De beste trefwoorden voor je website?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker46

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2010
Berichten
667
Hallo!

Om je website zo hoog mogelijk te krijgen in Google zijn goede trefwoorden natuurlijk belangrijke punten, nu vraag ik me af? Hoe kom ik aan goede trefwoorden.

Bestaat er een tool of iets dergelijks die trefwoorden genereert met de woorden die je hebt opgegeven? Hoe kan ik dus de beste trefwoorden vinden?

Alvast bedankt!
 
De beste trefwoorden zijn de trefwoorden die ook daadwerkelijk in je website voorkomen. Heb je -als voorbeeld- een website over keukenmachines en komt het woord ook in je website voor dan is keukenapparatuur een slecht trefwoord, maar keukenmachines het perfecte trefwoord.
 
kalawoepsa ?

Even een klein trefwoorden-testje: kalawoepsa!

Wordt vervolgd,
CSShunter
 
Google heeft ook een keyword tooltje http://url2go.nl/5D
Keywords en de synoniemen ervan moeten idd slaan op de teksten van je site.
Mocht je geld willen verdienen met je site dmv adsense dan is een onderzoekje naar de waarde van een klik ook wel de moeite.
Ik noem maar wat.... een radio site beurt een paar cent per klik. Een hypotheken site beurt meerdere euro's per klik.
Hangt dus sterk van de waarde van het product af. De laatste is wel moeilijker gezien de concurrentie.
Deze is ook wel geinig om eens door te lezen.
 
Ha! :D
't Was even wachten, maar daar is tie dan (Proudly Powered by CSShunter):

kalawoepsa-gevonden.png


Kalawoepsa gevonden: hier!

Uitleg volgt: wordt vervolgd! :cool:
CSShunter
____________
NB:
De Google-bot had de pagina gauw geïndexeerd: m'n bericht was van 19 mei 2012, 03:21, en op 20 mei 2012 05:44:08 had Google 'm al opgeslagen in z'n cache; dat is nog geen 1,5 dag later.
Alleen duurde het even voordat Google dit resultaat op internet plaatste: gisterochtend 22 mei stond het er nog niet op.
Zeker druk op de www-snelwegen. ;)

((tmp deze deze))
 
Laatst bewerkt:
Over trefwoorden en zoekwoorden!

Hoi RadeonXFX en andere geduldige afwachters,

Het vervolg!
Zoals blijkt, is "kalawoepsa" een woord dat op heel internet niet door Google gevonden wordt, behalve op deze pagina.
Kalawoepsa is uniek! :d

Frederik zegt:
De beste trefwoorden zijn de trefwoorden die ook daadwerkelijk in je website voorkomen. Heb je -als voorbeeld- een website over keukenmachines en komt het woord ook in je website voor dan is keukenapparatuur een slecht trefwoord, maar keukenmachines het perfecte trefwoord.
Als ik die redenering volg, is "kalawoepsa" het perfecte trefwoord om op deze pagina te komen.
Het wint bv, met vlag en wimpel van het woord "trefwoord", want als je dat bij Google navraagt, krijg je ruim 30 miljoen antwoorden. Probeer in deze concurrentie maar eens bovenaan te komen!
  • Ik heb even gekeken: deze pagina staat bij zoeken op "trefwoord" in elk geval niet op de eerste 10 resultaten-pagina's van Google = zit niet bij de eerste honderd resultaten.
  • Met zoeken en vinden op "kalawoepsa" is er geen enkele concurrentie.

Maar ... Niemand weet dat ik Repelsteeltje heet!
Oftewel, wat schieten we nu op met zo'n uniek trefwoord? Niets!
Want van de bezoekers van internet zal iemand die op zoek is naar een mooie pagina over de beste trefwoorden, nooit op het idee komen om als zoekwoord "kalawoepsa" op te geven. :p


  • Die zal eerder "trefwoord" gaan opzoeken (met dus 30M resultaten, geen helpmij te bespeuren).
  • Of "goede trefwoorden" (met 1,5 miljoen resultaten, en hoera! deze pagina op nummer 4 op resultatenpagina 1).
  • Of "de beste trefwoorden" (met 3,2 miljoen resultaten, en hoera! deze pagina ook op nummer 4).

Met het keukenmachine-voorbeeld is iets dergelijks aan de hand.
Wie "het perfecte trefwoord" "keukenmachines" intikt op Google, zal zeker op je website over keukenmachines terechtkomen (maar wel te midden van de concurrentie; er zijn 667.000 resultaten).

Maar ... het perfecte trefwoord bestaat alleen voor de perfecte vragensteller!
Stel iemand zit te springen om wat je aanbiedt aan keukenmachines, maar zoekt op "keukenapparatuur" of "keukenapparaten". Die zal je site niet vinden als die woorden er niet op voorkomen. Hij/zij had "keukenmachines" moeten zoeken, maar dat wist hij/zij niet (en kon hij/zij ook nooit van zijn/haar leven vooraf weten!).
  • Bovendien zal iemand die op zoek is naar een magnetron of afwasmachine, waarschijnlijk op die woorden gaan zoeken en niet op "keukenmachines" of "keukenapparaten".

De beste trefwoorden zijn de trefwoorden die ook daadwerkelijk in je website voorkomen.
Dat klopt natuurlijk wel, maar is ook een open deur: als een "trefwoord" niet daadwerkelijk in je website wordt gebruikt, is het geen trefwoord!
Maar wat anders gezegd klopt het wel:
Als je op een trefwoord/zoekwoord gevonden wilt worden, moet dat trefwoord ook op je site staan.

Conclusie
Je moet niet uitgaan van wat er aan woorden/trefwoorden op je site staat, dat is de omgekeerde wereld (of maar een deel van de wereld).
Je moet uitgaan van wat je verwacht waarop bezoekers zoeken, zodat ze linea recta op je site uitkomen.
Vervolgens zorg je ervoor, dat die woorden op prominente plaatsen op je site gebruikt worden:
  • Als bestandsnaam van een pagina.
  • In de <title> van een pagina.
  • In de <description> van een pagina.
  • In de <h1> en andere <h..>'s op een pagina.
  • Met <strong> (vet) belangrijk gemaakt in een gewone <p>.
Want dat zijn belangrijke kenmerken waarop Google de ranking van een woord/trefwoord bepaalt.
  • Naast nog een aantal andere, algemene zaken, zoals: wordt door gezaghebbende (hooggerankte) andere sites naar deze site of pagina verwezen? En bv.: de ouderdom van een site (hoe langer bestaand, hoe beter: dan is het geen ééndagsvlieg die de moeite van het hoog ranken niet waard is).

Niet te breed en niet te smal... *)
De kunst is om de zoekwoorden/trefwoorden niet te smal te kiezen: dan komen er te weinig resultaten, en je loopt het risico een deel van je potentiële bezoekers/klanten te missen.
  • Neem weer bv. www.keukenmachinerie.nl. (NB: de domeinnaam "keukenmachinerie.nl is vrij", zegt de sidn, dus als je in keukenmachines handelt: grijp je kans! ;))
  • Dan gebruik je niet alleen het woord "keukenmachines", maar je wisselt het weloverwogen af met "keukenapparaten": dubbele vindkans!

Maar de zoekwoorden/trefwoorden moeten ook niet te breed zijn: dan komen er veel te veel resultaten, en maak je minder kans bovenaan te komen.
  • Handel je bv. in waterkranen, dan moet je niet het woord "kraan" tot prioriteit in je trefwoorden-rangorde maken. Want dan komt de bezoeker ook uit op firma's die hijskranen verkopen of verhuren, of op bij mensen die toevallig Kraan heten. Daar zit je bezoeker niet op te wachten! En omgekeerd: mensen die de firma Kraan & Zonen zoeken, hoeven ook niet bij jou uit te komen.
  • Dan zet je bv. in je <description> van je homepage: "Kranen voor in huis: keukenkranen, badkamerkranen, radiatorkranen, aftapkraantjes en nog veel meer waterkranen."
Afbakenen van de doelgroep is meestal ook prettig voor de bezoeker, dan weet deze meteen uit de resultaten al waar hij/zij aan toe is.
  • Bv. bij een andere soort kranen: "Vloeistofkranen voor de industrie, met drukregelaars en veiligheidsvoorzieningen".
  • Of: "Professionele keukenmachines voor horeca en bedrijven."
  • Of juist: "Keukenmachines voor professioneel en particulier gebruik".
  • Of: "Keukenmachines voor de scheepvaart". Enz.
  • En bij de pagina "Installatie" bv.: <title>Installatie en inbouw keukenmachines in regio Breda.</title>.
  • Of: <title>Installatie en inbouw keukenmachines in heel Nederland.</title>.
  • Of: <title>Installatie keukenmachines scheepvaart in 2 dagen op de ligplaats.</title>
Een goede mix van verschillende trefwoorden maakt de trefkans in verschillende combinaties veel groter.
Voor het opdoen van ideeën over te gebruiken trefwoorden zijn er inderdaad een aantal analyse-tooltjes. Maar het uiteindelijke kiezen zal je zelf moeten doen (en/of: uitproberen gedurende een aantal maanden, en verschillen in bezoek nagaan).

De taal van de trefwoorden is ook iets om in de gaten te houden.
Gebruik je op een site voor NL publiek veel Engelse trefwoorden (om indruk te maken), dan worden de aantallen zoekresultaten veel groter dan wanneer je je moerstaal gebruikt, en dat ook verwacht van de Google-zoekers!
  • Bv. met een <title> en <h1>: "Professional design for your website" zit je site bij zoeken op "website design" tussen zo'n 1.890.000.000 resultaten (!).
  • Niet elke bezoeker uit NL zal de slimheid hebben om het filter "Pagina's uit Nederland" aan te zetten; dan zijn er in dit geval 1.750.000 resultaten, dat is ruim 1000 keer minder resultaten.
  • Neem je als <title> en <h1>: "Portfolio website design", dan zijn er bij zoeken op "portfolio website design" 117.000.000 resultaten/collega's/artikelen.
  • Neem je als <title> en <h1>: "Portfolio website ontwerp", dan zijn er bij zoeken op "portfolio website ontwerp" 15.900.000 resultaten/collega's/artikelen.

En het allerbelangrijkste:
... je site moet inhoud hebben die de moeite waard is.
Want al stopt je in een site nog zoveel SEO, en word je heel erg snel gevonden: als de site niks te bieden heeft, is de bezoeker weg met één klik! ;)

Kortom:
Voor de beste vindbaarheid is het een en-en-en-en-en-verhaal!
En goede inhoud. En valid html. En goede toegankelijkheid (geen frames of iframes; geen image-teksten en flash-teksten zonder alternatief e.d.). En goede interne pagina-structuur. En goede externe pagina-structuur (detailpagina's met aparte andere titel en aparte andere description en detail-zoekwoorden op de pagina). En goede inbedding van de verwachte zoekwoorden op de pagina's. En zoekwoorden-mix maken. En een langer bestaande, stabiele site. En mooie links vanaf andere sites die bij Google hoog in aanzien staan. En ... enz.!

Met vriendelijke groet,
CSShunter
___________
*) Dit is zo ongeveer het "short tail" en "long tail" uit de link van Glompie.
 
Laatst bewerkt:
Hai die CSShunter!

Ben altijd zeer onder de indruk van je vele teksten, en duidelijke uitleg. Super!

Bedankt voor het uitleggen en het voorbeeld met het woordtje: Kalawoepsa (Slim bedacht)

Ik zal het nog even op m'n gemakt doorlezen en er mee aan de slag gaan.

Super, nogmaals bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan