• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Begin nieuwe lijn waarbij automatische cellen worden doorgetrokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anneleen90

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2012
Graag had ik even geweten hoe de cellen met een formule automatisch worden ingevuld als je aan een nieuwe lijn begint te typen.
Tijdbesparing zodat je ze niet 1 voor 1 terug moet doortrekken.
Kan je dit doen in Excel?

Bedankt voor de hulp!

Hallo Anneleen90

Als je een formule naar beneden, of naar boven, wilt doortrekken, gaat het niet veel sneller dan door op het vierkantje rechtsonder de cel teklikken, de linkermuistoets ingedrukt houden en zo de cursor naar beneden, of naar boven te trekken. Elke keer de formule opnieuw intoetsen hoeft dus niet.

Kees

Hej Kees

Nee dat weet ik wel, ik bedoel dat als je met een nieuwe lijn begint, je zelfs niet meer moet doortrekken naar beneden maar dat dit automatisch gebeurt. Is dit mogelijk of zal je altijd met je cursor naar beneden moeten trekken?

Anneleen90,

Volgens mij kan dat niet. Wat wel heel snel werkt is dubbelklikken op het vierkantje rechtsonder in de cel met de formule. De formule wordt dan net zover naar beneden gekopieerd als er gegevens staan in de kolom links van de formule.

Maar misschien weet iemand anders nog wat.

Kees

hallo
misschien bedoel je zo iets
deze macro staat in in de code van blad "Automatische cellen"
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, [OndersteRij]) Is Nothing Then
        Range("OndersteRij").Copy
        Range("OndersteRij").Insert Shift:=xlDown
        Range("OndersteRij")(0, 1).Select
        Range("OndersteRij")(0, 1).ClearContents
    End If
End Sub
de naam "OndersteRij" is toegevoed aan de "namen" (zie links boven in je blad)

Bekijk bijlage Probleemstelling datums (2.xlsm

groet sylvester

Dit is exact wat ik zoek!! Hoe kan ik deze in meerdere excelbestanden toevoegen?
Namen weet ik wel hoe ik dat kan fixen maar die macro niet echt..

Bedankt!

maak eerst een bakup van je bestand!!!!

deze macro gebruiken:
stel eerst de naam in op het juiste gebied dat is meestal de laatste regel van je bestand

kopieer deze macro

druk op alt F11
dubbelklik op het blad waar het gebruikt gaat worden (links boven vind je de namen van je bladen)
plak de code

groet sylvester

Hej Sylvester

Ik ben hier blijkbaar echt verschrikkelijk slecht in, het lukt me niet om deze macro te laten werken in de sheets. Ik zou je het liefst gewoon mijn bestand geven zodat je het even kan toepassen maar er staan vertrouwelijke gegevens in, kan ik je dit via privebericht sturen?

Groeten, Anneleen

ok Anneleen
we beginnen voor aan. weet je hoe je een cellen bereik een naam geeft?

oefening:
open excel
selecteer een gebied met je muis
ga nu naar het namen gebied links boven
type daar de naam "TestNaam" of zo in en druk op enter
seclecteer nu een ander gebied en maak nog een naam aan
als je nu in het namenvakje gaat staan op het pijltje dan kun je de gebieden selecteren door op de namen te klikken
als dit lukt gaan we verder met de volgende stap.

groet sylvester

Dit lukt hoor :) eveneens als het beheren van namen.

Bedankt voor dit stappenplan, op naar stap 2!

het leuke van namen is als je boven het gedefinieerde gebied een rij invoegt dat de naam van zelf naar beneden schuift. probeer dat eens uit.

in de macro wordt de naam OndersteRij gebruikt

in het voorbeeld bestandje kun je zien via beheren van namen waar deze op staat. ik denk uit mijn hoofd ergens in rij 36
dat is de laatste rij met formules.

als dat gelukt is kijken we verder

groet sylvester

Laatst bewerkt:
nu eerst nog een vraag je
in hoeveel verschillende tabbladen gaat dit werken? 1 of meerdere (per excel bestand bedoel ik)

groet sylvester

meerdere tabbladen, 3 om exact te zijn.
Deze zijn degene die ik iedere week update om ze dan te kopieren (per tabblad) naar verschillende andere bestanden.

het is de bedoeling dat je in deze 3 tabbladen de naam "OndersteRij" aanmaakt via het menu namen beheren.
zet steeds het bereik van de naam op het betreffende blad. dat is een aparte handeling
als de naam al bestaat met het bereik "werkmap" dan moet je eerst deze naam verwijderen.
en daarna selecteer je het bereik in het blad (dat is de laatsteregel met formules)

daar na plaats je de macro in de betreffen de bladen:
druk alt F11 om de vba editor te openen
dubbelklik nu op het betreffende blad (in de vba editor) en plak hier de macro tekst
herhaal dit voor alle 3 de bladen

dit is de macro tekst
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, [OndersteRij]) Is Nothing Then
        Range("OndersteRij").Copy
        Range("OndersteRij").Insert Shift:=xlDown
        Range("OndersteRij")(0, 1).Select
        Range("OndersteRij")(0, 1).ClearContents
    End If
End Sub

succes en ik hoor graag of het lukt
maak eerst een backup
je kan het ook eerst voor 1 blad doen en later de rest

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Het is helemaal gelukt!! Super!! Nog een klein detail; Hoe krijg ik die lijn hetzelfde als hoe jij dat gedaan hebt in het voorbeeld?
Dan bedoel ik met die drie sterretjes en de rest van de velden 'leeg' zodat je heel duidelijk ziet dat daar de macro zit

Groetjes en super hard bedankt voor je hulp!!

Anneleen

Top, werkt helemaal perfect!!

Merci voor de tijd die je er hebt ingestoken!

Groetjes,
Anneleen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan