Technische inrichting bedraad netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

pmkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2008
Berichten
61
Dag allemaal,

Ik ben bezig met een grote verbouwing in ons huis en omdat alles helemaal open ligt wil ik ook zorgen voor een goed basis bedraad netwerk. Beneden in de meterkast/kelder trap komt mijn huidige adsl verbinding binnen, maar ook de kabel, dus als ik tzt zou willen overstappen, zit alles daar mooi bij elkaar. Momenteel staat daar dan ook mijn Huawei router van Online en gebruik ik die zowel draadloos als bedraad.
Op de begane grond wil ik naar drie plekken een utp kabel trekken nu de vloer helemaal open ligt en ook naar boven toe wil ik vast wat kabels gaan trekken. Tot zoverre dus geen onduidelijkheden.

Waar ik jullie advies over zou willen is hoe dat te doen. Mijn huidige router heeft vier poorten, dus ik zou er voor kunnen kiezen om de drie gewenste punten daar direct in te pluggen. Dan is er echter maar één poort over voor de aansluiting naar boven. Is het dan wijs om er dan een hub tussen te hangen op bv de eerste etage en vandaar weer "doorlussen" naar evt volgende aansluit punten? Ik heb bv. nog een ouder draadloos Netgear routertje wat daar dan prima voor geschikt is. Of heeft dat hele nadelige gevolgen voor de snelheid?

Verder zou ik graag weten hoe jullie de utp kabel onder de vloer zouden aan brengen? Mijn eerste idee zou zijn om de kabel keurig door een electra pijp te trekken, maar als dat niet nodig is scheelt dat natuurlijk weer wat werk (en daar heb ik nog genoeg van :rolleyes:).

Hartelijk dank voor jullie tips en advies!
 
Da's toevallig
Ik heb ook provider online
Ik zit dus in dezelfde situatie.
Ik heb ook de huawei modem/router met daarbij 3 switches verdeelt over het huis.
Ik zou geen tweede router in je netwerk zetten omdat dit meer problemen geeft.
Met meerdere switches kom je veel verder.
Ik heb verder 15 apparaten in mijn netwerk en alles kan met elkaar communiceren.
Voor het installatie gemak zou ik inderdaad installatiebuis gebruiken.
Ook voor toekomstige bijtrekken van kabel. altijd makkelijk.
 
Draad hoort in een buis. Dus ook deze. Max. 4 in 1 electrobuis, maar dat is al erg krap.

Daarnaast zou ik geen enkele utp aansluitingen maken. Het prijsverschil tussen 1 of 2 aansluitpunten is echt verwaarloosbaar. Je kunt namelijk de UTP kabels voor steeds meer zaken gebruiken. O.a. telefonie, maar eventueel ook TV, alarm, bel, etc.

Trek ook meerdere draden naar boven. Je weet maar nooit, en later aanleggen is meestal geen optie meer.

De routers zijn je minste zorg. Deze gaan veel minder lang mee dan de kabels en zullen tussentijds nog wel eens vervangen worden.

Wat het aansluiten betreft. Je hebt enkel in je meterkast een router nodig. Voor de rest gebruik je switches. Deze heb je in o.a. ook in uitvoeringen met 8 poorten. Kosten zijn vanaf 30 euro.
 
... Mijn huidige router heeft vier poorten... is er echter maar één poort over voor de aansluiting naar boven. Is het dan wijs om er dan een hub tussen te hangen op bv de eerste etage en vandaar weer "doorlussen" naar evt volgende aansluit punten?
Als je lokale netwerk ook snel moet zijn neem dan de volgende dingen in overweging: een gigabit netwerk verdient de voorkeur. Daarvoor moet je Huawei bij voorkeur ook gigabit poorten hebben anders blijft het een 100K netwerk.
Een hub wordt al lang niet meer gemaakt of gebruikt, de bedoelt waarschijnlijk een switch. Een switch is intelligent, een hub niet...
Daarom heeft het gebruik van een (gigabit) switch geen echte nadelen v.w.b. gevolgen.
Ik heb een FritzBox in de meterkast (met 100K aansluiting en dat is meer dan genoeg voor (snel) internet), en vandaar gaat 1 kabel naar een gigabit switch. Van deze switch gaan 4 kabels naar diverse punten in huis, waaronder 1 kabel naar zolder. Daar staat een andere gigabit switch waar alle pc's, servers en printers op de zolder staan aangesloten. Ook beneden staat nog een gigabit switch waar een mediaspeler en 2 pc's op aangesloten kunnen worden. Alle apparaten binnen het gigabit netwerk kunnen ook op deze snelheid werken.
Is een van de gebruikte switches een 100K type dan loopt alle communicatie die via die switch gaat automatisch ook op 100K snelheid.
Zeker een punt om rekening mee te houden; wat wil je?


Verder zou ik graag weten hoe jullie de utp kabel onder de vloer zouden aan brengen? Mijn eerste idee zou zijn om de kabel keurig door een electra pijp te trekken, maar als dat niet nodig is scheelt dat natuurlijk weer wat werk (en daar heb ik nog genoeg van :rolleyes:).

Hier heb ik ook 2 kabels via de kruipruimte getrokken, mijn advies is hou ze bij voorkeir droog: dus als het ff kan in een (eigen) stuk elektra pijp.
Bij een goede kwaliteit cat5e kabels maakt het niet erg veel uit of ze door het water lopen maar beter van niet.
Voor GB net heb je niet perse cat6 kabel nodig..
Via een holle plint kan ook maar kijk daar uit voor (te veel) scherpe bochten in je kabel. Leg ze alleen niet onder het tapijt... ;)
 
... Mijn huidige router heeft vier poorten... is er echter maar één poort over voor de aansluiting naar boven. Is het dan wijs om er dan een hub tussen te hangen op bv de eerste etage en vandaar weer "doorlussen" naar evt volgende aansluit punten?
Als je lokale netwerk ook snel moet zijn neem dan de volgende dingen in overweging: een gigabit netwerk verdient de voorkeur. Daarvoor moet je Huawei bij voorkeur ook gigabit poorten hebben anders blijft het een 100K netwerk.
Een hub wordt al lang niet meer gemaakt of gebruikt, de bedoelt waarschijnlijk een switch. Een switch is intelligent, een hub niet...
Daarom heeft het gebruik van een (gigabit) switch geen echte nadelen v.w.b. gevolgen.
Ik heb een FritzBox in de meterkast (met 100K aansluiting en dat is meer dan genoeg voor (snel) internet), en vandaar gaat 1 kabel naar een gigabit switch. Van deze switch gaan 4 kabels naar diverse punten in huis, waaronder 1 kabel naar zolder. Daar staat een andere gigabit switch waar alle pc's, servers en printers op de zolder staan aangesloten. Ook beneden staat nog een gigabit switch waar een mediaspeler en 2 pc's op aangesloten kunnen worden. Alle apparaten binnen het gigabit netwerk kunnen ook op deze snelheid werken.
Is een van de gebruikte switches een 100K type dan loopt alle communicatie die via die switch gaat automatisch ook op 100K snelheid.
Zeker een punt om rekening mee te houden; wat wil je?


Verder zou ik graag weten hoe jullie de utp kabel onder de vloer zouden aan brengen? Mijn eerste idee zou zijn om de kabel keurig door een electra pijp te trekken, maar als dat niet nodig is scheelt dat natuurlijk weer wat werk (en daar heb ik nog genoeg van :rolleyes:).

Hier heb ik ook 2 kabels via de kruipruimte getrokken, mijn advies is hou ze bij voorkeir droog: dus als het ff kan in een (eigen) stuk elektra pijp.
Bij een goede kwaliteit cat5e kabels maakt het niet erg veel uit of ze door het water lopen maar beter van niet.
Voor GB net heb je niet perse cat6 kabel nodig..
Via een holle plint kan ook maar kijk daar uit voor (te veel) scherpe bochten in je kabel. Leg ze alleen niet onder het tapijt... ;)
 
Ok helemaal duidelijk, dus alles gaat in een pijpje :thumb:

Om voorbereid te zijn op de toekomst zal ik dan dus denk ik kiezen voor een gigabit switch net naast de router en van daar uit dus de verschillendeaftakkingen naar de gewenste aansluit punten. En dan per etage gewoon weer een switch voor de "lokale" verdeling.
En inderdaad, "dubbelen" kan dan meteen net zo makkelijk. Enige vraagteken nog: losse kabels trekken en dan stekkers knijpen of in 1x kant en klare kabels erdoor? Dat laatste maakt dubbelen in 1 leiding wel weer lastig denk ik?
 
Gewoon zelf stekkers knijpen, met een goede tang zeer eenvoudig. Hou wel het juiste kleurschema aan zodat de juiste (twisted) kabelpaartjes bij elkaar blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan