laptop formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Milenko

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Berichten
465
Hi,

Ik heb hier een laptop staan met windows Vista Ultimate. De windows is geïnstalleerd in de C:\. Dit is ook de enige partitie in de laptop, waardoor ik deze niet kan formateren (wat wel noodzakelijk is).

Hoe kan ik dit toch mogelijk maken?

Milenko
 
...windows is geïnstalleerd in de C:\. Dit is ook de enige partitie in de laptop, waardoor ik deze niet kan formateren (wat wel noodzakelijk is)

Waarom wil je een systeempartitie formatteren? Dan moet je ook alles weer installeren, inc. drivers en je extra programma's. Dus als jij denkt dat formatteren echt noodzakelijk is, dan is dat je enige optie. Maar het is wel een hoop werk danwel tijdrovend.
Is het echter de bedoeling een D: partitie te maken (voor data bij voorbeeld) dan kun je ook de C: partitie verkleinen en de vrijgekomen ruimte formatteren als D: schijf.
Dat kan vanuit sommige windows versies, en anders met tooltjes als GPartEd of Easeus (een uitgebreide uitleg vind je op SchoonePC), een zelfstartende CD met een speciale alleen op deze taak gericht programma er op, werkt goed voor dit soort onderhoud.
Succes!
 
Als er een herstelpartitie opstaat (afhankelijk van merk) dan kun je deze ook gebruiken om de notebook terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Installatie gaat meestal het snelst en de partities worden ook gewist en teruggezet naar standaard. Nadeel is dat je wel allerlei extra programma's erbij krijgt die je misschien niet wilt. Tevens zul je een groot aantal (Windows) updates moeten verwerken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het de bedoeling is om te formatteren vanaf een DVD of USB-stick. De reden doet er dan niet toe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan