beste forumleden,
ik heb hier een freenas machine die ik wil configureren zodat ik van waar dan ook via internet (ftp) mijn bestanden kan zien. ik krijg het alleen niet voor elkaar. lokaal werkt het als een zonnetje en kan ik overal bij. maar wat nu?
iemand een idee?![]()
The place NASA turns to when Houston's got a Problem
Geen garantie op mijn antwoorden
Heb je de poorten in je router/firewall goed doorgelaten? welk type FTP gebruik je?
"Ik geloof niet in een limiet van mijn kunnen,
wel van mijn kennis"
ik gebruik de standaard ftp van freenas (proftpd geloof ik).
in mijn speedtouch had ik het openbare ip adres aan freenas gekoppeld is dat wat je bedoeld?
Je hebt 2 soorten FTP Active en passive (voor thuisgebruik heb je altijd passive nodig tenzij je in een DMZ zit). Daarbinnen heb je nog een aantal verbindingsvormen standaard,SFTP, FTPS, SSH etc. Deze gebruiken allemaal verschillende poorten die open moeten staan in je speedtouch.
Als de juiste poorten van buiten niet bereikbaar zijn kun je niet bij de NAS komen.
wel van mijn kennis"
hoe weet ik of het een active of passive ftp is?
ik weet wel dat het een standaard ftp is omdat ik hier lokaal wel kan inloggen
Lokaal is er ook nooit een probleem omdat er dan geen router of firewall tussen zit. Standaard zit alles in je netwerk dicht vanaf internet totdat je het zelf open zet. Dat is ook wel een stuk veiliger.
Qua instellingen zie ook:
http://www.proftpd.org/docs/howto/NAT.html
wel van mijn kennis"
als ik die link volg kom ik op een site waar uitgelegd word hoe ik een configuratie bestand verander.
t leuke is dat ik met freenas werk en je dus helemaal niet bij die bestanden kan als er geen ftp mogelijk is!
Mischien is iets anders voor alleen ftp toegang wel beter! weet iemand een goede oplossing?
ik ga nu ubuntu proberen!
Laatst aangepast door bryanwilms : 12 april 2012 om 17:34
ik heb de poorten ingesteld. ook dat werkte niet![]()
ik heb nu freenas 8 geinstalleerd. werkt veel makkelijker! lokaal kom ik wel in de ftp maar nu heb ik dus ook een no-ip.org ddns account. daarmee wilde ik via dat adres benaderbaar zijn! ideeen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
In principe hoef je alleen de poorten open te zetten in je router.
Als je dingen als "FTP.mijndomein.com" wil gebruiken moet je ook het "FTP" subdomein verwijzen naar de juiste poort.
wel van mijn kennis"
ik heb het al voor mekaar.
ik heb gewoon een ssh tunnel aangemaakt en daardoor verwijzend naar ftp en zo kan ik nu dus ook remote inloggen.
je moet idd de poorten openzetten en dat had ik dus ook gedaan.
maar dan moet je je server ook nog eens een statisch intern ip adres geven in je router. iig in mijn router (speedtouch 780) oud kolereding!![]()
Laatst aangepast door bryanwilms : 6 september 2012 om 07:55