net (niet) begonnen met visual c++ en nu word ik al gek, variabele en text vraagjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

djenn

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2006
Hoi mensen, ik programmeer al wat jaartjes in visual basic, en wilde nu beginnen met visual c++.
Gedownload bij Microsfoft, een simple tutorial opgezocht en proberen na te doen.....en het lukt me niet :o
In de tutor wordt op een windows form een label en een button geplaatst, na een druk op de knop zou zou de text van het label veranderen in "hello world", in c++ ben ik immers beginner dus back to the basics.
Code:
label1->text= "Hello world";
of
label1.text="Hello World";
Ik krijg de volgende foutmelding:
error C2039: 'text' : is not a member of 'System::Windows::Forms::Label

Moet ik eerst nog wat instellen voordat ik zoiets kan doen?

Ook kan ik geen string variabele declareren, ik dacht bv

Code:
string labeltext="Hello world";
dit levert error C2065: 'string' : undeclared identifier op.
Ik kan trouwens ook geen intptr declareren, als ik dat doe krijg ik dezelfde foutmelding.
Moet ik dus als ik in Visual c++ wil programmeren eerst nog wat instellen?

C++ is, in tegenstelling tot VB.NET, hoofdlettergevoelig ;)

Dit moet werken:

[CPP]String^ txt = "JoZ1 is in the house :-)";
label1->Text = txt;[/CPP]

owowowow wat voel ik me dom, hoofdletters.......daar heb je in vb niet mee te maken.

Nog even een vraag over die string, ik zie in jouw antwoord en de compiler dat ik die ^ moet gebruiken (toplevel ?)
Maar toch zie ik op het internet bosjes code waar de String variabelen zonderdat gedeclareerd worden, is dat afhankelijk van de omgeving waarin je programmeerd?

Bedankt voor de reacties, het heeft me vooruit geholpen.
Ik heb nu (voorlopig) nog één vraag.
In VB was ik gewend om bepaald variabelen en declaraties die ik in alle WinForms gebruikte in een een module op te slaan als Public, zodat ik er in elk Form gebruik van kon maken.
Wat is nu in een c++ voor een windows form app het equivalent van een module?
IK denk dat het een eigen class is, maar als ik in een project een class wil toevoegen krijg ik zoveel mogelijkheden dat ik even door de bomen het bos niet meer zie.

Ik kan me voorstellen dat jullie denken dat ik eerst maar eens de basis moet leren, en daar ben ik wel mee eens, maar de reden voor deze vraag is de volgende:
In VB was ik bezig met een programma dat veelvuldig gebruik maakt van API calls, en daar kon ik me uitstekend redden.
Echter, het kwam zo vaak voor als ik op het internet wat informatie zocht over een bepaalde methode o.i.d. heel veel voorbeelden in c++ gegeven werden, die ik dan naar VB moest vertalen.
Dus ik dacht dat het wellicht verstandiger was om zelf over te schakelen naar c++ i.p.v. alles te vertalen.
Een beetje opportunistisch misschien, maar geloof me, ik doe erg m'n best om ook de basis te leren:cool:

Dit ís de basis. En het is niet erg om vragen te stellen, hoor :D

Globale variabelen zijn in C++ variabelen buiten een functie die overal in het programma toegankelijk zijn.

Voorbeeld:

[CPP]#include <iostream>
#include <conio.h>

int a = 2; //Globaal
int main()
{
int b = 3; //Niet globaal
std::cout<<2*3;
getch();
}[/CPP]

Bedankt voor het voorbeeld, dat verduidelijk het.

Ik wil nog ff wat mekkeren over de string.
Je kunt natuurlijk string^ naam; declareren, maar ik las ook op de cplusplus site( geweldige plek voor mij overigens :cool:) dat je ook <string> kunt includen.
Dat maakt de zaak toch iets eenvoudiger?
Of is er een reden dat het niet standaard gebeurt?

Ik heb DevC++ gedownload, en ik moet zeggen dat het opluchting is na het gemier wat ik had met VC++ (mijn schuld natuurlijk).
IK kom nu eindelijk aan "leren" toe ipv vechten met en tegen intelliSence .
Bedankt voor de tip!

Ik gebruik DevC++ ook. Prima IDE :)

Succes verder!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan