• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cijfer toekennen aan cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

alexanderinfo

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2008
Ik weet niet of het mogelijk is met een formule of dat ik aan VBA moet denken, maar ik heb het volgende probleem:

Ik heb een simpel overzicht met klanten (zie voorbeeld).
Elke klant krijgt zijn eigen volgnummer (kolom B) 1, 2, 3, etc.
Dit lijkt opvolgend te zijn, maar dat is niet zo.
Het voorbeeld is klein, maar de uiteindelijke lijst loopt in de honderdtal.
Zodra een klant afgehandeld is, worden zijn gegevens uit de lijst verwijderd.
Zodra een nieuwe klant aan de lijst wordt toegevoegd moet deze een volgnummer krijgen.
Dit is dan niet het volgende nummer (indien 78 de laatste is - wordt het geen 79), maar het moet het volgnummer krijgen die mist in de lijst.

Ik hoop dat ik duidelijk ben, want het klinkt duidelijker in mijn hoofd dan dat ik het nu probeer uit te leggen LOL.

Ik zoek dus een formule die kijkt in een rij met cijfers en indien er een cijfer mist kiest hij de laagste waarde.
In het voorbeeldbestand is een nieuwe rij toegevoegd en het volgnummer is leeg. Hier zou dus het cijfer 4 moeten komen en niet 7.
Want 4 is het cijfer met de laagste waarde die mist in het rijtje.

Wat ook mag is een cel die laat zien welk cijfer (met de laagste waarde) ontbreekt.
Dit zou dan een cel zijn die als infocel dient.

het voorbeeld bestand: https://www.box.com/s/e46ad81a58d0a8366521

Laatst bewerkt:
Wordt een nieuwe naam (en dus een nieuw nummer) altijd onderaan toegevoegd?

Ja.

De lijst is namelijk aardig groot en bij elke nieuwe klant moeten er meerdere zaken worden geregeld in andere systemen.
Omdat er meerdere mensen met deze lijst werken is het voor iedereen duidelijk als er een nieuwe klant onderaan wordt toegevoegd.

Misschien dat het makkelijker is als er een cel is die aangeeft welk laagste cijfer mist uit de lijst met volgnummers?
Die zou boven de titel kunnen plaatsen, zodat die zichtbaar blijft bij scrollen.

Zodra het cijfer als volgnummer wordt gebruikt, laat deze 'infocel' zien welk volgend cijfer mist.

ik ga deze op opgelost zetten en een nieuwe topic aanmaken met een andere vraagstelling en omschrijving.
want dit heb ik echt onduidelijk neergezet.

De vraag is duidelijk genoeg, maar de oplossing is niet ZO simpel als je wellicht denkt. Toch niet als je de gegevens per se op volgorde van mutatienummer gesorteerd wil hebben (zoals volgens je bestand het geval is). Je moet wat geduld hebben, ik (en ook andere lezers van je topic) hebben bovendien ook andere dingen te doen.

Dit was ook geen verwijt naar een eventueel persoon die de oplossing kan bieden.
Ik vond mijn vraagstelling onduidelijk en had in de tussentijd een andere insteek bedacht voor mijn probleem.

Om mensen niet onnodig hun tijd te laten verspillen op dit probleem, heb ik het op opgelost gezet.

Zie bijlage.
Alleen als onderaan in kolom A wat wordt ingevuld, wordt de bijbehorende b-kolom ingevuld.
Als je een een erg groot aantal rijen met gegevens hebt, kun je best de macro laten uitvoeren door op een opdrachtknop te klikken. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat de uitvoering erg traag wordt.

geweldige oplossing zapatr!

ik heb je formule in de lijst verwerkt, maar ik loop tegen het volgende probleem:
omdat er meerdere teams mee werken, zijn er meerdere 'lagen' in het werkblad verwerkt.
Hierdoor werkt je formule niet meer.

Als je denkt wat bedoelt hij met lagen...ik heb een voorbeeld geplaatst.
De info is eigenlijk van hetzelfde soort, maar omdat dit gaat over klanten die worden afgehandeld door een andere afdeling, wordt het op deze manier genoteerd.

voorbeeld

zie bijlage.
Tussen het laatste mutatienummer in kolom A en de gele A-cel daaronder moet minimaal 1 cel blanco blijven. Daarom wordt er door de macro ook een lege regel ingevoegd.

Zapatr......super code!!!.
Ik was gisteren vrij en kon vandaag pas je oplossing proberen.
Hij werkt geweldig - mijn dank is groot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan