ASP wordt niet meer ondersteund door Mircosoft per 2013?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jojo08

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2012
Beste allemaal,

Vooropgesteld: ik ben GEEN programmeur en ook niet als zodanig opgeleid.
Wel heb ik een vraag met betrekking tot programmeren.

Klopt het dat de programmeertaal ASP vanaf 2013 niet meer wordt ondersteund door Microsoft? En dat in die zin migreren naar ASP.NET noodzakelijk is?
Ik stel deze vraag omdat in onze organisatie een eigen gebouwd softwaresysteem is gebouwd in ASP. De noodzaak om te migreren naar ASP.NET geeft ons een indicatie van welke prioriteiten we moeten stellen.

Hoop een reactie, bijvoorkeur in Jip & Janneke taal!

Mijn dank is groot,

Groeten Jojo08

Volgens mij is dat niet geheel correct. ASP wordt niet meer actief gesupport op servers die op 2003 of ouder draaien in 2015. Volgens mij eindigt support op een aantal ontwikkeltools in 2014.

Ik kan zelf de 2013 niet vinden. kun je eventueel een referentie naar die datum plaatsen? Windows 8 komt bijvoorbeeld nog uit met ASP ondersteuning.

Wat betekent dat concreet: dat het niet meer 'actief' wordt ondersteund?
En betekent dit logischerwijs dat in 2014 het niet meer wordt ondersteund?

Ik heb geen link/informatiebron van het jaartal 2013. Meer van horen zeggen, vandaar dat ik het hier probeer te achterhalen.
Zou niet weten waar ik deze informatie zou kunnen vinden/ op welke termen ik zou moeten zoeken.

Het systeem is de basis van onze organisatie. Valt dit weg, dan hebben we een groot groot probleem...

Bedankt voor je reactie alvast!

ASP ondersteuning is gekoppeld aan IIS. Ondersteuning op IIS is ongeveer 10 jaar na windows release. Dus vanaf 2015 zullen "windows 2003" servers geen patches meer krijgen voor ASP/IIS.

Windows server 2008, dat nog steeds geleverd is met ASP/IIS heeft dus nog minstens support tot 2018. Er is een verschil tussen actieve ontwikkeling van Microsoft van ASP en "ondersteuning".

Als microsoft "actieve ontwikkeling" staakt in 2013, is er nog support tot 2023. Een en ander kun je misschien beter voorleggen aan een microsoft adviseur.

Oké begrijp ik het goed dat als onze ICT-er nieuwe functionaliteiten ontwikkeld dit behoort tot de actieve ondersteuning? En datgene wat al bestaat valt onder 'ondersteuning'?
Er staat mij overigens bij dat wij vorig jaar nieuwe servers hebben aangeschaft, dus daar zal ongetwijfeld de nieuwe variant op staan van Windows. Geeft mij in ieder geval een beeld dat het minder 'spannend' is dan hier wordt geroepen en niet vanaf 2013 alles 'uit de lucht is'.

ASP.NET: kan die ook ontwikkeld worden dmv de watervalmethode? Of kan dit alleen via de iteratieve methode?
(of stel ik nu een hele domme vraag..)

Bedankt!

In bedrijfsomgevingen is het niet altijd per definitie de laatste release :) servers met 2003 worden nog steeds geleverd. Ook worden gloednieuwe systemen nog voorzien van XP, dus dat is geen garantie. Ondersteuning is, alles wat nu werkt in ASP zou in principe nog steeds moeten werken in 2018 op server 2008 systemen.

Qua programmeren: Het antwoord is "beide", maar is slechts gedeeltelijk relevant. ASP.net kan geschreven worden in VB.net C#.net, J#.net (??), perl, python, mogelijk nog meer. Er is dus niet per se een "ASP.net"-taal.

Ze hadden het inderdaad al over C#. Dus dat plaatst het weer een beetje in de context. Voor deze geldt dus dat zowel de watervalmethode als de iteratieve methode gebruikt kan worden. Of heeft dat meer te maken met het functioneel ontwerp..?

Ik zal eens gaan onderzoeken welke release er op de servers zitten. Dat geeft dan informatie over hoe lang er nog support plaatsvindt.
Al met al zijn we überhaupt van plan te migreren naar ASP.NET, ook met het oog op ontwikkelingen.

Voor zover ik weet houdt support in dat er nieuwe beveiligings-updates worden uitgebracht en foutjes gerepareerd worden.
Je server draait lokaal en zal dan niet zomaar uit de lucht gaan als microsoft geen ondersteuning meer biedt.
Als ASP niet meer ondersteund wordt in windows 9 straks dan is het niet mogelijk het programma daar op te laten draaien, maar dat het zomaar uit de lucht zou gaan lijkt me heel sterk.
Ik weet eigenlijk niet of ASP nog doorontwikkeld en verder beveiligd wordt, het lijkt mij van niet omdat ze met ASP.NET begonnen zijn. Het lijkt me in ieder geval verstandig om te migreren naar ASP.NET omdat je daar betere beveiligingsmogelijkheden hebt dan in de classic ASP omgeving.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan