• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergelijking van cellen in twee kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard5000

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2012
Graag hulp bij:

In de eerste kolom staat een "uitgangspunt" zijnde een aantal artikelnummers van een klant (klant A), in de tweede kolom staan de artikelnummers die klant B heeft, nu wil ik kijken welke artikelen klant B niet verkoopt ten opzichte van klant A.

Eventueel het resultaat in de derde kolom, of dat de een cel kleur rood wordt in kolom van klant A.

Wellicht kunnen er ook meerdere kolomen staan naast de kolom uitgangspunt, bijvoorbeeld van klant B,C, etc.

Bijgevoegd voorbeeld.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Hoi Ad, sorry maar dit bedoel ik niet, ik moet weten welke nummers uit kolom een niet voorkomen in kolom twee.

Ik zoek een manier om te kijken als ik uitga van het uitgangspunt wat de andere partij wel of niet voert, bijvoorbeeld nummers die voorkomen in kolom van uitgangspunt moeten in kolom twee bijvoorbeeld een groene opvulkleur geven, iets van als nummer voorkomt in kolom a geef dan de cel met hetzelfde nummer in kolom twee een groene kleur en laat de andere cel zoals hij is, zo kan ik dan zien wat men hetzelfde voert als artikelnummer en ook wat de tweede kolom extra voert dan het uitgangspunt.

Wellicht ben ik wat onduidelijk, maar wie weet heb je een oplossing?

Alvast bedankt,

Groet,
Richard

Ik zoek een manier om te kijken als ik uitga van het uitgangspunt wat de andere partij wel of niet voert, bijvoorbeeld nummers die voorkomen in kolom van uitgangspunt moeten in kolom twee bijvoorbeeld een groene opvulkleur geven, iets van als nummer voorkomt in kolom a geef dan de cel met hetzelfde nummer in kolom twee een groene kleur en laat de andere cel zoals hij is, zo kan ik dan zien wat men hetzelfde voert als artikelnummer en ook wat de tweede kolom extra voert dan het uitgangspunt.

Als ik jouw uitleg lees doet het vb van Ad toch exact wat jij wil.:shocked:
De cellen met gelijke nummers worden in kolom B toch gekleurd (weliswaar niet groen, maar toch) en de extra's blijven ongekleurd, en dat is toch wat je vraagt.

Ad, Sorry mijn excuses en veel dank, klopt inderdaad, mijn fout, maar ik mis nu nog wel iets, namelijk als je kijkt bij uitgangspunt cel A4 staat daar nr 303 en bij cel A9 nr 317, Partij B (etc)verkoopt deze nummers niet, hoe krijg ik dit zichtbaar, bijvoorbeeld in derde kolom dat hij dan daar nr 303 neerzet, of in de formule een getal erbij nummer 3?

Nu kan ik zien dat als de cel in kolom Partij B groen is hij dit artikel ook verkoopt en als de cel in kolom Partij B wit blijft (wellicht optie om deze dan geel te kleuren) hij dit artikel extra verkoopt, nu alleen nog iets dat ik kan zien dat hij artikel 303, 317, etc niet verkoopt?

Verder is mijn bedoeling dat als het uitgewerkt is ik naast kolom Partij B ook een kolom zet van Partij C, etc. Zoals ik het nu zie kan dit ook, moet ik alleen de kolom met de 0 en 1 weghalen, maar wellicht kan ik dit ook later voor iets anders gebruiken..

Groet,
Richard

Ik denk, als je een voorbeeldje maakt met een paar handmatig gekleurde cellen hoe je het wil hebben, en waarom, dat je wellicht wat meer reacties zult krijgen.

Oke, zal het proberen, maar in het bestand (ook in die is bijgevoegd) staat precies hoe ik het bedoel..?

Bedoeling:
De bedoeling is dat als Partij B het artikel wel voert deze in kolom B komen met kleur groen
De bedoeling is dat als Partij B het artikel niet voert deze in kolom C komen met kleur rood
De bedoeling is dat als Partij B een artikel voert wat extra is in kolom D dit in kolom C komt met andere kleur

De getallen in kolom B, C en D mogen eventueel direct onder elkaar staan

Bestand hieronder, alleen de formules in de lege kolomen nog?

Bekijk bijlage Vergelijk RJ.xlsx

Nu hopen op reactei cq oplossing, bij voorbaat dank!

Hoi Iedereen,

Krijg ik hier geen reacties meer en dus post ik de vraag nog een keer om toch verder te kunnen, krijg ik op mijn kop dat ik met hetzelfde bestand werk en hier een andere vraag over stel, oke, hier geen reacties, maar als ik een nieuwe topic maak, krijg ik weer alle hulp zodat ik verder kan... heel vreemd, ben benieuwd waneer ze deze op slot gooien...??

Maar oke, dankzij Danny147 toch verder gekomen, bestand bijgevoegd, maar deze is met Macros's en ik zoek iets met formules, krijg een macro bestand niet goed werkend op de plek waar ik het wil gebruiken, sorry..

Oke, weet iemand hoe ik de gegevens op tabblad DATA krijg onder elkaar zonder de macro?

Bekijk bijlage Wel of Niet(Danny147 2).xls

Alles is gemaakt met formules door @Danny147.
Ik zie nergens een macro.

Dus met formules, maar onder elkaar.
In de kolommen I, J, K staan de formules.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Harry, helemaal top, wat een waanzinnige formule, was ik zelf echt nooit op gekomen.

Is het ook mogelijk (laatste stukje) om de gegevens van kolommen I, J en K uit te breiden met de naam, zodat ik de gegevens in tabblad DATA kan gaan gebruiken (zet ik daar de kolommen I,J en K neer, maar dan met naam erbij, om vervolgens een grafiek te bouwen die laat zien wat Partij B wel, niet en extra gebruikt , weet alleen nog niet hoe ik dit in de grafiek krijg, maar ga wel stoeien, ik dacht aan kolom "Wel" met kleur groen Y-as (de getallen 299, etc.) en onder de kolom X-as staat dan "Wel", dit ook voor "Niet" en "Extra".

Heb je bestand nog een keer toegevoegd, met de kolommen I, J, K alvast op tabblad DATA, moet alleen nog de namen ervoor krijgen en daarna zoals hierboven de grafiek.

Hoor graag eventuele oplossing voor toevoeging naam in jou formule en eventueel voor de grafiek op tabblad DATA, alvast bedankt!

Groet,
Richard

Bekijk bijlage Wel of Niet Laatste.xlsx

Laatst bewerkt:
Verander de kolomletter van de 'Index' in de formule. Index(C:C... naar B:B, staat er twee keer in één formule.

Hoi Harry, sorry maar je bent mij even kwijt, volg het even niet meer wat je bedoelt met verander de kolomletter van C,C naar B,B, etc. In de formule praat men over "KLEINSTE" maar het is toch geen getal meer maar text?

=ALS(ISFOUT(INDEX(Vergelijk!$C$1:$C$100;KLEINSTE(ALS(AANTAL.ALS(Vergelijk!$A$2:$A$100;Vergelijk!$C$2:$C$100)=1;RIJ(Vergelijk!$C$2:$C$100);"");RIJ(Vergelijk!B1))));"";INDEX(Vergelijk!$C$1:$C$100;KLEINSTE(ALS(AANTAL.ALS(Vergelijk!$A$2:$A$100;Vergelijk!$C$2:$C$100)=1;RIJ(Vergelijk!$C$2:$C$100);"");RIJ(Vergelijk!B1))))

Heb het uiteraard wel geprobeerd, maar lukt niet, ik zou heel graag willen dat op tabblad DATA naast de kolom cijfers de namen erbij komen vanaf tabblad vergelijk B en D, zodat als ik het verander op tabblad VERGELIJK deze ook op DATA veranderen, zodat ik ze later in een grafiek kan plaatsen op tabblad DATA.

Groet,
Richard

Richard,

INDEX(Vergelijk!$C$1:$C$100 staat twee keer in één formule.

Veranderen in:
INDEX(Vergelijk!$B$1:$B$100
De andere is analoog.

De eerste is mij gelukt, nu staat er in cel B2 achter het nummer 299 de naam en als ik de naam aanpas op tabblad VERGELIJK veranderd hij op tabblad DATA ook mee, dacht kopieer ik het naar de cel eronder B3 en naar de andere kolommen, maar dit lukt nog niet, enig idee wat ik nu fout doe, waar zit mijn gedachten kronkel?

Weet niet wat je bedoelt met analoog en waarvoor hij er twee keer instaat, maar ben al wel een stuk verder, nog een paar stappen van de grafiek maken af.

=ALS(ISFOUT(INDEX(Vergelijk!$B$1:$B$100;KLEINSTE(ALS(AANTAL.ALS(Vergelijk!$A$2:$A$100;Vergelijk!$C$2:$C$100)=1;RIJ(Vergelijk!$C$2:$C$100);"");RIJ(Vergelijk!C1))));"";INDEX(Vergelijk!$B$1:$B$100;KLEINSTE(ALS(AANTAL.ALS(Vergelijk!$A$2:$A$100;Vergelijk!$C$2:$C$100)=1;RIJ(Vergelijk!$C$2:$C$100);"");RIJ(Vergelijk!C1))))

Groet,
Richard

Je hebt het toch twee keer moeten aanpassen in één formule?
Analoog → B1:B100 wordt D1 : D100, of heb ik het verkeerd.

Laatst bewerkt:
Hoi Harry, wat ik heb aangepast staat in mijn vorig bericht, volg het even niet meer, sorry?

Richard,

Zet de formule ook in kolom D, en verander de B in een D.
Of ik begrijp niet wat je wilt bereiken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan