google afbeeldingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem008

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
goede dag

ik kwam er perongeluk achter als ik met google afbeeldingen zoek en ik type

gelagerde diabolowiel in geeft hij een flink aantal afbeeldingen uit mijn webwinkel weer.

aangezien ik me nogal veel in de zoekmachine teorie verdiep wil ik dit ook graag begrijpen.

waarom al die afbeeldingen

Het antwoord is heel logisch, omdat de zoekmachine daar zoekt en foto's vindt die aan de zoekcriteria voldoen. Ik begrijp de vraag niet helemaal:p.

ok

maar er staan een helleboel albeeldingen die niet aan die zoekterm voldoen
maar gewoon ergens in mijn webwinkel staan

Blijkbaar is weinig exacte resultaten al voldoende voor Google om meerdere foto's uit je shop te tonen.
Dat zal ook wel veranderen als je meer concurrentie krijgt want hij geeft maar in totaal 90 resultaten op die zoekterm.

Ik zie ook zogauw geen andere site die een plaatje gelagerde-diabolowiel.jpg heeft genoemd dus je staat eenzaam aan de top. :thumb:

Laatst bewerkt:
ok in ieder geval bedankt

Ga me er toch wat meer in verdiepen waarom er met een zoekterm meer dan 100 afbeeldingen getoont worden
niet dat ik het erg vindt ,mischien kan ik er meer uit halen

Google's afbeeldingen-zoeken beleid

Ja, ik heb al eerder gemerkt dat Google als beleid schijnt te hebben:

• Bij zoeken op een afbeelding wordt niet alleen het image met de betreffende naam getoond, maar ook andere images op de pagina's waarop die naam voorkomt.
Er achter zit waarschijnlijk de redenering: "Als een pagina ergens over gaat, zal dat ook wel op de afbeeldingen staan", en: "Afbeeldingen hebben vaak niet de naam van het onderwerp".

Een paar experimenten / illustraties.
=======
Voorbeeld 1
logodepogo.gif

In aug. 2006 werd dit "logodepogo" ontworpen, een placeholder (plaatsvervangend) logo'tje als illustratie bij voorbeeldpagina's over webontwerp (hier de eerste, in een bijdrage op het css-discuss forum).

Geef nu aan Google de zoekopdracht "logodepogo" > Afbeeldingen.
Resultaat is deze Google-pagina:
[url]https://www.google.nl/search?q=%22logodepogo%22&tbm=isch&ei=p_-_T4OMKMmg8QPvqMjuCg&biw=1280&bih=803&sei=sf-_T4bbPMql8QP-p_nsCg[/URL]
Wat gebeurt?
  • Er komen 85 resultaten. Hé, de bovenstaande logodepogo(.gif) is in geen velden of wegen te bekennen! :shocked:
    [edit]NB: dankzij dit topic inmiddels wel: het tweede vindresultaat is de logodepogo, maar de vindplaats is helpmij![/edit]

• De eerste is wel een logodepogo(.jpg), in dit geval van geenstijl.nl. - Dat vind ik nou geen stijl van Google: die van geenstijl.nl is van maart 2011, en mijn creatie van het woord en de afbeelding was 4,5 jaar eerder!
  • Maar ... alle 84 andere afbeeldingen staan wel op de site home.tiscali.nl/developerscorner/css-discuss/ waarop het logodepogo staat!
  • De Google-bot heeft ontdekt: er is een index van alle afbeeldingen in de css-discuss map (home.tiscali.nl/developerscorner/css-discuss/images/), waar zo'n 615 afbeeldingen in staan.
  • Daar staat o.a. de logodepogo.gif ook bij.
  • Google pakt die er niet uit, maar begint vrolijk met een mix: bc-printpreview-htm.gif, blackboard-2.png, bc-nostyle.gif, artisti-coffee_menu.gif, 3rd-castle340x425.jpg, broken-wiki-ie-link-icons.gif, enz.
  • Welke prioriteit Google daarbij hanteert: geen idee (misschien de ranking van de betrokken afbeelding/pagina?); het is in elk geval niet 100% alfabetisch, ook niet op datum van uploaden, en ook niet op bestandsgrootte gesorteerd.
  • Na 84 plaatjes uit deze index heeft Google er genoeg van: kennelijk is er een max. aan op te hoesten images bij een bepaalde site.
  • Helaas is de logodepogo.gif dan nog niet aan de beurt geweest, dus die verschijnt niet ten tonele!

=======
Voorbeeld 2

Geef aan Google de zoekopdracht "prullenbak site:home.tiscali.nl/" > Afbeeldingen.
Daar komen deze 286 resultaten uit.
Wat gebeurt?
  • De eerste is weliswaar een collage van foto's van een jongetje met een prullenbak, maar de afbeelding heet "jeroen6.JPG", heeft géén alt of title waarin het woord prullenbak voorkomt, en staat ook niet op een pagina, maar is een losse afbeelding. :eek:
  • De enige relatie van deze afbeelding met het woord "prullenbak" staat in de verwijzende pagina, waarin het woord "prullenbak" gebruikt wordt!
HTML:
...
<p>We hebben ook nog een collage van onszelf gemaakt. Deze is van <a href="kim1.JPG">Kim</a> 
en deze van <a href="jeroen6.JPG">Jeroen</a> terwijl ie de prullenbak schoonmaakte.</p>
  • De volgende twee resultaten van de Google-lijst hebben wel het woord "prullenbak" in de bestandsnaam van de afbeelding, maar bij nummer 4 ("Dagelijks beleid") weer niet, daar staat het woord "prullenbak" alleen twee keer los in de html van de pagina.

• Op de andere door Google gevonden afbeeldingen zien we ook van alles staan: mensen, huisdieren, natuurfoto's, screenshots, enz. enz. - maar erg weinig prullenbakken! :P

=======
Voorbeeld 3

Geef aan Google de zoekopdracht "uitvindingen200x130" > Afbeeldingen.
Geeft: 110 resultaten.
Wat gebeurt?

uitvindingen200x130.gif
webwerk200x130.gif
vakantie200x130.jpg

uitvindingen200x130.gif --------- webwerk200x130.gif ---------- vakantie200x130.jpg

• De eerste afbeelding bij Google klopt: dat is uitvindingen200x130.gif op bliksekaters.nl.
  • Maar de andere twee van hierboven staan ook op de lijst van door Google gevonden voorwerpen: dat zijn geen uitvindingen, en dat staat ook niet in de bestandsnaam.
  • Ze komen wel weer voor op dezelfde pagina als waarop de uitvindingen-afbeelding staat: bliksekaters.nl/phpsite/knutselpagina-3.htm.
  • Het logodepogo-image op dezelfde pagina vindt Google dan weer niet de moeite waard om te vermelden.

=======
Voorbeeld 4

Maar geef je op: "bliksekaterse uitvindingen" > Afbeeldingen ...
... dan komt dit Google-resultaat uit de bus: 19 resultaten,
Verdeling als volgt:
  • Eén enige echte.uitvindingen200x130.gif.
  • 9 stuks gevonden bij helpmij.nl (maar andere afbeeldingen): dat zijn pagina's waarop zowel het woord "uitvinding" staat als het woord "bliksekaters" (dat zijn ingebedde afbeeldingen van bliksekaters.nl).
  • De rest aan andere afbeeldingen rechtstreeks bij bliksekaters.nl op de site, met nu ook de logodepogo erbij. :)

=======
Voorbeeld 5

Geef aan Google de zoekopdracht: "rotte boomstronk" > Afbeeldingen.
  • NB: met aanhalingstekens = "zoek alleen op exact deze combinatie van woorden" (niet meer, niet minder).
Er komen 456 resultaten ...

=======

Conclusie:
Google heeft het er maar moeilijk mee, met die afbeeldingen!

=======
En als uitsmijter:
Google laten zoeken op "vierkant > Afbeeldingen".
Met dit resultaat.

google-vierkanten.png

Daar zitten toch wel bizarre vierkanten bij! :shocked: :d

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan