Computer maakt piepend geluid! (Geen biep vanuit het moederbord)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mar k
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mar k

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2009
Beste mensen,

Sinds kort heb ik een nieuwe Gainward GTX 550 TI videokaart aangeschafd, een nieuwe voeding van Be-Quite; 550W.
heb ik een nieuw moederbord: Gigabyte Z68MA-D2H-B3 gekocht, en om het af te maken een 120 GB Corsair SSD (Force 3/Sata 6) (blauwe SSD)

Allemaal ingebouwd, prima. Alleen nu hoor ik een zeurend, piepend geluid.
Eerst dacht ik dat het mijn Hitachi 2 TB harde schijf was. (Ik hoorde het ook vrij luid daar vandaan)
Ik heb toen HP gebeld, want het was een officiele HP pc. HP heeft een geheel nieuwe Hitachi 2 TB schijf opgestuurd.
In de tussentijd heb ik toen die SSD aangeschafd, die na het aansluiten ook een raar piepend geluid bleek te geven! (ik hoorde ook dat weer daar vandaan)
Die nieuwe HDD van Hitachi die HP heeft opgestuurd heeft tot nu toe geen piepend geluid.

Nu die nieuwe SSD van Corsair met Windows 7 en al geinstalleerd was, kreeg ik een paar uur geleden rare vastlopers en bevriesten mijn beeld. (mijn cursor beweegde nog, maar voor de rest niks reageerden meer)
Ik heb toen een kwartier gewacht, en toen was het beeld weer redelijk normaal, mijn vensters deden het zo ongeveer weer, maar naar zo'n 30 seconden liep het zooitje weer vast.
Ik heb toen mijn Windows opnieuw opgestart, en bij het aanmeldscherm tijdens het wachtwoord invoeren bevrieste het beeld weer!
Ik heb nu meerdere malen geprobeerd via de SSD windows op te starten, maar de ene keer blijft de SSD op ‘Welkom...’ hangen, en de andere keer bij het wachtwoord invoeren al.
Ik heb wel twee virusscanners geinstalleerd waaronder Microsoft Security Essentials en Avast! Free anti virus.
Ik weet niet of dit er mee te maken heb, maar het kwam onverwachts; ook niet tijdens een speciale opdracht.

Ik heb nu maar weer mijn oude HDD gebruikt om Windows te kunnen draaien, en tot nu toe is de SSD (lijkt mij) permanent overleden.. (toch hoop ik het niet)

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb verschillende dingen al geprobeerd, maar die hooge piep blijft; en die komt in de buurt van de HDD's en de processor in de buurt.
Ventilatoren zijn het niet want die heb ik allemaal al stuk voor stuk even los gehad.
Ook de videokaart is het niet, want ik heb al een andere videokaart geprobeerd.
Plus dat ik via de SSD niet meer in Windows kom omdat het beeld steeds bevriest.

Graag hoor ik jullie mening en mogelijke problemen hierover.
Alvast bedankt,
Mark

Laatst bewerkt:
Hoi,
een piepend geluid kan alleen komen van een apparaat dat bewegende delen heeft en een SSD heeft die niet en een processor ook niet.
Heb je de ventilators soms met lucht schoongeblazen? Dan staat er wss een droog. Wat dat bevriezen betreft, zet je Bios eens naar fabrieks- of standaardinstellingen.
Nog iets: 1 antivirussoftware en geen 2.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je enorm snelle antwoord!
Ik heb de bios hersteld maar helaas geen verschil. Windows blijft vastlopen.
de ventilator is het niet, want als ik de ventilator loshaal blijft het geluid voortdoen.
wat zou dit kunnen zijn :S trouwens, het piepende geluid begint als windows bij het aanmeldscherm is. Daarvoor is er geen piep.

Laatst bewerkt door een moderator:
De ventilator op het koelblok, die bovenop de processor zit? Je hebt toch wel koelpasta gebruikt toen je het koelblok op de processor hebt bevestigd? Er zitten normaal meerdere fans in een pc. Weet je zeker dat het niet een lange biep van het mobo is? Controleer eens of alle verbindingen goed vastzitten en loop de geheugenreepjes nog eens na.

Laatst bewerkt:
Omdat de oude koeler niet meer op het nieuwe moederbord pasten, heb ik de standaard intel stock koeler gepakt. De processor had naar mijn idee (en bij de computerzaak de jongens daar) nog voldoende koelpasta. Er zit dus wel koelpasta op, maar ik weet niet of het voldoende is. (Desnoods maak ik een foto maar..)

Als je het koelblok los is geweest, dat hadden die jongens zeker moeten weten, moet je de oude pasta vervangen door nieuwe!
Ga eens naar het Bios en controleer daar de temp van je processor (pc health o.i.d.).

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen, ik heb stage gelopen bij die PC winkel.
Ik heb dus daar mijn PC kunnen upgraden voor inkoopsprijzen. Alles is dan gemiddeld 40 euro goedkoper als de verkoopprijs.

Ik heb samen met het andere personeel alles vervangen wat ik vervangen wou hebben.
En hun conclusie was: Mwah, zit nog genoeg koelpasta op, hoeft niet. (terwijl ik twijfelde)
hierbij even een infoschermpje van het Gigabyte controle paneel, waarbij de voltages enzovoorts te zien zijn.
Soms hapert de piep even; en stopt het een paar seconden; maar 99% treed het op. Het is een zachte, maar hoge pieptoon. Zodra Windows start begint het. In de bios heb ik er nog geen last van gehad of voor het opstarten van Windows.
gigabyte cpu info.jpg

Heb je ook onder de tab HW-monitor gekeken?
Als ik het goed begrijp begint de piep pas als Windows geladen wordt?
(Klik links op "snel reageren")

Laatst bewerkt:
Topic opgeschoond van onnodige quotes. Bij een directe reactie gebruikt men knop; Reageer op vraag of Snel reageren.

Zal ik een printscreen van die hw monitor nemen? Volgens mij zijn alle lijnen gelijk..
Ja zodra windows opstart, soms is de piep even weg, maar zodra er iets uitgevoerd word, of ik open bijvoorbeeld google chrome voor een nieuwe zoekopdracht, of blader door mappen of wat dan ook begint het weer. Als de pc niet veel hoeft te doen valt het soms weg de pieptoon.

Laatst bewerkt:
trouwens, het piepende geluid begint als windows bij het aanmeldscherm is
Daar heb ik, eerlijk gezegd, ook geen verklaring voor.
Je zou zeggen dat ze er een piepende Windows hebben op gezet. :D

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Vreemd dat ze in de winkel niet gewoon bij verwijderen processorkoeler en terugplaatsen hiervan geen nieuwe koelpasta erop doen adviseren.Zou dat alsnog doen altijd beter ,zeg niet dat de piep hiermee weg is . En ik zou alles eens uitbouwen want in de kast is het over het algemeen slecht lokaliseren van piepjes en zo.

Ik heb ook een piep van de lader van mijn laptop.

Als ik mijn laptop uitzet, zet ik mijn laptop - lader ook uit (ik weet niet precies hoe je dit noemt)

Heb je nog garantie? Je kan nog even naar de winkel gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan