruikt dan een OS als BSD. Dat wil niet zeggen, dat BSD niet goed is, omdat Linux populairder is. Ik vraag me af of BSD OS iets is voor de gemiddelde computergebruiker. Ik heb een desktop met Windows 7. Maar ik zou in de toekomst een laptop willen hebben. Zoals het er naar uit ziet, zou ik daar Linux Mint op willen zetten, want de meeste programma's ken ik. En Linux Mint ken ik vrij goed.

Maar ik vraag me af, of ik FreeBSD ook op een bootable usb-stick kan zetten, om het systeem op te starten, net als dat met Linux kan. En misschien zou ik dan eerst VMWare moeten gebruiken of Virtualbox, om FreeBSD te kunnen draaien. Want als ik FreeBSD zou willen gebruiken, ben ik dan gebonden aan een command line? Of kan FreeBSD ook werken met een grafische interface, net als Linux en Windows? En zijn er fotobewerkingsprogramma's voor FreeBSD? Onder Windows en Linux kun je b.v. Picasa gebruiken.

Voor de duidelijkheid, ik weet wel veel over software, maar niet over hardware. Ik heb geen kennis m.b.t. programmeren. Daarom weet ik niet of FreeBSD wel iets voor mij is.

Wie weet iets?

Laatst bewerkt:
Beste,

Linux mint kan je out of de box uit testen, net zoals enkele distros van FreeBSD je kan deze ook wel op een usb plaatsen maar voor free bsd is dit niet zo voor de hand liggend.
Let wel op als er iets is dat je dient te configureren dien je dit wel meer te doen in de command line wat bij linux ook in het begin zo was dit vind ik niet zo slecht zo weet je ook hoe het systeem werkt.

foto bewerking heb je GIMP photshop achtig je kan dit ook uittesten op het windows platform. In de nieuwste distro van linux zit er nu standaard een foto bewerking programma ik weet niet echt de naam weer ik werk niet met de desktop omgeving maar ik denk wel dat je het zal kunnen test op de boot disk .

zo hoppelijk heb je hier iets aan

Vroeger heb ik ook MS-DOS gebruikt, die had natuurlijk ook een command line. Het is dus jaren geleden, dat ik gebruik maakte van een command line. Maar FreeBSD ken ik veel minder. Dus ik weet niet of ik zin heb om diep in een besturingssysteem als FreeBSD te duiken. Een grafische interface vind ik zelf overzichtelijker. Kijk, van DOS waren de commando's op den duur algemeen bekend. Maar dan was MS-DOS al ge-installeerd. Dus ik weet niet of ik in zo'n besturingssysteem zou willen en kunnen duiken als FreeBSD. Ik ben geen ICT-er, he. Ik denk, dat ik me dan beter eerst kan orienteren op Linux.

Dan is linux inderdaad de beste keuze de commando's zijn wat "normaler" voor programmas's te installeren enzo en je zal ook rapper een oplossing vinden op het internet voor linux dan voor free bsd

Ja, dat denk ik ook. Onbekend maakt onbemind als we het hebben over FreeBSD. Dat wil niet zeggen, dat Linux beter en stabieler is dan FreeBSD.

Vroeger had je naast VHS (video standaard) ook Betamax en Video 2000. Daarvan won VHS uiteindelijk deze formatenoorlog. Daarmee is niet gezegd, dat VHS beter was dan Betamax of Video2000. Of van recentere datum Blu-ray van Sony versus HD-DVD van Toshiba als standaard voor optische schijven. Ik weet niet of Blu-ray beter is dan HD-DVD. Maar hiermee wil ik dus zeggen, Linux hoeft niet stabieler te zijn dan FreeBSD. Maar wel bekender dan FreeBSD.

Zo is Windows nog steeds het meest gebruikte besturingssysteem. Waarom? Omdat het het meest bekend is. Terwijl Linux en FreeBSD veel stabieler kunnen zijn dan Windows.

Inderdaad maar om freebsd moet je al een redelijke kennis hebben om het te gaan instaleren ik heb er ook wat moeite mee gehad maar ja.
zo ik wens je dan bij deze veel succes met je Linux Mint ;)

Dank je. Misschien installeer ik daarna nog Ubuntu of Fedora of OpenSUSE, om die uit te proberen. Maar in ieder geval staat Linux Mint ook op me verlanglijst.

Wordt dan toch Linux Mint denk ik. Als er een programma update is voor Mint, moet ik die dan meteen installeren?

Daarbij kun je zeggen, dat FreeBSD wel de meeste Linux-programma's kan draaien. Ik denk dat dat kan omdat FreeBSD een UNIX-besturingssysteem is.

Maar inderdaad, voor Linux zal veel meer op internet te vinden zijn dan FreeBSD.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan