Ongewenste vrije ruimte boven div

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jorisvh

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2009
Berichten
78
Geachte

Ik ben pas begonnen een nieuwe site te maken, en ik leer ook met div's te werken.
Op deze site: http://home.base.be/vt6358525/ zie je dat er een vrije ruimte is boven home, hier de titel div.
Hoe kan ik deze wegwerken? Om mijn div's te controleren heb ik deze voorlopig in kleuren gezet!
 
Werk je met CSS? Dan kan je dit erin zetten:

Code:
html, body {
 margin: 0px;
 padding: 0px;
}

Werk je alleen met HTML? Probeer dan dit eens:

Je <html> tag vervangen door:
Code:
<html style="margin:0px;padding:0px;">

Je <body> tag vervangen door:
Code:
<body style="margin:0px;padding:0px;">


De eerste optie vind ik zelf wel wat netter.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jorisvh,
Ik zie in je stylesheet dat de html en de body al een {margin: 0; padding: 0;} hebben, maar dat helpt niet voor het wit boven de <h1> en de <h2>.
Dit wit wordt veroorzaakt doordat browsers standaard ook een margin en/of padding aan een h1, h2, h3, enz. toekennen, en ook bv. aan een <p>.
Om er van af te komen:
Code:
h1, h2, h3, h4, h5, h6, p {
    margin: 0;
    padding: 0;
    }

Met vriendelijke groet,
CSShunter
__________
PS: Waarom zou je AJAX gebruiken voor de inhoud van de pagina's? Dat maakt de site er niet gebruiksvriendelijk en Google-vriendelijk op.
 
Oplossing gevonden!

Dank voor uw antwoord!
Maar via een ander forum heb ik nog een betere oplossing gevonden.

Het is mogelijk om de onlogische vormgeving van HTML elementen door browsers te verwijderen.
Zie hier:http://meyerweb.com/eric/tools/css/reset/

Heb het uitgetest en het werkt!
 
Ja, de reset.css van css-goeroe Eric Meyer pakt ook de h1's, h2's, ... en p's mee in het op nul zetten van margins en paddings.

Overigens is het wel een beetje uitkijken met die reset.css:
  • Het ding stamt uit de tijd van rond 2007, toen browsers (met name Internet Explorer) nog niet zo goed met css konden omgaan, en reset zo ongeveer alles wat je kunt bedenken.
  • Voor je het weet, heb je een aantal styles gereset, die later weer ongedaan gemaakt moeten worden (= onnodig uitzoekwerk). Bv. lijstjes <ul> worden ontdaan van hun normale zwarte bolletjes ervoor, en de list-items worden vooraan de regel gezet zonder inspringen: wat lang niet altijd nodig is.
  • Ik vind het heel veel minder moeite om alleen de noodzakelijke punten te resetten/stylen, dan om alles van de reset.css te moeten nalopen; en gebruik 'm dan ook niet.
  • Eric Meyer waarschuwt dat het alleen een uitgangspunt is, en je het moet aanpassen voor de site waar het om gaat.
  • En ... Eric Meyer gebruikt 'm intussen zelf ook niet op zijn pagina waarin de reset.css beschreven wordt. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
___________
PS: M'n AJAX-vraag staat nog open. ;)
 
Laatst bewerkt:
Beste csshunter

Je hebt groot gelijk!!! Ik ondervond al problemen met de opmaak van andere pagina"s!!! Ik heb er al uren zitten op zoeken vandaag tot dat ik jouw antwoord zie! Ik heb mijn reset.css aangepast en een hele boel weggelaten! Nu werkt het al veel beter!

Hartelijk dank!
 
Okidoki!
_______________
PS: Mijn AJAX-vraag staat nog open. :)
 
Okidoki!
_______________
PS: Mijn AJAX-vraag staat nog open. :)

Ik gebruik Ajax omdat ik anders niet weet hoe ik op deze server: http://home.base.be/vt6358525/ mijn pagina's in een div kan laden.
Dit is wel een voorlopige locatie. Ik wacht nog steeds of ze bij de organisatie van LETS mij webruimte ter beschikking kunnen stellen, hopelijk met ondersteuning van php en mysql. Ik heb er al naar gevraagd, dat zou normaal geen probleem zijn, maar moet er nog naar wachten.
Nu kan ik op deze manier de site al wat uitwerken en samenwerken met anderen voor de inhoud. Zo kunnen zij thuis ook al eens kijken naar de site.
 
Aha!
Als LETS-Zottegem er tussen de € 20,- en € 30,- per jaar voor over heeft, kan je binnen een paar dagen een eigen site inclusief domeinnaam en php draaiend hebben.

In plaats van het maken van 1 pagina met wisselende content zou ik voorlopig gewoon verschillende pagina's maken, waar je telkens dezelfde code voor de kop en het menu in plakt.
  • Bij een wijziging in kop of menu moeten dan alle pagina's aangepast worden, maar zo groot is de site nog niet dat dat een belemmering zal zijn.
Op deze manier is de site meteen klaar voor overschakelen naar php-gebruik: waar kop en menu staan kan een php-include regeltje komen, en klaar. :)
 
Om dingen te resetten zet ik meestal het volgende in mijn css. Heeft mij al vaak geholpen:
* {
margin: 0;
padding: 0;
}
 
Ja, kan in een aantal gevallen uitkomst bieden, maar heeft soms net als de reset.css (zie hierboven) pijnlijke gevolgen: alles wat je niet op {margin: 0; padding: 0;} wilt hebben, moet je met de hand weer terugzetten.
 
Oh oke. Bedankt voor de extra info!

---------------------------------------------------------------------------------------

P.S. Ik heb ook nog een klein vraagje open staan zou je daarbij misschien kunnen helpen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan