Mijn Desktop Maakt Veel Geluid (lawaai).

Status
Niet open voor verdere reacties.

theo98

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2012
Berichten
124
beste Helpmij leden,

ik zit al sids ik mijn pc heb al te klagen over het laawaai.

Mijn pc
-Amd Fx-6100
-8GB DDR3 1333mhz
-2x 120mm fan (voor 120mm (van buiten naar pc) https://encrypted-tbn3.google.com/i...O5VjZ89e8J07EcSX3rFt7sSxnXQwdiLp8e6X6inONq6OA) (achter boven 120mm van pc naar buiten)
-Nvidia Geforce GT440


ik denk dat het aan de ventilatoren ligt, maar ik denk dat als ik de uitzet dat mn pc oververhit raakt (dat is niet zo goed).

alvast bedankt en tot gauw,

gr theo
 
Groot gelijk heb je! (het ligt aan de ventilatoren (fans))
om te beginnen alle extra/niet nodige fans uitzetten/van het moederbord afhalen zodat ze niet meer draaien.
Nog steeds herrie? als de pc draait de fan van de processor heel eventjes stil zetten met je vinger. Niet weg?
Probeer hetzelfde te doen met de fan van je videokaart, geluid nog niet weg dan is waarschijnlijk de fan in je voeding de boosdoener ....
Wát het ook nog kan zijn is dat er in de kast iets aan het 'resoneren' is ...

Succes in ieder geval!
 
Hoi,
probeer eens het volgende:
Pc stofvrij maken voor beginners.

trek de stekker v.d. pc uit het stopcontact (of aan de achterkant v.d. pc)
ontlaad de statische spanning door de pc-kast vast te houden (beste is een blank gedeelte) en b.v. een waterkraan aan te raken.
maak de pc open
leg hem op z'n kant
voorzichtig met een schoon kwastje het koelblok en de ventilator (vasthouden) v.d. processor schoonmaken
(dat is de ventilator die op het moederbord zit)
alle andere stof op het moederbord en onderdelen voorzichtig losvegen, zet de pc rechtop en verwijder met het kwastje de stof die evt. achterblijft van het moederbord en zuig met de stofzuiger (lage stand) het stof v.d. bodem op.
Evt. de ventilator v.d. voeding (aan de achterkant) schoonmaken en stof wegzuigen.
De onderzijde v.d. voorkant waar meestal de verse lucht aangezogen wordt, schoonmaken/uitzuigen (evt. frontpaneel verwijderen).
Succes.
 
ik heb 1 fan voor 1 fan achter en 1 fan op mn processor
 
Een fan aan de voorkant is in principe overbodig omdat de fan aan de achterkant zorgt voor de afvoer van de warmte én voor de aanzuiging van verse lucht aan de voorkant. Kijk wel even of de aanzuigopeningen (meestal achter het frontpaneel) vrij van stof zijn. Let wel op dat je fan in de goede richting is gemonteerd, m.a.w. aan de achterkant afzuigt en niet aanzuigt. Zorg er ook voor dat rondom de pc een vrije ruimte is van +/- 2 cm.
Aan de achterkant liefst wat meer. Zet om te beginnen de fan aan de voorkant eens uit en kijk of dat wat oplevert.
 
ik heb net mn amd fx-6100 (3.30ghz) naar 4hgz gebracht en ik wil de warmte maximaal rond de 20graden hebben.
het lawaai is een stuk minder.
 
mm, je had niet gezegd dat je em overklokt had ...
Mooi dat je dr zelf achter gekomen bent waar het lawaai vandaan komt.
 
maar kun je me nog helpen?
ik wil dat hij geen geluid meer maakt.
 
Geen geluid is vrijwel onmogelijk met luchtkoeling.
Vaak als er twee fans de luchtstroom verstoren dan krijg je ook meer lawaai.
Je had al een mooie luchtstroom gemaakt van de voorkant naar de achterkant, maar de processorfan zit er nog en de videokaartfan.
Je weet ook zeker dat er geen fan in je voeding zit?

Ik ben het eens met Mick Zjegger dat een fan aan de voorkant overbodig is.
Echter: Als de fan op je processor de luchtstroom verstoort van de fan aan de achterkant, krijg je dus ook lawaai.
Wat je dan kan doen is de fan aan de achterkant uitzetten, en de fan aan de voorkant omdraaien.
Als dit het probleem ook niet oplost en je processorfan blijft herriemaken kan je de tip van whittey opvolgen.

echter zou ik voor: http://www.alternate.nl/html/product/Zalman/CNPS_7000C-AlCu/31530/?tk=7&lk=1693 gaan.
20 euro goedkoper en maar 3 dB harder wat je nog naar beneden kan bijstellen door de bijgeleverde toeren regelaar.

EDIT: voor 2 tientjes MEER dan de prijs die whittey aangaf kun je ook overstappen op waterkoeling.
http://www.alternate.nl/html/product/Antec/KUeHLER_Hsub2-subO_620/824420/?event=search
Deze maakt gebruik van de 120 mm fan die je al aan de achterkant geinstalleerd hebt, dus valt het processor-fan geluid al geheel weg.
In combinatie met een low-noise case-fan ben je helemaal klaar.

Ik ga deze zelf ook aanschaffen: scheelt me ook een berg stof in de PC-kast.
 
Laatst bewerkt:
overklokken en een geluids loze pc gaan ook niet samen
de fan moet meer zijn best doen en gaat dus standaard harder draaien omdat de cpu meer hitte creëert
je zit nu op de 4.7GHz ik hoop dat je de tempraturen ook in de gaten houd
 
In een processor kan nooit een videokaart zitten.
In het moederbord kan wel een videochip zitten.
Dit is altijd slechter dan een losse videokaart omdat het je RAM geheugen gebruikt voor GPU geheugen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan